۳ مهر ۱۳۸۶، ۱۰:۲۱

درآمدی به مردم شناسی و جامعه شناسی تعاون

درآمدی به مردم شناسی و جامعه شناسی تعاون

کتاب "واره: درآمدی به مردم شناسی و جامعه شناسی تعاون" تألیف دکتر مرتضی فرهادی از سوی شرکت سهامی انتشار در 535 صفحه انتشار یافته است.

خبرگزاری مهر- گروه اقتصاد : کتاب "واره؛ در آمدی به مردم شناسی و جامعه شناسی تعاون"، وسیعترین و پرکارترین پژوهش و تحقیق میدانی در زمینه کشف و تبیین یک نوع همکاری و تعاون در میان زنان ایرانی است.

دکتر مرتضی فرهادی ، مؤلف این کتاب در حدود 40 سال از عمر خود را در نقاط مختلف ایران برای به دست آوردن ریشه های همکاری و همیاری در بین زنان ایرانی به طور خاص و ایرانیان به طور عام جستجو کرده است. او هم اکنون استاد مردم شناسی و جزو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و سردبیر فصلنامه علوم اجتماعی است.

در این کتاب مولف در صدد است تا آن بخش از سنت ایرانیان را که نه همچون مانعی بر سر راه تجدد بلکه نیرو ومحرک لازم را به موتور توسعه جامعه ایران می بخشد، بازیابی کرده و وجوه گوناگون آنها را تبیین نماید.

در تعریف "واره" در این کتاب آمده است : " واره نوعی سازمان غیر رسمی تعاونی سنتی غالبا زنانه و بسیار کهن با محور اصلی همیاری از نوع تجمیعی (همگرا) است ".

در مقدمه کتاب "واره" به مباحثی همچون تعریف واره و فواید کار بر روی مضامینی همچون واره، فواید کاربردی مردم نگاری و مردم شناسی در ایران پرداخته شده است. این کتاب در یازده فصل کلی گردآوری شده است که فصل اول به کلیات بحث واره؛ فصل دوم به پیشینه واره در فرهنگ و اقتصاد ایران؛ فصل سوم، زمینه های فرهنگی تداوم راه ؛ فصل چهارم دلایل تداوم و کارکردهای واره؛ فصل پنجم گزینش در سازمان واره؛ فصل ششم عوامل موثر در شروع واره و بازمانده جشنهای آن؛ فصل هفتم چگونگی تحویل شیر به واره؛ فصل هشتم فنون و روشهای اندازه گیری و محاسبه شیر؛ فصل نهم ، گردش شیر و قواعد آن؛ فصل دهم، تعطیلات واره ؛ و فصل یازدهم به فهرستها و منابع و مراجع اختصاص دارد.

این کتاب در سال 1381 کتاب برگزیده بیستمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در زمینه علوم اجتماعی و دیپلم افتخار و جایزه جشنواره زن روستا را به دست آورده است.

کد خبر 556737

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha