۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۷

همتی فر:

کلمه کودکستان جایگزین مهدکودک می‌شود

کلمه کودکستان جایگزین مهدکودک می‌شود

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: چند سال بعد نباید تازه به فکر پرورش فرزندان باشیم بلکه از امروز در کنار کمیت باید به کیفیت هم توجه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مجتبی همتی فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک صبح امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

همتی فر با اشاره به نام سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: این سازمان اگر چه ذیل وزارت آموزش و پرورش است اما یک سازمان ملی است که تحقق اهدافش فراتر از توانایی دولت است.

وی با بیان اینکه مسئله تربیت دارای ابعاد مختلفی است؛ گفت: به عنوان مثال موضوع حقوق کودک موضوعی مرتبط با قوه قضائیه است. دغدغه جامعه هم موضوعاتی است که به صورت مستقیم به دوران کودکی باز می‌گردد.

وی طرح همیار پلیس را طرحی موفق برای کاهش جرایم رانندگی دانست و گفت: بیشتر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی با تمرکز بر روی کودکان می‌توانند حل شوند.

همتی با بیان اینکه باید عزمی در میدان عمل دیده شود تا کودک و خانواده از سازمان تعلیم و تربیت بهره مند شوند؛ گفت: نمی‌توان انتظار داشت که همه موضوعات و مشکلات حل شوند؛ اساساً باید ببینیم مطالعات ما در درجه اول به خوبی پشتوانه اقدامات ما خواهد بود یا خیر. یا مهدهای کودک ابزارهای مورد نیاز برای تربیت مد نظر مربی را در اختیار دارند؟

کلمه کودکستان جایگزین مهدکودک می‌شود

وی با تاکید بر اینکه از این پس به جای مهدکودک باید از واژه کودکستان استفاده کنیم؛ گفت: باید ببینیم چه محصولی می‌تواند هدف ما در مسیر تعلیم و تربیت را محقق کند.

وی با بیان اینکه در کنار توجه به فرزند آوری باید به فرزند پروری هم توجه کرد و گفت: در چند سال بعد نباید تازه به فکر پرورش فرزندان باشیم بلکه از امروز در کنار کمیت باید به کیفیت هم توجه کرد.

همتی فر با بیان اینکه عمده کودکستان‌های کشور غیر دولتی هستند؛ گفت: شاید به نظر این موضوع یک تهدید باشد اما می‌تواند فرصتی برای ما باشد که از ظرفیت‌های غیر دولتی با صلاحیت استفاده کنیم.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه باید رویکرد جمع سپاری را مد نظر قرار دهیم؛ گفت: از اسباب بازی‌ها گرفته تا محصولات چند رسانه‌ای می‌توان از حضور نیروهای دیگر استفاده کرد.

همتی فر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه چه اقداماتی برای تولید محتوا برای کودکستان‌ها انجام شده است و آیا در این زمینه با سازمان پژوهش‌ها هماهنگی داشته‌اید یا خیر؛ گفت: تولید محتوا در کتاب‌های درسی یک رویه معمول از سوی سازمان پژوهش‌ها بوده است؛ اما پیش دبستانی و کودکستان با منابع تربیتی چند بخشی همواره پیشرو بوده که این موضوع از سوی سازمان پژوهش نیز مورد تأیید قرار گرفته است.

سیاست عدم تمرکز را در تولید محتوا ادامه خواهیم داد

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت افزود: ما در کودکستان‌ها همواره یک کتاب نداشتیم و منابع آموزشی مختلفی داشتیم. ما از این قوت استفاده کردیم و می‌خواهیم سیاست عدم تمرکز را ادامه دهیم و از کتب مختلف مورد تأیید استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست ما چند تألیفی است و فقط محدود به تولید محتوای مراکز استان‌ها نیستیم؛ گفت: می‌خواهیم استان‌ها و مرکز فقط چهارچوب را معرفی کنند و طراحی کتب از سوی اساتید دانشگاهی، مراکز فرهنگی، کودکستان‌ها و فعالان تعلیم و تربیت صورت بگیرد.

همتی فر با بیان اینکه وقتی از کلمه فاخر استفاده می‌کنیم منظور ما هم در مورد محتوا و هم در مورد فرم است، گفت: ما به طور کلی در خدمت از تمام نهادها و یا اشخاصی که برای تولید محتوا می‌توانند به ما کمک کنند استفاده می‌کنیم؛ سازمان ملی تعلیم و تربیت یک نظام‌نامه اولیه را به مجلس شورای ارسال اسلامی ارسال کرده است.

مربیگری در مهدهای کودک یک شغل حرفه‌ای نیست

وی با بیان اینکه مربیگری در مهدهای کودک در حال حاضر یک شغل حرفه‌ای نیست؛ گفت: وقتی مربی دغدغه تربیتی ندارد نمی‌توان از او انتظار داشت البته نهادهای دیگر هم باید در این زمینه دغدغه لازم را داشته باشند.

همتی فر در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات سازمان ملی تعلیم و تربیت موازی‌کاری با اقدامات کانون ملی پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیست، گفت: وظیفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید بسته‌های کودک و نوجوانان با هدف پرورش استعداد هاست؛ اما به لحاظ سنی مخاطبین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کودکان بالای ۶ سال است اما سازمان ملی تعلیم و تربیت توجه خود را باید به کودکان کمتر از ۶ سال معطوف کند. ما با کانون موازی کاری نداریم بلکه این دو در طول یکدیگر فعالیت می‌کنند.

الگوی تعیین شهریه در دست تصویب است

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت با بیان اینکه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری سازمان تعلیم و تربیت نباید ناشی از تفکرات و تصمیمات یک شخص باشد گفت: برنامه‌ها باید مدرن صورت گرفته باشد زیرا ما متعهد به ساماندهی کودکستان‌ها هستیم.

همتی فر خاطرنشان کرد: الگوی تعیین شهریه برای ارزیابی نهایی به هیئت امنا ارسال شده و در دست تصویب است.

گفتنی است سازمان ملی تعلیم و تربیت رویداد یارستان کودکستان را با هدف سامان دهی و ارتقا سطح کمی و کیفی محتواهای مناسب برای کودکان زیر هفت سال برگزار می‌کند.

کد خبر 5545653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha