۲۴ شهریور ۱۳۸۶، ۱۱:۳۰

واتیکان قطع لوله تغذیه بیماران را غیراخلاقی دانست

واتیکان قطع لوله تغذیه بیماران را غیراخلاقی دانست

واتیکان دیروز جمعه 23 شهریور ماه بار دیگر تصریح کرد که برداشتن لوله تغذیه بیمارانی که در حیات نباتی به سرمی برند عملی غیر اخلاقی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، واتیکان بیانیه ای در پاسخ به پرسشهایی که از سوی اسقفهای ایالات متحده در ژوئیه 2005 چند مه پس از مطرح شدن تری شایوو صورت گرفته بود صادر کرد.

تری شایوو که  31 مارس 2005 درست 13 روز پس از آنکه والدین وی کشمش ناموفقی را با دادگاه فلوریدا به منظور عدم قطع لوله تغذیه وی آغاز کرده بودند درگذشت.

واتیکان طی بیانیه دیروز خود اعلام کرد بیماری که در حالت نباتی دائم به سر می برد فردی است که از کرامت انسانی برخوردار بوده و باید مراقبتهای عادی دریافت کند حتی اگر این مراقبتها به صورت مصنوعی به وی ارائه شود.

واتیکان در این بیانیه مرگ شایوو را به عنوان عملی مستبدانه محکوم کرد و برداشتن لوله تغذیه وی را نقض اصول مسیحیت و تمدن بشری دانست.

بیانیه دیروز مقر پاپ در پاسخ به این پرسش که آیا آب و غذا دادن به بیماری که در حالت نباتی به سر برده و بدن وی توانایی هضم آن را ندارد از نظر اخلاقی ضرورت دارد یا خیر، پاسخ مثبت داده است.

این بیانیه تصریح کرده است که در موارد استثنائی چون عدم توانایی بیمار برای هضم غذا یا مناطق دور افتاده نیز نمی توان از معیارهای کلی اخلاق گذشت.

این بیانیه با اشاره به اظهارات ژان پل دوم در سال 2004 در همایش پزشکی درباره معضلهای اخلاقی فراهم کردن آب و غذا برای بیمارانی که در حالت نباتی به سرمی برند تأکید کرده است که این اقدامات باید طبیعی، عادی و متناسب تلقی شود.

اسقف ویلیام لوری بریجپورت رئیس کمیته دکترین اسقفها گفت: اسقفهای آمریکایی امیدوارند توضیحات واتیکان راهنمای روحانیون، اخلاق گرایان، پزشکان و پرستاران درگیر با این موضوع باشد.

کد خبر 552233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha