۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۳۹

شرح بلاغ/۷ معلمی با مهر مطرح کرد؛

هماهنگی و همراهی دغدغه بنیاد ملی کتاب است

هماهنگی و همراهی دغدغه بنیاد ملی کتاب است

مدیر بنیاد ملی کتاب می‌گوید در سیاست گذاری‌های کلان نشر مسئله‌ای که در بنیاد ملی کتاب پیگیری می‌کنیم هماهنگی و همراهی و تقسیم کار است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجدالدین معلمی مدیر بنیاد ملی کتاب در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های این بنیاد گفت: کتاب یکی از مهمترین رسانه‌هایی است که از گذشته تا امروز در امر تبلیغ از آن استفاده شده است و در این راه رسانه‌های متعددی آمدند و رفتند و تغییر ماهیت دادند اما کتاب جایگاه خود را حفظ کرده است.

مدیر بنیاد کتاب افزود: اگر کسی به بازار اقتصادی کتاب نگاه کند از تعداد چاپ کتاب‌ها و ناشران و میزان گردش اقتصادی حوزه نشر به راحتی متوجه می‌شود که اقتصاد کتاب جایگاه خود را متناسب با شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی که انقلاب فرهنگی بوده و بنای تأثیرگذاری بین المللی و جهانی را داشته حفظ کرده است، البته هنوز تا رسیدن به آرمان‌های رفیعی که انتظار داریم در حوزه کتاب و کتابخوانی به آنها دست پیدا کنیم و کتاب جزئی از سبد اصلی فرهنگی خانوار ایرانی باشد فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به اینکه کتاب از چرخه زندگی حذف نشده است گفت: کتابخوانی نباید مسئله‌ای باشد که بی اهمیت تلقی شود و یا مخصوص قشر خاصی باشد و ما امیدواریم حوزه کتاب و ادبیاتی فعال و پویا باشد.

معلمی افزود: از آنجا که نشرهای مهمی ذیل سازمان تبلیغات مشغول فعالیت هستند و در دوره‌های مختلف اوج و فرودهایی داشتند این سازمان در این عرصه باید تصمیمات مهمی می‌گرفت و در حال حاضر قدرت به اصطلاح فرهنگی در ایجاد وحدت و هماهنگی و متعهد بودن سیاستگذاری است که ما هم به این امر اعتقاد داشته و معتقدیم که باید در سیاست گذاری به صورت همراه و همگون عمل کرد و در عملیات‌های مهم هر کدام از اعتباراتی که ذیل سازمان هستند راه خود را با قدرت پیش ببرند.

مدیر بنیاد کتاب گفت: در سیاست گذاری‌های کلان نشر مسئله‌ای که در بنیاد کتاب پیگیری می‌کنیم هماهنگی و همراهی و تقسیم کار است که هرکدام از نشرها کار خود را جدی تر دنبال کنند و به صورت جدی با موازی کاری مقابله کنیم و به اصطلاح هر کسی کار خودش را در حوزه تخصصی انجام دهد.

وی افزود: متأسفانه در حوزه نشر در برخی عرصه‌ها دچار خلاء زیرساخت هستیم به این معنا که اصولاً ورودی به این عرصه‌ها نکردیم برای مثال در حوزه تبلیغ و ترویج کتاب و جایگاهی که بتواند کتاب را به خوبی معرفی کند با مسائلی مواجهه هستیم که به دنبال حل همگی هستیم.

معلمی گفت: در مجموعه نشر سازمان تبلیغات حدوداً روزی دو کتاب را منتشر می‌کنیم که این الزاماتی را وارد می‌کند تا شما کتاب‌ها را درست معرفی کنید و به اصطلاح آنها را به کتاب‌های مطرح بازار تبدیل کنید بنابراین این حوزه نیازمند کار بیشتری است.

وی با اشاره به اینکه ما در برخی از چرخه‌های نشر ورود نکرده‌ایم افزود: ما در برخی چرخه‌های حوزه نشر یا ورود نکردیم و یا در مراحل ابتدایی کار هستیم.

معلمی در ادامه گفت: برای مثال در حوزه پخش و خروج کتاب که شاید بتوان گفت مهمترین متولیان بازار کتاب در کنار افرادی که ویترین دارند و فروش کتاب را انجام می‌دهند هستند، قدم‌های چندان مناسبی را نداشتیم و باید قدرت بیشتری در این عرصه داشته باشیم.

مدیر بنیاد کتاب افزود: زمانی که قدم‌های مناسبی را در حوزه‌های یاد شده داشته باشیم طبیعتاً می‌توان کارهای جدید تری را هم انجام داد برای مثال به مخاطب خودمان بیشتر فکر کنیم و مخاطب بین المللی را هدف قرار دهیم و برای همین مخاطب که از مجموعه نشرهای ما استفاده می‌کند شبکه ای ایجاد کنیم که به صورت خودکار به او کتاب معرفی کند و افراد در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای مجموعه نشرهای سازمان هویت داشته باشند اینها مجموعه فعالیت‌هایی هستند که در بنیاد کتاب با جدیت دنبال می‌کنیم.

معلمی گفت: بنیاد کتاب به شدت نوپاست و از زمان تأسیس آن یک سال هم نمی‌گذرد و بیشتر درگیر طراحی و اقدام بود؛ من فکر می‌کنم بنیاد کتاب باید تمام تلاش خود را برای دیده شدن مجموعه‌های ذیل خود انجام دهد چراکه ما برندهای منحصر به فردی داریم که باید فعال باشند و در عرصه فعالیت کنند اما مجموعه‌ای از مؤسسات جدیدی که قرار است ذیل بنیاد تعریف شود باید جلوه بیرونی بیشتری داشته باشند.

وی در آخر افزود: ما یک سری برند به اصطلاح اختصاصی مانند انتشارات امیرکبیر، خوارزمی، نشر بین الملل، مجموعه کتابفروشی های کتاب شهر و رابطه‌ای میان کجاوه و سوره مهر نیز داریم که همگی جز مجموعه نشرهای حوزه هنری است و آنها را به همراه نشرهای الکترونیک و صوتی شأن ذیل فعالیت‌های خود تعریف کرده‌ایم که همگی در کنار یکدیگر بنیاد کتاب را تشکیل می‌دهند.

تا پیش از ۱۰ مرداد ماه سال جاری بنیاد ملی کتاب توسط محمد حمزه زاده به عنوان مدیرعامل بنیاد هدایت می‌شد و پس از آن طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران؛ مجدالدین معلمی به عنوان مدیرعامل سکان اداره این بنیاد را برعهده گرفت.

کد خبر 5567794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha