۲۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۳

اردوغان:

آمریکا و نیروهای ائتلاف از تروریسم در سوریه حمایت می‌ کنند

آمریکا و نیروهای ائتلاف از تروریسم در سوریه حمایت می‌ کنند

رئیس جمهور ترکیه امروز در سخنانی گفت: آمریکا و نیروهای ائتلاف از تروریسم در سوریه حمایت می‌ کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز جمعه هنگام بازگشت از اوکراین در سخنانی اعلام کرد: در درجه اول ایالات متحده و نیروهای ائتلاف هستند که تروریسم را در سوریه حمایت می‌ کنند، آنها این کار را بی رحمانه انجام دادند و هنوز هم به آن ادامه می‌ دهند. آمریکا در پس ناآرامی‌ ها در عراق نیز قرار دارد.

رئیس جمهور ترکیه بدون اشاره به نقض منشور ملل متحد و قوانین بین المللی در لزوم عدم تعرض به خاک یک کشور مستقل از طریق حضور نیروهای ارتش آنکارا در خاک سوریه ادعا کرد: ما به خاک سوریه چشم ندوخته‌ ایم! مردم سوریه برادران ما هستند! تمامیت ارضی سوریه برای ما مهم است! دولت (این کشور) باید این موضوع رادرک کند.

«رجب طیب اردوغان» اضافه کرد: (ولودیمیر) زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) به طور ویژه از ما خواست تا همه مین‌ ها و مواد منفجره‌ را در زاپوریژا خنثی و جمع‌ آوری کنیم. باید این کار را هر چه زودتر تا خطرناک تر نشده انجام دهیم. همچنین، باید مسئله (نیروگاه اتمی) زاپوریژا را با پوتین در میان بگذاریم. روسیه باید مسئولیت خود را در این باره به عنوان گامی مهم برای صلح جهانی انجام دهد. ما به ویژه این موضوع را از مسکو درخواست خواهیم کرد. با (ولادیمر) «پوتین» (رئیس جمهور روسیه) درباره عدم تبدیل نیروگاه هسته ای زاپوروژیه به (نیروگاه اتمی) چرنوبیل دیگر صحبت خواهم کرد. ترکیه آمادگی دارد از طریق دیپلماسی میان مسکو و کی‌یف موضوعات را حل کند و از رئیس جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی او دعوت می‌ کنیم برای ملاقات به ترکیه بیایند.

«رجب طیب اردوغان» ادامه داد: مردم مصر برادران ما هستند، امکان ندارد که ما از مردم مصر دلخور شویم، به همین دلیل باید هر چه زودتر این صلح را برقرار کنیم.

وی در ادامه پیرامون نشست سه‌ جانبه دیروز خود با زلنسکی و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم گفت که گام‌ هایی که می‌ توان در راستای صادرات غلات اوکراین برداشت مورد بحث قرار گرفت و در این زمینه جامعه جهانی باید مسئولیت خود را بپذیرد.

کد خبر 5566979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha