۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۱۲

نبش خیابان سیزدهم؛

روند نزولی شاخص ادامه دارد/ رئیس سازمان بورس: دولت قبل مقصر است

روند نزولی شاخص ادامه دارد/ رئیس سازمان بورس: دولت قبل مقصر است

امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱، تالار شیشه‌ای شاهد تداوم روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. به گونه‌ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۵۴۸ واحدی، به رقم ۳۲۱ هزار و ۳۳۵ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱، تالار شیشه‌ای شاهد تداوم روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. به گونه‌ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۵۴۸ واحدی، به رقم ۳۲۱ هزار و ۳۳۵ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۲۵۴۴ واحدی، عدد ۴۰۳ هزار و ۲۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس امروز با ۶۷۰۲ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد کاهش یافت.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم با ۱۰۶ واحد کاهش رقم ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۱۷۲ هزار معامله به ارزش ۸۰ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال انجام شد.

سنگ آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس، بهمن دیزل و بیمه پاسارگاد نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

این گزارش حاکی است با این حال مید عشقی رئیس سازمان بورس معتقد است بازار سرمایه فقط متأثر از متغیری مانند دولت نیست، بلکه متغیرهای فراوانی مانند بازارهای جهانی، نقدینگی، رکود اقتصاد جهانی، وضعیت صنایع داخلی، قیمت نهاده‌ها، بازارهای رقیب، جنگ روسیه و… بر معاملات این بازار تأثیر گذارند؛ بنابراین نمی‌توان دولت را عامل اصلی ایجاد چنین روندی در بازار عنوان کرد.

وی ادامه داد: در وضعیت فعلی یکی از مسائل مهم که می‌تواند کمک‌کننده به تغییر مسیر بازار باشد، فراهم شدن امکان افزایش ارزش معاملات بازار است.

این مسول به انتقادات صورت گرفته نسبت به نقش دولت در راستای افت شاخص بورس تاکید کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه فقط متأثر از متغیری مانند دولت نیست، بلکه متغیرهای فراوانی مانند بازارهای جهانی، نقدینگی، رکود اقتصاد جهانی، وضعیت صنایع داخلی، قیمت نهاده‌ها، بازارهای رقیب، جنگ روسیه و… بر معاملات این بازار تأثیر گذارند؛ بنابراین نمی‌توان دولت را عامل اصلی ایجاد چنین روندی در بازار عنوان کرد.

عشقی به اقدامات دولت برای بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و ادامه داد: از سال گذشته مباحثی مانند نرخ گاز، انتشار اوراق مالی اسلامی، معافیت مالیات افزایش سرمایه شرکت‌ها که تأثیرگذار بر معاملات بورس بودند در حیطه اختیارات و تصمیم‌گیری‌های دولت قرار داشت که باید تصمیماتی را در خصوص آن‌ها با در نظر گرفتن افزایش سودآوری شرکت‌ها انجام می‌شد. با تصمیمات دولت و کمک مجلس به خوبی از این مراحل عبور کردیم و این مسائل نتوانستند تهدیدکننده معاملات فعلی بازار باشند.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: مدیریت محدودیت‌های مصرف برق از دیگر اقداماتی بود که جزو نگرانی‌های بازار تلقی می‌شد، چراکه این مساله می‌توانست با تأثیر زیادی بر شرکت‌ها همراه شود، اما برخلاف تصورات، این مساله به خوبی کنترل شد و تأثیر محدودیت‌های اعمال‌شده بر شرکت‌ها به حداقل رسید، هرچند اثرات آن بر تمام صنایع یکسان نبود.

کد خبر 5587173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      1 0
      خدا از تو نگذرد که خانه خرابمان کردی.
    • هرمز IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      3 0
      آقای عشقی تعهدات هر دولتی پس ازاتمام بر عهده دولت بعدی است اگر غیر این است حاکمیت باید مسوولین قبل را محاکمه ومجازات کند دولتها همه تحت حاکمیت نظام هستندفرافکنی را کنار بگذارید
    • یک مستمری بگیر IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      4 0
      چقدر احمقانه است که هر مسئولی هر جا گیرمی کند یا ناتوان از انجام مسئولیتش می شود مقصر مسئول قبلی میشود اقایان شما الان مسئولیت کار قبلی زا بعهده گرفتی اگر عُرضه انجام وظایفت را نداری بیخود کردی که قبول مسئولیت کردی مگر چشم و گوش بسته یا به اجبار ان مسئولیت را بتو دادند ؟؟؟
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      2 0
      سلام دلار میاد پایین بورس نزولی دلار میره بالا باز بورس نزولی برجام بی برجام همیشه سقوط یک آدم درست تو مملکت هست نسخه این دزدها را بپیچه
    • علی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      2 0
      یکی بورسه،یکی یخای قطبی .اونقدر ذوب میشن تا تموم شن
    • ناشناس IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      2 0
      عشقی ترا به جدت ولمون کن
    • بهمن IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      6 0
      خداوند لعنتتون کنه تاکی دروغ روز روشن پول مردمو میدادین با این همه گرانی
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      1 0
      شما چه غلطی کردید ؟
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 1
      کجا گفته دولت قبل مقصره ؟ ضمن اینکه جمله ای هم که گفته "بازارسهام فقط متاثر ازدولت نیست ..."هم کاملا درسته .درمجموع خئب صحبت کرده
    • محمدرضا IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      1 0
      این مسوول از هدایت نقدینگی چیزی شنیده ؟!! یا نه فقط نظاره گره؟؟
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      2 0
      عشقی بی عرضه ترین ربیس بورس در تاریخ کشور بوده هر کس هم بی عرضه گیشو می اندازه گردن دولت قبل و راحت مزخرف میگه خودت چه کار کردی برای بورس کشور جز مزخرف گویی و بیسوادی خوبه دولت فبل بود
    • arya IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      2 0
      در دوره قبل همه تقصیرها متوجه دولت بود چز شده که امروز نقش دولت ناچیز شمرده میشود این د حالیست که دولت در یک سال کارکرد خود هیچ تلاشی برای بهلود بورس نتوانسته سازماندهی کند ی آقایی که الانم در وولت نقش دارد د دولت قبل ادعا میکرد دوهفته ای میتواند بورس را نجات دهد ولیکن با گذست یکسال روز بروز بدتر
    • ح IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      2 0
      عشقی بیا برو . آقای شاپور محمدی لطفا بیا اینهایی که بعد از شما آمده اند این کاره نیستند
    • AE ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
      0 0
      چرا باید سهمیرمثل وسالت تواین بازار ۶۰ برابر بشه ،چون خود آقایون بالا توش دست دارن ولی مابقی سهمها منفی ،چون سهم وسالت سهم آقازاده هاست