۱۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۵۴

پریسا شفیعی در گفتگو با مهر؛

«شاهنامه نقش و صورت» چطور خلق شد/ نمایش زنان نقش آفرین شاهنامه

«شاهنامه نقش و صورت» چطور خلق شد/ نمایش زنان نقش آفرین شاهنامه

پریسا شفیعی معتقد است در هیچ یک از آثار ادبی مانند شاهنامه به شکل گسترده و با نگاهی نو به جایگاه زن اشاره نشده از این رو مجموعه جدید نقاشی هایش را با الهام از زنان شاهنامه تصویر کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نمایشگاه انفرادی نقاشی پریسا شفیعی با عنوان «شاهنامه نقش و صورت» تا امروز جمعه ۱۰ تیر ماه در گالری انتظامی برپاست. آثار این نمایشگاه برگرفته و با الهام از داستان‌های شاهنامه است.

پریسا شفیعی هنرمند نقاش درباره این آثار و ویژگی‌هایی که سبب گردآوری آنها در یک نمایشگاه شده است، به خبرنگار مهر گفت: بارزترین ویژگی آثارم آزادسازی فکر، زبان و ذهن است. از ویژگی‌های دیگر آثار، خلاقیت، شجاعت و ثبت افکار ناخودآگاه ذهن است که با توجه و با الهام و ایده گرفتن از داستان‌های شاهنامه خلق شده‌اند. در واقع هنری که بینندگان را به کشف مفاهیم ادبی و مذهبی و سایر موضوعات ترغیب می‌کند و مرزهای خودآگاهی و عقلانیت را به منظور آزادسازی ذهن ناخودآگاه به چالش می‌کشد.

وی که در این نمایشگاه ۱۲ اثر با تکنیک آکرلیک به نمایش گذاشته است، در این باره توضیح داد: من همیشه از نقاشی برای ابراز نظرات، ابراز احساسات، علایق، درد و رنج استفاده کرده‌ام. در این مجموعه از نقاشی‌هایم با ایده از شاهنامه فردوسی و داستان‌هایش، نقشی از نمادها و شخصیت‌های اصلی شاهنامه را به صورت فراذهنی به نمایش گذاشتم. «شاهنامه» زبان فارسی و هویت ملی ایرانیان را زنده می‌کند و یکی از ستون‌های هویت ایرانیان به حساب می‌آید. در هیچ یک از آثار ادبی همچون شاهنامه فردوسی به شکل گسترده و با نگاهی نو به جایگاه زن اشاره نشده و من بیشتر در این مجموعه با الهام گرفتن از زنان شاهنامه نقاشی‌هایم را به تصویر کشیدم؛ شخصیت‌هایی مثل «فرانک» مادر فریدون که بر ضحاک ستمگر غلبه می‌کند، تنها زنی است که در شاهنامه مانند یک پیامبر خبر از آینده می‌دهد و الهام دریافت می‌کند. همچنین، «رودابه» یکی دیگر از زنان پر آوازه و پاکدامن شاهنامه که به عنوان سمبل عشق به همسر و فرزند لقب گرفت یا «گرد آفرید» نماینده زنان دلیر و جنگاور ایرانی است به عنوان یک زن چند صفت برجسته را همزمان به نمایش می‌گذارد و اسیر وسوسه نمی‌شود.

شفیعی بیان کرد: بیشتر زنان نقش آفرین شاهنامه را زنان محبوب، مقدس و خردمندی تشکیل می‌دهند که زاینده، پرورنده، آموزنده و نگاهدارنده شهریاران و پهلوانان و شاهزادگانند و این زنان در راه تحقق رسالت خود رنج فراوان برده‌اند از این رو دوست داشتم این زنان را تصویر کنم.

وی در ادامه درباره آثارش اظهار کرد: شاهنامه بازتابی از آزادگی زنان در جامعه ایران باستان است و من نیز در نقاشی‌هایم از نماد پرندگان استفاده کردم چون بهره گیری فردوسی از پرندگان و ارزش‌های نمادین آنها گسترده و عمیق است. ورود پرندگان در شاهنامه نمادی از سرگذشت روح انسان در قفس تن و دنیای مادی را بازگو می‌کنند، پرندگانی که از مهر و خورشید هستند. پرندگانی مثل سیمرغ، شاهین و کلاغ که به گونه‌ای در مسیر شخصیت‌های داستان مثل زال تأثیر بسزایی داشته اند.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه قصد داشته آثارش نمودی از شاهنامه برای مردم باشد، گفت: شاهکار ادبی و هنری شاهنامه فردوسی بیش از ۱۰ قرن است که به دلیل محتوا، تازگی و خلاقیت موجود در آن همچون نگینی بر آثار ادبی ایران و جهان می‌درخشد و هدف از نمایش مجموعه آثار نقاشی «شاهنامه نقش و صورت» تبدیل اثر به زبان هنر امروزی است و این با درک هنر گذشته امکان‌پذیر خواهد بود.

پریسا شفیعی که کارشناسی ارشد طراحی مد و لباس و همچنین دیپلم بازیگری و طراحی لباس تئاتر دارد با اشاره به اینکه امیدوار است قدمی که در مسیر هنر گذاشته است، برای جامعه امروزی و فردا تأثیرگذار باشد در پایان عنوان کرد که از دولت انتظار دارد قشر ارزشمند هنرمند را حمایت کنند، چه بسا مردم از هنرمندان بسیار تأثیر می‌پذیرند و آنها می‌توانند زبان گویای یک ملت باشند.

کد خبر 5527710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مهناز شفیعی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      کارخواهرم عالیه
    • مهناز شفیعی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
      0 0
      کارخواهرم عالیه