۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۸:۰۱

قالیباف در جمع بازرگانان ایرانی:

سیاست قطعی ما تقویت ارتباط اقتصادی با همسایگان است

سیاست قطعی ما تقویت ارتباط اقتصادی با همسایگان است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست قطعی مجلس و دولت آن است که کشورهای همسایه و منطقه در اولویت روابط ما در عرصه سیاست خارجی در حوزه سیاسی و اقتصادی قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، محمدباقر قالیباف صبح امروز (چهارشنبه ۲۲ تیر ماه) و در دومین روز سفر خود به ازبکستان در دیدار با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی فعال در این کشور، اظهار داشت: سیاست قطعی دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران آن است که ارتباط با کشورهای منطقه و همسایه در اولویت مباحث سیاست خارجی کشورمان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: ارتباط ما با کشورهای همسایه باید متناوب باشد و حتماً باید این مسئله در اسناد بالادستی و همچنین در تدوین برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد و نگاه مقام معظم رهبری هم به این مسئله همین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بپذیریم که بخش خصوصی مجاهدان عرصه اقتصادی هستند و باید آن‌ها را تقویت کنیم. دولت باید در عرصه اقتصادی بیشتر تسهیل گری و پشتیبانی از بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهد.

قالیباف اظهار داشت: باید روابط و تجارت دوجانبه با کشورها را دنبال کنیم که این مسئله یک راهکار مهم برای دور زدن تحریم‌هاست.

وی متذکر شد: معمولاً روال کاری و سنتی بنده این گونه است که هرگاه به کشوری سفر می‌کنم، قبل از هر ملاقات رسمی، ملاقاتی با فعالان عرصه‌های فرهنگی و اقتصادی می‌کنم تا در جلسات رسمی آن موضوعات پیگیری شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک واقعیت آن است که ما در حال حاضر در تحریم هستیم و موانعی بر سر راه ما وجود دارد. بنابراین کشورهایی که با ما ارتباط برقرار می‌کنند، بسیار دست به عصا، لرزان و با احتیاط کار می‌کنند و ما حتماً باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کنیم.

قالیباف با اشاره به اینکه ظرفیت مبادلات ما با کشورهای همسایه ۲۱۶ میلیارد دلار در سال است، گفت: تحریم دست دولتی‌ها را می‌بندد. هر هر چقدر بتوانیم تجارت دوجانبه را با کشورهای دنیا تقویت کنیم، اثربخش تر از تجارت‌های چندجانبه و منطقه‌ای است. برای تسهیل مراودات بین ایران و ازبکستان باید هاب مالی و لجستیکی طراحی و اجرا شود.

وی ادامه داد: ما پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم تا مشکل ویزا و تعرفه ترجیحی بین ایران و ازبکستان حل شود. زمانی که روابط دوجانبه تقویت شود و ادامه یابد، ما می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ما در حوزه خدمات فنی و مهندسی ظرفیت‌های بالایی دارد و اگر در این زمینه تسهیل گری شود اتفاقات بزرگی را می‌توانیم رقم بزنیم، گفت: نشست شانگهای در ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه در ازبکستان برگزار خواهد شد و رئیس جمهور ایران در این نشست حضور می‌یابد.

قالیباف با تاکید بر اینکه ما باید روابط بین ملت‌ها را تسهیل کنیم، تاکید کرد: مهم‌ترین رسالت ما در حوزه پارلمان این است که روابط بین ملت‌ها تسهیل شود و در همین زمینه لغو ویزا بین ایران و ازبکستان را پیگیری می‌کنیم.

در ابتدای این نشست تعدادی از بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی فعال در بازار ازبکستان به بیان دغدغه‌هایشان پرداختند.

رئیس مرکز توسعه صادرات ایران، گفت: ازبکستان می‌تواند تبدیل به هاب مرکزی شود. ما باید از ظرفیت این کشور برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم و لازم است رایزن مستقیم در این کشور داشته و روابط دانشجویی و دانشگاهی برقرار باشد.

در ادامه این نشست، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ازبکستان هم گفت: یکی از مشکلات مزمن بخش خصوصی در ازبکستان، عدم رفع موانع بخشی خدمات فنی و مهندسی است.

وی ادامه داد: شرکت‌های فنی و مهندسی نقش پررنگی دارند اما نتوانستیم دغدغه بخش بزرگی از صنعت را حل کنیم. باید از پتانسیل منطقه آزاد ازبکستان استفاده کنیم. همچنین تسهیل‌گری در حوزه حمل و نقل ریلی لازم بوده و دغدغه ما افزایش سطح ظرفیت حمل و نقل ریلی است.

نماینده گروه توسعه تجارت ایران هم تصریح کرد: لازم است ویزای تجار، رانندگان و توریسم تسهیل و توافقاتی برای لغو روادید توریسم انجام شود.

وی بیان کرد: لازم است تدابیری اتخاذ شود تا رانندگان هم احتیاج به ویزا نداشته باشند یا اینکه ویزای حداقل شش ماهه به آن‌ها داده شود.

کد خبر 5537058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha