۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۰۲

مدیرکل استاندارد استان زنجان:

سازمان ملی استاندارد قدرت برخورد با تخلف را ندارد

سازمان ملی استاندارد قدرت برخورد با تخلف را ندارد

زنجان-مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه طی یکساله گذشته برای ۴۶ واحد تولیدی متخلف در استان اعلام جرم شده است، گفت: سازمان ملی استاندارد قدرت برخورد با تخلف را ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی واحدپور ظهر یکشنبه در نشست خبری با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد چندین ارگان متولی یک مسئله را عهده‌دار باشند، بدون شک نباید انتظار داشت که آزمایشگاه‌های همکار ما همه آزمایش‌ها را انجام دهند، افزود: متاسفانه این سازمان قوه قهریه نداشته و برای برخورد با تخلف مجبور به معرفی به مراجع قضایی هستیم.

وی استانداردسازی، اندازه‌شناسی، تأیید صلاحیت و ارزیابی انطباق را چهار محور فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد دانست و تصریح کرد: منظور از استاندارد اجباری، استانداردی است که اجرای همه یا بخشی از آن در کشور به ترتیبی که در قانون مقرر شده، برای تولید برای مصرف داخلی، صادرات و یا واردات اجباری می‌شود.

واحدپور ادامه داد: تعیین، تدوین، به‌روزرسانی و نشر استانداردهای ملی، نظارت بر حُسن اجرای استانداردهای اجباری و همه کالاها، خدمات دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد، همچنین نظارت بر حُسن اجرای استانداردهای تشویقی، بخشی از فعالیت‌های اداره‌کل استاندارد استان زنجان است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با یادآوری اینکه در استاندارد تشویقی اجرای آن بر حسب قرارداد سازمان با اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد بود، تصریح کرد: استانداردسازی، آموزش و ترویج استاندارد یکی از وظایف این اداره‌کل است. همچنین آموزش مدیران کنترل کیفیت، آموزش کارشناسان استاندارد و سایر آموزش‌های برون‌سازمانی، از دیگر فعالیت‌های این اداره‌کل به شمار می‌رود.

واحدپور با اشاره به ۲۳ مورد تمدید صلاحیت آزمایشگاه همکار استانی و ابطال تایید صلاحیت دو آزمایشگاه همکار استانی، اظهار کرد: بررسی آلاینده‌ها بر عهده محیط‌زیست بوده و اداره استاندارد آخرین ارگانی است که بعد از بررسی و ارزیابی ارگان‌های ذی‌صلاح، محصول تولیدی را اگر مشمول استاندارد اجباری باشد، نظارت می‌کند.

وی با اشاره به تعداد ۲۳۶ اظهارنامه مورد بررسی صادرات و تعداد هزار و ۳۶۴ اظهارنامه مورد بررسی واردات و نیز انجام ۲۹۵ مورد بازرسی از تجهیزات شهربازی و تجهیزات زمین بازی تاکنون، خاطرنشان کرد: صدور هزار و ۲۹۸ مورد گواهی‌نامه ایمنی آسانسور، بازرسی مراکز عرضه لوازم خانگی ۲۵۲۵ مورد و ۳۵۵۷ مورد نمونه‌برداری از مراکز تولیدی انجام شده است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: طی یکساله گذشته برای ۴۶ واحد تولیدی متخلف در این استان به علت نداشتن پروانه و یک واحد تولیدی نیز به دلیل جعل علامت استاندارد اعلام جرم شده است.

واحدپور با تاکید بر اینکه استفاده از لوازم و تجهیزات غیراستاندارد اکیداً ممنوع بوده و استفاده از مصالح مناسب مطابق مشخصات فنی ارائه شده در نقشه‌ها جزو استاندارد اجباری است، یادآور شد: اجرای ۵۸۵۵ آزمون نمونه مراکز تولیدی، صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری ۹۵ مورد، تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری ۴۷۹ مورد و صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد تشویقی چهار مورد، از دیگر فعالیت‌های این اداره‌کل به شمار می‌رود.

کد خبر 5575164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha