«تهران تایمز» بررسی کرد؛

تقویت روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای مختلف در بحبوحه تنش با غرب

تقویت روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای مختلف در بحبوحه تنش با غرب

 روزنامه «تهران تایمز» در جدیدترین شماره خود به بررسی روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای جهان پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «تهران تایمز» در جدیدترین شماره خود به بررسی روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای جهان پرداخته است. مشروح گزارش این روزنامه را مطالعه می‌کنید؛

ساعاتی پس از آنکه نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، تهران را (به مقصد کاراکاس) ترک کرد، یک دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی گفت تهران در روزهای آتی میزبان گروه دیگری از هیئت‌های بلندپایه خارجی خواهد بود.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره اعلام کرد: سه مقام خارجی از جمله یک رئیس جمهور به زودی در راستای گفت وگوهای دیپلماتیک به تهران سفر خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: وزیر خارجه پاکستان روز سه شنبه به تهران سفر می‌کند. رئیس جمهور ترکمنستان نیز در روزهای آتی به ایران خواهد آمد. رئیس پارلمان ارمنستان نیز این هفته به تهران سفر خواهد کرد.

ایران منزوی نیست

این سفرهای دیپلماتیک حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران منزوی نیست. هفته گذشته و پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، برخی رسانه‌ها و تحلیلگران غربی این ادعا را پیش کشیدند که جمهوری اسلامی به دلیل توقف مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، رسماً با انزوای فزاینده مواجه است.

۳۰ کشور عضو شورای حکام به قطعنامه ضد ایرانی رأی مثبت، روسیه و چین رأی مخالفت و سه کشور پاکستان، هند و لیبی به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

جمهوری اسلامی اما قطعنامه شورای حکام آژانس را دارای انگیزه‌های سیاسی و تحریک شده از سوی رژیم صهیونیستی دانسته و آن به شدت رد کرده است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، به عنوان اقدامی سیاسی، اشتباه و غیرسازنده ابراز تأسف می‌کند.

دیپلماسی فشرده با هند و پاکستان

با این حال حتی شمار آرا شورای حکام به این قطعنامه نیز از کارآمدی دیپلماسی ایرانی حکایت داشت. نکته جالب توجه اینکه هند و پاکستان هر دو رأی ممتنع به این قطعنامه دادند، این در حالیست که هر دو کشور هسته‌ای به ندرت در موارد خاصی اتفاق نظر دارند. این اتفاق هر چند طبیعی نبود، اما ماحصل دیپلماسی فشرده (ایران) با هر دو کشور بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هفته گذشته سفری به هند داشت و با سران این کشور مذاکراتی در سطوح عالی برگزار کرد. امیر عبداللهیان در دیدار با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدگاه‌های مشترک تهران و دهلی نو را مورد تاکید قرار داد. همچنین در این دیدار نخست وزیر هند ضمن اشاره به توافقات دوجانبه موجود در زمینه‌های مختلف، آمادگی کشورش در جهت تقویت همکاری با ایران به ویژه در زمینه‌های ترانزیتی را یادآور شد.

بنا به اعلام خطیب زاده، علاوه بر سفرهای دیپلماتیک روزهای آتی به تهران؛ وزیر خارجه ایران نیز قرار است هفته آینده سفرهای خارجی خود را از سر بگیرد. امیر عبداللهیان به شماری از کشورهای آفریقایی سفر خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: در ماه آینده، براساس تقویم ایران که از ۲۲ ژوئن آغاز می‌شود، جلسات متعدد دیپلماتیکی در ایران برگزار خواهد شد.

سفر لاوروف به تهران

از سویی قرار است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به ایران سفر کند. خطیب زاده اعلام کرد: این سفر صورت می‌گیرد و تاریخ آن به موقع اعلام خواهد شد. روسیه نیز تأیید کرد که سفر لاوروف به تهران در دست بررسی است. بنا به گزارش رسانه‌های روسی، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که مقدمات سفر لاوروف به تهران در حال انجام است.

امیر عبداللهیان و لاوروف اوایل این ماه نیز گفتگو تلفنی داشتند و در در آن در خصوص مهمترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند. در جریان این گفتگو امیر عبداللهیان و لاوروف آخرین وضعیت روابط تهران و مسکو را مورد بررسی قرار دادند و موضوعات مختلف منتج از مذاکرات پیشین رؤسای جمهور دو کشور را پیگیری کردند. لاوروف در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از سفر پیش روی خود به ایران، روابط و همکاری‌های تهران و مسکو را در همه زمینه‌ها در حال گسترش ارزیابی کرد.

وزارت خارجه ایران، سند جامع همکاری‌های ایران و روسیه، راه‌های تقویت همکاری‌های اقتصادی بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور، نشست آتی کشورهای حاشیه دریای خزر، سفر وزیر خارجه روسیه به تهران و آخرین تحولات اوکراین، را از جمله موضوعات مورد رایزنی امیر عبداللهیان و لاوروف در این گفتگوی تلفنی اعلام کرد.

کد خبر 5514197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha