۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۳

توسط نشر نی؛

«ردیف میرزا عبدالله» به چاپ هجدهم رسید

«ردیف میرزا عبدالله» به چاپ هجدهم رسید

هجدهمین چاپ «ردیف میرزا عبدالله: نت نویسی آموزشی و تحلیلی» اثر داریوش طلایی توسط نشر نی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر نی هجدهمین چاپ کتاب «ردیف میرزا عبدالله: نت نویسی آموزشی و تحلیلی» اثر داریوش طلایی را در ۴۷۰ صفحه و بهای ۲۸۰ هزار تومان منتشر کرد. ردیف میرزا عبداللَّه قدیمی‌ترین و معتبرترین روایت ردیف است که از او به اسماعیل قهرمانی و از اسماعیل قهرمانی به نورعلی برومند منتقل شده است. نت‌نویسی انجام‌شده در این کتاب مبتنی بر اجرای داریوش طلایی با سه‌تار است.

در این نت‌نویسی با ابداع روشی خاص افزون بر فراگیری الگوهای ردیف، فراگیری ساختار گوشه‌ها به ارتباط جمله‌های آن با یکدیگر نیز توجه شده است. روشی که از درک این موسیقی به‌عنوان رپرتواری منجمد می‌پرهیزد و به دنبال تبدیل آن به الگوهایی زاینده در ذهن هنرجوست. به عبارت دیگر، وظیفه این کتاب انتقال دانش و محتوای موسیقی دستگاهی از طریق ردیف است.

داریوش طلایی نوازنده، ردیف‌دان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، خود روایت‌گر ردیف و از نسل چهارم موسیقی‌دانان پس از میرزا عبداللَّه است. او نوازنده ممتاز تار و سه‌تار است و این ردیف را طی سال‌های 1350ـ 1356 مستقیما نزد نورعلیخان برومند آموخته است. او مدرک دکتری موسیقی‌شناسی از دانشگاه نانتز فرانسه دارد و اکنون عضو هیات علمی گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا و همچنین دانشکده موسیقی دانشگاه هنر است. همچنین از داریوش طلایی کتاب «23قطعه پیش درآمدها و رنگهای علی‌اکبرخان شهنازی» توسط نشر ماهور منتشر شده است.

کد خبر 5515460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha