۱۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۰

سخنگوی وزارت خارجه روسیه:

تصمیم اوکراین درباره عدم امکان مذاکره با پوتین، تصمیم غرب بود

تصمیم اوکراین درباره عدم امکان مذاکره با پوتین، تصمیم غرب بود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصمیم اوکراین درباره عدم امکان مذاکره با پوتین را تصمیم غرب اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز پنجشنبه در سخنانی اعلام کرد: تصمیم کی یف در خصوص عدم امکان مذاکره با پوتین، تصمیم غرب بود.

به گزارش پایگاه خبری اینتل ریپابلیک، وی در ادامه گفت: حمایت غرب از کی‌ یف تنها درگیری ها را طولانی تر می‌ کند. کی‌ یف از سوی غرب تحت فشار قرار گرفته تا بگوید مذاکره با روسیه غیرممکن است.

زاخارووا اضافه کرد: روسیه قصد ندارد در دامن زدن به لفاظی های هسته ای شرکت کند. مسکو به اصل غیرقابل قبول بودن جنگ هسته ای متعهد است.

وی خاطر نشان کرد: دانمارک از آنجا که تمایلی به همکاری با روسیه در خصوص خط لوله «نورد استریم» ندارد، شاید می داند عامل حمله تروریستی چه کسی است.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که واکنش مسکو به تعیین سقف قیمت نفت توسط اتحادیه اروپا، جهت‌ گیری مجدد برای کشورهایی خواهد بود که با مسکو همکاری می‌ کنند. ابتکار جی ۷ برای تعیین نوعی سقف خودسرانه برای قیمت نفت تأیید دیگری است بر این‌ که اصول اقتصاد بازار با بروکسل و واشنگتن بیگانه است. پاسخ ما تغییر جهت صادرات نفت به کشورهایی خواهد بود که آماده همکاری عادی با ما هستند.

این مقام روسیه در خصوص مناقشه قره باغ هم گفت: مسکو بر این باور است که رویکردهای غرب برای صلح بین باکو و ایروان کاملا متعادل نیست.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در این ارتباط پیشتر گفته بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد مسکو همچنان آماده مذاکره با کی‌ یف است؛ اما همزمان با تغییر شرایط، شروط آنها نیز تغییر می‌ کند.

وی در واکنش به اقدام «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین مبنی بر امضای فرمان ممنوعیت مذاکره با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت: ما برای مذاکره منتظر تغییر موضع زلنسکی با رئیس جمهور آینده اوکراین خواهیم بود.

سخنگوی کرملین که در نشست خبری سخن می‌ گفت، در ادامه افزود: با توجه به امتناع کی‌یف از گفتگو، امکان دستیابی به توافق در مورد اوکراین وجود ندارد، زیرا دو طرف برای مذاکره مورد نیاز هستند. برای مذاکره با اوکراین باید منتظر تغییر موضع زلنسکی، رئیس‌ جمهور کنونی اوکراین یا رئیس‌جمهور جانشین او باشیم که موضع خود را به نفع مردم اوکراین تغییر دهد. روسیه از همان ابتدا و حتی قبل از عملیات نظامی ویژه، به دنبال تحقق شرایط پیشنهادی خود از طریق مذاکرات سیاسی، دیپلماتیک و صلح آمیز بود.

این مقام ارشد روس در بخش دیگری از سخنانش به گزارش نشریه «تایمز» در خصوص استفاده احتمالی روسیه از سلاح هسته‌ ای علیه اوکراین اشاره و تصریح کرد: لفاظی‌ های زیادی در این زمینه در رسانه‌ ها و محافل سیاسی و حتی از سوی رؤسای جمهور غربی مطرح شده است و من قصد ندارم در آن مشارکت کنم.

کد خبر 5603425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha