۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۱:۴۰

ورشینین: ترکیه از لزوم عادی سازی و حفظ روابط با سوریه آگاه است

ورشینین: ترکیه از لزوم عادی سازی و حفظ روابط با سوریه آگاه است

سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه فقط سوریه و ترکیه می توانند درباره دیدار سران دو کشور تصمیم گیری کنند، گفت که آنکارا لزوم عادی سازی و حفظ روابط با دمشق را درک می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی پس از پایان رایزنی‌ها در شهر استانبول ترکیه ضمن اشاره به تحولات مربوط به روابط بین سوریه و ترکیه گفت: آنکارا لزوم عادی سازی و حفظ روابط با دمشق را درک می‌کند.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه درباره میانجیگری مسکو برای برگزاری دیدار بین بشار اسد و رجب طیب اردوغان گفت: روسیه از این واقعیت آگاه است که این ترکیه و سوریه هستند که باید درباره نشست سران خود تصمیم بگیرند.

وی همچنین اظهار داشت: برقراری روابط ترکیه و سوریه روند آسانی نیست، اما دو طرف باید به یک عامل مشترک برای ثبات و صلح در منطقه دست یابند. ما از عادی سازی روابط دو کشور بر این اساس حمایت می‌کنیم که آن را عامل خوبی برای تضمین ثبات و صلح در منطقه می‌دانیم.

اظهارات این مقام روس در حالی است که عضو هیأت تصمیم گیری و اجرایی حزب عدالت و توسعه ترکیه اخیراً از مخالفت دمشق با انجام دیدار بین رؤسای جمهور ترکیه و سوریه خبر داد.

«اورهان میری اوغلو» گفت که دمشق درخواست آنکارا برای انجام دیدار بین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد رئیس جمهور سوریه را رد کرده است. وی همچنین افزود که سوریه قصد دارد این دیدار را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که قرار است در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برگزار شود، موکول نماید.

میری اوغلو در عین حال گفت: ترکیه به دلیل پ ک ک و نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در مقابل روسیه، آمریکا و دمشق قرار گرفته است و این اوضاع حساس می‌تواند به شکل زیادی بر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در سال ۲۰۲۳ تأثیر بگذارد.

از سوی دیگر، «ابراهیم کالین» مشاور ارشد سیاست خارجی و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز گفت که دیداری در آینده نزدیک میان اردوغان و بشار اسد در کار نخواهد بود.

کد خبر 5653018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha