۴ تیر ۱۴۰۱، ۸:۲۱

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

اقدامات جهادی؛ از «تقسیم کار» تا ارتقای «روحیه ایثارگری»

اقدامات جهادی؛ از «تقسیم کار» تا ارتقای «روحیه ایثارگری»

همدان- جهادگر همدانی به اقدامات جهادگران اشاره کرد و گفت: کارهای جهادگران بر مبنای ایثار بود و نمی‌توان این کارها را به صورت اداری و کارمندی امروزی انجام داد.

محمدعلی حیدری دلگرم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تشکیل جهاد سازندگی اشاره کرد و گفت: تفکر جهاد سازندگی تفکر حضرت امام (ره) بود و یک تفکر خیلی بزرگی بود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین بخش این تفکر دعوت از مردم است که خود حضرت امام (ره) شخصاً این پیام را ابلاغ و از همه مردم دعوت کرد، عنوان کرد: کارهایی که آن زمان انجام می‌شد کارهای بسیار کلان و بزرگی بود؛ در اردیبهشت ۵۸ در روز بهداشت مرحوم طالقانی فرمود که شعارهای قبل از انقلاب نوشته شده بر دیوارها را پاک کنید. در آن زمان جهاد هنوز شکل نگرفته بود و در همدان با بنده و تعدادی از جوانان زیر نظر شهید آیت الله مدنی برای این کار داوطلب شدیم. وی، این کار را مدیریت و تقسیم کار کردند و کارها به سرعت انجام شد.

این جهادگر همدانی ادامه داد: بعد از برگشت آیت الله مدنی گروه را به روستایی برد و خود حضرت آیت الله مدنی عمامه خود را زمین گذاشت و به همراه ما شروع به لایروبی جوی‌های آن روستا کرد که از همان جا جهاد سازندگی مظهر حرکت مردمی عاشقانه و خالصانه شد.

حیدری دلگرم با اشاره به آن دوران عنوان کرد: حضرت امام (ره) دستور داد که از دورترین نقطه شروع کنید و بنا شد که برق رسانی، آب رسانی، گندم چینی و فعالیت‌های دیگر را از دورترین جا شروع کنیم، در آن زمین وقتی اعلام کردیم که جهاد، قصد گندم چینی در روستا را دارد بدین ترتیب تمامی اقشار مختلف جامعه همه برای کمک به میدان آمدند و سامان دادن به این قسمت‌ها در واقع، همان جهاد سازندگی و کمیته‌های مختلفی آن شد.

وی با بیان اینکه این کمیته‌ها شامل کمیته‌هایی چون عمران، بهداشت و درمان، فرهنگی و غیره بود، اظهار کرد: در راستای این کمیته‌ها، اردوهایی نیز به نام هجرت شکل گرفت.

این جهادگر همدانی با اشاره به اینکه درنهایت، از دورترین روستاها شروع به فعالیت کردیم؛ خاطرنشان کرد: در آن زمان وقتی به روستاها رفتیم با خان‌های آن روستاها درگیر شدیم چون زمین روستاها را برای خود می‌دانستند، اما ما گفتیم که این زمین برای روستاییان است و آنها را به روستاییان برگرداندیم.

حیدری دلگرم در ادامه گفتگو به اقدامات فرهنگی صورت گرفته در آن دوران اشاره کرد و با نگاهی به اقدامات جهادی در این زمینه گفت: از جمله کارهای فرهنگی که در آن زمان انجام دادیم می‌توان به مبارزه با خرافاتی مانند مس کوبیدن برای دور کردن آل و… اشاره کرد که موجب شد تا جان چندین انسان نجات پیدا کند و فرهنگ خرافات را تا حدودی از میان برد؛ در آن سال‌ها به دلیل کمبود پزشک دانشجویان پزشکی را برای کمک به روستاییان اعزام می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان در برخی روستا سرویس بهداشتی وجود نداشت و ما برای آنها اقدام به ساخت سرویس‌های بهداشتی می‌کردیم، گفت: بزرگ‌ترین کاری که جهاد در آن زمان ابداع کرد، تشکیل شوراها بود که البته با شوراهای امروزی کاملاً متفاوت بود. ما خودمان به روستا می‌رفتیم و افراد خوبی که کاری بودند را برای روستا انتخاب می‌کردیم که زحمت بسیاری هم برایش داشت و پولی هم نمی‌گرفتند اما کار جهادی انجام می‌دادند و پیگیری کارهای روستاییان را در پیش می‌گرفتند.

حیدری دلگرم با بیان اینکه در آن زمان آنها را توجیه می‌کردیم و از ورود افراد سواستفاده گر به روستا برای جلوگیری می‌شد؛ ادامه داد: کارهای آن زمان جهاد سازندگی بر مبنای ایثار بود و نمی‌توان این کارها را به صورت اداری و کارمندی امروزی انجام داد.

این جهادگر همدانی با تاکید بر اینکه این روحیه ایثار نه تنها در انجام کارها بود، بلکه از همه مهم‌تر برنامه ریزی ها نیز با ایثار کامل انجام می‌شد، چیزی که امروزه متأسفانه کم شاهد آن هستیم، تصریح کرد: اگر این طور بود ما دیگر نیاز به واردات گندم به کشور نداشتیم، و یا کشت محصولات کشاورزی ساماندهی می‌شد و بر اساس پتانسیل‌های آبی آن منطقه انجام می‌گرفت، این قبیل کارها نیاز به روحیه ایثار در برنامه ریزی دارد که آن زمان ما شاهد آن بودیم.

حیدری دلگرم در پایان گفتگو، خاطرنشان کرد: در زمان قبل انقلاب کارها را پیمانکارانی انجام می‌دادند که به فکر سود خود بودند، پس از انقلاب همان کارها که زمین مانده بودند توسط جهاد دست گرفته شد؛ با ایثار آنها را انجام می‌دادند و به هیچ عنوان به فکر سود خود نبود.

کد خبر 5522595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha