هشدار چین به آمریکا و انگلیس: به ان‌پی‌تی پایبند باشید

هشدار چین به آمریکا و انگلیس: به ان‌پی‌تی پایبند باشید

سخنگوی وزارت خارجه چین هشدار داد توافق امنیتی آکوس بین آمریکا، انگلیس و استرالیا رقابت تسلیحاتی در منطقه را تشدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «تان کِفِی»، سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد پکن معتقد است شراکت و همکاری در پیمان «آکوس» موجب تشدید رقابت تسلیحاتی در منطقه می‌شود و از آمریکا، انگلیس و استرالیا می‌خواهد به پیمان منع اشاعه سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) پایبند باشند.

وی در این‌زمینه گفت: شراکت و همکاری امنیتی سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه ساخت زیردریایی اتمی، خطراتی جدی را در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی ایجاد کرده، رقابت تسلیحاتی در منطقه را تشدید و افزون بر این صلح و ثبات در منطقه، را تضعیف می‌کند و همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است.

سخنگوی وزارت دفاع چین تأکید کرد که « پکن همیشه بر این باور بوده که هرگونه همکاری منطقه‌ای باید موجب تقویت اعتماد مشترک در میان کشورهای منطقه شود و تهدیدی برای دیگران نباشد.

این مقام دولت چین همچنین افزود: ما از آمریکا، انگلیس و استرالیا می‌خواهیم ذهنیت جنگ سرد و ایده «بازی مجموع صفر» را کنار گذاشته و با حُسن نیت به تعهدات خود در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی عمل کنند.

آمریکا، استرالیا، و انگلیس در سپتامبر ۲۰۲۱، پیمان دفاعی سه‌جانبه موسوم به آکوس را اعلام کردند؛ بر پایه انی توانفق نظامی و امنیتی آمریکا و انگلیس متعهد به ساخت زیردریایی اتمی برای استرالیا شده‌اند. چین به‌شدت با این توافق سه‌جانبه مخالف است.

کد خبر 5618513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علیرضا IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
      0 0
      چین هم باید با هند و روسیه و ایران پیمان ببندد