۴ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۴۴

نماینده وزیر علوم در اتاق‌های فکر مطرح کرد؛

بررسی برنامه‌های هفتم و لایحه قانون بودجه در اولویت‌ اندیشکده ها

بررسی برنامه‌های هفتم و لایحه قانون بودجه در اولویت‌ اندیشکده ها

نماینده وزیر علوم در اتاق‌های فکر وزارت علوم بررسی برنامه‌های هفتم و لایحه قانون بودجه را از اولویت های اندیشکده های وزارت علوم عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، امید رضایی‌فر اظهار کرد: ایده اتاق فکر برای اولین بار به جهت ایجاد فضای تعاملی برون سازمانی مرتبط با ساختار اداری و وزارتی در دولت مردمی سیزدهم، با هدف استفاده از اجماع نظرات متخصصان و نخبگان در وزارت علوم تحقیقات و فناوری طراحی و عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۷ اتاق فکر به منظور بهینه کاوی سیاستی، بررسی و گزارش تجارب برتر در وزارت علوم تشکیل شده است، گفت: اتاق فکر بانوان و تحکیم خانواده به ریاست دکتر فخرالسادات نصیری عضو هئیت علمی دانشگاه شهید رجایی به عنوان هفدهمین اتاق فکر وزارت علوم به طور رسمی شروع به کار کرد.

نماینده وزیر علوم در اتاق‌های فکر و سامانه نیازها و ایده‌ها با اشاره به کارکرد مشورتی، همفکری و ایده‌پردازی اندیشکده‌ها در راستای حل مسئله، افزود: اندیشکده‌ها شباهت بسیاری با ساختار مردم نهاد به عنوان پیام رسان و متفکر در حوزه‌های مرتبط با آموزش عالی برنامه‌ریزی شده است.

رضایی‌فر افزود: اندیشکده‌ها، بازوی مشورتی و فکری دستگاه‌های اجرایی به واسطه استفاده از خرد جمعی هستند.

وی ادامه داد: بهترین شیوه اثرگذاری و استفاده کارکردی از بروندادها و گزارش‌های سیاستی اندیشکده‌ها در نظام اداری، در گرو تعامل موثر و همسویی دستگاه‌های اجرایی با اندیشکده‌ها است.

نماینده وزیر علوم در اتاق‌های فکر و سامانه نیازها و ایده‌ها، با بیان اینکه اندیشکده‌ها مسائل و مواردی را بررسی می‌کنند که هدف آن حل مشکلات سیاستی سازمانی است، تصریح کرد: برونداد اندیشکده‌ها برای بررسی و تحقیقات بین رشته‌ای با هدف ارائه مشاوره در مورد طیف متنوعی از موضوعات پیش روی وزارت عتف، با استفاده از دانش تخصصی اعضا و همفکری با سایر اندیشکده‌ها است.

وی به فعالیت یک سال اخیر اندیشکده‌ها از زمان راه‌اندازی آنها اشاره و اظهار کرد: پیش نویس آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی، بررسی فرآیند ارزیابی و داوری مقالات در فصلنامه‌های پژوهشی، ارزیابی روند اعطای پایه‌های تشویقی به اساتید دانشگاه‌ها، بررسی تدوین برنامه هفتم توسعه و لایحه قانون بودجه از مهمترین اقداماتی است که در این اندیشکده‌ها انجام شد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم گفت: اندیشکده‌ها به عنوان یک مجموعه پیشرو در حل مسائل مرتبط با حوزه آموزش عالی فعالیت می‌کنند و می‌توان با تشریک مساعی و فرهنگ‌سازی، این الگو را در سایر دستگاه‌های اجرایی نیز تشکیل داد.

وی اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد اندیشه ورزان عضو اندیشکده‌ها با همدلی و مشارکت در بررسی موضوعات مطروحه و فارغ از مناسبات مالی، توانسته‌اند اثرگذاری موفقی در ارائه راهکارهای مشاوره‌ای داشته باشند.

نماینده وزیر علوم در اتاق‌های فکر و سامانه نیازها و ایده‌ها با بیان اینکه در راستای احصای موضوعات منطقه‌ای، تفاهم‌نامه‌ای با دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: جهت فرهنگ‌سازی، ایجاد فضای ارتباطی با دانشگاه‌ها مقرر شد در هر دانشگاه ذیل دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان، یک اندیشکده تشکیل شود.

وی ادامه داد: موضوعات و موارد پیشنهادی می تواند بصورت مستقل یا ارجاع به اندیشکده وزارت عتف می تواند جهت استفاده از خرد جمعی مطرح گردد.

رضایی‌فر در پایان گفت: انتظار می‌رود با گسترش فضای تعاملی و بارش فکری اندیشکده ها و شبکه سازی در سطوح مختلف آموزش عالی شاهد بهبود روند اجرایی و عملیاتی در تصمیم گیری مدیران باشیم.

کد خبر 5664852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسن نظریان IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 0
      سلام، برنامه هفتم توسعه باید قبل از بودجه 1402 ارایه شود. در برنامه هفتم، ایثار و ارزش های دفاع مقدس باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. خدا نگهدار.