۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۱۳

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی؛

تفاوتی در مسیر رشد دانش‌آموزان عادی و استثنایی وجود ندارد

تفاوتی در مسیر رشد دانش‌آموزان عادی و استثنایی وجود ندارد

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی گفت: ما در نظام تعلیم‌وتربیت مکلفیم تا متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانش‌آموزان بسترهای رشد و کمال دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید طریفی حسینی، در آیین افتتاح هفدهمین دوره مسابقات فرهنگی - هنری دانش‌آموزان استثنایی کشور با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم دولت به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اخلاص در عمل، مردمی بودن و روحیه کار جهادی را از ویژگی‌ها و مختصات مهم سبک مدیریتی این شهیدان برشمرد و بر لزوم توجه به این ارزش‌ها در دوره جدید مدیریتی آموزش‌وپرورش تأکید کرد.

وی با یادآوری نام‌گذاری امروز به‌عنوان روز "اخلاق و معنویت" در روزشمار هفته دولت از "هنر و زیبایی‌شناسی" به‌عنوان مؤثرترین و کارآمدترین ابزار انتقال پیام و ترویج و تعمیق ارزش‌های اخلاقی و معنوی در جامعه یادکرد.

طریفی حسینی با بیان بخشی از مبانی نظر هنر و زیبایی‌شناسی در نگرش اسلامی و لزوم توجه به آن در جهت دستیابی به هنر متعالی، از خداوند به‌عنوان جمال مطلق، خالق، آفریننده و سرمنشأ تمامی زیبایی‌های در عالم هستی یادکرد و با تأکید بر قدرت خلاقیت، صورتگری و آفرینش‌گری انسان به‌عنوان جلوه‌ای از قدرت آفرینش‌گری و خالقیت خداوند، ضرورت توجه به ساحت قدسی، معنوی و الهی هنر و زیبایی‌شناسی را متذکر شد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی توانایی ادراک و خلق زیبایی‌شناسانه انسان‌ها را متناسب با مرتبه و ظرف وجودی انسان‌ها و پاکی و بزرگی روح آن‌ها دانست و از نگاه عمیق هنری و زیبایی‌شناسانه دانش‌آموزان استثنایی که متأثر از ویژگی‌های روحی این دانش‌آموزان است، تجلیل نمود.

طریفی حسینی در ادامه گفت: اهداف نظام تعلیم‌وتربیت یکپارچه می‌باشند و تفاوتی در مقصد و مسیر رشد و تعالی و کمال دانش‌آموزان عادی و استثنایی وجود ندارد و ما در نظام تعلیم‌وتربیت مکلفیم تا متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانش‌آموزان بسترهای رشد و کمال دانش‌آموزان و شرایط پدیدایی و رشد و توسعه و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش از مدرسه به‌عنوان کانون پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری و از مسابقات هنری به‌عنوان موقعیت کشف و شناسایی استعدادهای هنری یادکرد و بر لزوم بازآفرینی روش‌های تدریس و آموزش مبتنی بر آموزه‌های هنری و زیبایی‌شناسانه تأکید کرد.

وی در ادامه وجود معلمان چند مهارتی و "معلمان زیبایی‌شناس" که خود واجد قدرت تخیل، خلاقیت و آفرینندگی باشند را لازمه تعلیم‌وتربیت چند ساحتی و زمینه‌ساز پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری دانش‌آموزان در مدرسه دانست و بر لزوم معنی‌دار کردن و لذت‌بخش کردن یادگیری و خارج‌کردن تدریس و آموزش از روش‌های خشک و غیرمنعطف مبتنی بر آموزه‌های هنری و زیبایی‌شناختی و خلق موقعیت‌ها و فرصت‌های تربیتی خارج از مدرسه‌ای تأکید کرد.

طریفی حسینی، با بر شمردن کارکردهای مختلف جشنواره‌های هنری از ظرفیت این جشنواره‌ها در جهت ارتقای هنرآموزی و فعالیت هنری دانش‌آموزی به هنر حرفه‌ای و ارزش‌آفرینی از تولیدات هنری دانش‌آموزان یادکرد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه با یادآوری تحولات فناورانه در عصر جدید، لزوم توجه به عرصه‌های جدید هنر و زیبایی‌شناسی به‌ویژه در عرصه هنرهای دیجیتال، برنامه‌ریزی برای خلق فرصت‌ها و موقعیت‌های هنری در بستر فضای مجازی را خواستار شد.

وی در پایان به لزوم طراحی رشته‌های تحصیلی به‌ویژه در عرصه‌های مرتبط با هنرهای دستی و تجسمی متناسب با اقتضائات و شرایط روز تأکید و در این راستا از برنامه‌ریزی سازمان آموزش‌وپرورش مبنی بر ایجاد رشته‌های تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان استثنایی خبر داد.

کد خبر 5576336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha