۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۶:۱۱

پس از برگزاری یک همه پرسی؛

دانمارک به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا می پیوندد

دانمارک به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا می پیوندد

دانمارک پس از برگزاری یک همه پرسی تاریخی به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا می‌پیوندد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نتایج نهایی نشان داد که دانمارک پس از همه پرسی روز چهارشنبه (۱ ژوئن) به سیاست دفاعی اتحادیه اروپا خواهد پیوست که نشان دهنده آخرین تغییر در سیاست دفاعی کشورهای شمال اروپا برای تعمیق روابط دفاعی در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین است.

دانمارک تنها عضو اتحادیه اروپاست که تاکنون بخشی از سیاست دفاعی و امنیتی این اتحادیه نبوده است.

نتایج نهایی همه پرسی در دانمارک نشان داد که تقریباً ۶۷ درصد از رأی دهندگان موافق پیوستن به سیاست مشترک امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا (CSDP) بوده اند و حدود ۳۳ درصد از رأی دهندگان در نظرسنجی مخالف بودند.

نتیجه این رأی گیری یک پیروزی برای کسانی است که طرفدار همکاری بیشتر با اتحادیه اروپا هستند، در حالی که مخالفان معتقدند که پیمان دفاعی اتحادیه اروپا به دلیل بوروکراسی، دانمارک را تحت فشار قرار خواهد داد و همچنین مشارکت دانمارک در عملیات نظامی اتحادیه اروپا بسیار پرهزینه خواهد بود.

«مته فردریکسن»، نخست وزیر دانمارک، اواخر روز چهارشنبه پس از شمارش اکثر آرا گفت: «ما سیگنالی به متحدان خود در ناتو، در اروپا فرستادیم و سیگنال روشنی را به (ولادیمیر رئیس جمهور روسیه) پوتین فرستادیم.»

برگزاری این همه پرسی همزمان با تغییر سیاست‌های تاریخی، سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو است. فنلاند و سوئد با وجود درخواست برای عضویت در ناتو، اما با مخالفت ترکیه مواجه شده اند و در حال حاضر دبیرکل ناتو در حال رایزنی با اعضای این پیمان نظامی جهت رفع اختلاف نظرها برای عضو فنلاند و سوئد است.

کد خبر 5505224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha