۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۵۷

رونمایی از تقریظ «مهاجر سرزمین آفتاب»/۲

زندگی کونیکو یامامورا دو هجرت جغرافیایی و اعتقادی دارد

زندگی کونیکو یامامورا دو هجرت جغرافیایی و اعتقادی دارد

حمید حسام در رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مسافر سرزمین آفتاب» گفت:‌ زندگی کونیکو یامامورا دو هجرت دارد که یکی جغرافیایی و از ژاپن به ایران و دومی اعتقادی و از مکتب بودا به شیعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب؛ روایت خاطرات کونیکو یامامورا» نوشته حمید حسام و مسعود امیرخانی صبح امروز چهارشنبه ۹ شهریور در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

حمید حسام در این مراسم گفت: حجرت خانم بابایی در کتاب بیشتر از سایر وجوح بررسی شده است. ایشان ۸۰ سال زندگی کردند که ۲۰ سال در ژاپن و ۶۰ سال در ایران بوده که آکنده از شگفتی است که ناشی از هجرت است. این هجرت دو ساحت دارد؛ ابتدا ساحت جغرافیایی که سفری از خاور دور به ایران است و ساحت اعتقادی که از مکتب بودا به شیعه روی آوردند.

وی افزود: شاید کار سخت این کتاب بر دوش برادرم مسعود امیرخانی بود؛ اما بخش دوم سیر آفاقی در راوی بود که با مصاحبه درمی‌آید و تصویری از اتفاقات و حادثه‌های شگفت انگیز که از شهر اشیا و مسیر هیروشیما شروع می‌شود و قصه به ایران می‌رسد. این اتفاقات یکی پس از دیگری است که مروری بر تاریخ انقلاب است و از شروع انقلاب و ۱۷ شهریور و پیروزی انقلاب تا حضور در عرصه‌های مختلف به عنوان پیش قراول است، خانم بابایی مدرس قرآن بودند و عملاً فرزندش را قربانی می‌کند؛ مجموعه این اتفات سیر آفاقی ایشان است.

نویسنده کتاب مهاجر سرزمین آفتاب در ادامه گفت: اما آن چیزی که درون ایشان اتفاق افتاده و از کونیکو، سبا ساخته است کاری بود که ما با مصاحبت با ایشان می‌توانستیم بیابیم و خوشحالم که رابطه من و آقای امیرخانی با ایشان رابطه فرزندی بود. خانم بابایی یک سفیر تمام عیار فرهنگی است و متأسفم که او را از دست دادیم.

حسام گفت: روایت ۸۰ سال زندگی ایشال کار سختی بود چراکه ما با خرده روایت‌ها مواجهه بودیم که حذف هرکدام ناممکن بود و اندازه شناسی در این کتاب هوشمندانه بود و جلوی درازنویسی گرفته شد. از تمام کسانی که در این کتاب نقش داشتند از دوستان انجمن صلح و مسعود امیرخانی همچنین خانواده بابایی تشکر می‌کنم. هر قطع از زندگی ایشان یک روایت دارد و این کتاب نقطه شروع آشنایی با خانم بابایی است؛ به خاطر دارم که ایشان یک جمله تأمل برانگیز گفتند که من ایرانی نبودم اما غرور شکسته شده‌ام در هیروشیما را این جا و فرسنگ‌ها دور از هیروشیما فریاد زدم.

در پایان همسر شهیدان سلگی، همدانی، خوش لفظ و چیت‌ساز از حمید حسام تقدیر کردند.

کد خبر 5578152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha