۱۱ دی ۱۴۰۱، ۹:۳۷

براساس داده‌های ۱۳ ایستگاه فعال؛

هوای اصفهان سومین روز پیاپی برای عموم شهروندان ناسالم است

هوای اصفهان سومین روز پیاپی برای عموم شهروندان ناسالم است

اصفهان- شاخص کیفی هوای اصفهان امروز یازدهم دی‌ماه براساس داده‌های ۱۳ ایستگاه پایش فعال با میانگین ۱۵۹ برای سومین روز پیاپی در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد.‌

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین شاخص هوای کلانشهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز یکشنبه یازدهم دی‌ماه براساس داده‌های دریافتی ۹ ایستگاه شهرداری در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد.

جمشید لقایی با اشاره به اینکه کماکان شاخص همه ایستگاه‌ها در وضعیت هشدار قرار دارد، افزود: امروز شاخص هوا در ایستگاه خیابان میرزا طاهر با عدد ۱۴۴ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین شاخص هشت ایستگاه در دیگر در مناطق شهر اصفهان از جمله کردآباد با ۱۷۱، بلوار کاوه با ۱۶۶، محله ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۶۲، میدان انقلاب و باهنر با ۱۶۰، رهنان با ۱۵۶، فیض با ۱۵۷ و خیابان فرشادی با ۱۵۵ وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

مسئول کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: افراد بسیار حساس و گروه‌های آسیب پذیر از جمله سالمندان، افراد دارای بیماری‌های ریوی و قلبی، زنان باردار و کودکان از فعالیت سنگین در فضای باز و تردد غیر ضرور در شهر خودداری کنند.

شاخص کیفی هوا در ایستگاه‌های پایش شهرداری اصفهان، ۱۱ دی

به گزارش مهر، براساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه اصفهان)، شاخص هوا در خیابان احمدآباد با ۱۵۱، استانداری با ۱۷۴، پروین با ۱۵۵و بزرگراه خرازی با ۱۶۳ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان ثبت شد. همچنان ایستگاه‌های رودکی، جی، باغ غدیر، دانشگاه اصفهان و خواجو قطع است.

امروز ایستگاه‌های پایش هوا سجزی با ۱۱۰ و مبارکه با ۱۲۸ در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در شاهین شهر با ۸۵ AQI در وضعیت قابل قبول بوده و مابقی ایستگاه‌ها در شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی‌شهر، زرین‌شهر و منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان نیز قطع است.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین نسبت به تداوم شرایط پایداری جو تا اواسط هفته جاری هشدار سطح زرد صادر کرد.

هشدار سطح زرد رنگ هواشناسی به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. هشدار زرد رنگ برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، داشته باشند. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی بیندیشند.

برهمین اساس در اطلاعیه روز شنبه اداره کل هواشناسی آمده است: سکون نسبی جو و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی از روز یکشنبه ۱۱ دی تا روز چهارشنبه ۱۴ دی در مناطق صنعتی به ویژه کلانشهر اصفهان سبب کاهش کیفیت هوا و کم شدن شعاع دید خواهد شد و در صورت مهار نشدن و کنترل نکردن منابع آلاینده اعم از ثابت و متحرک، کیفیت هوا در برخی ساعات در شرایط ناسالم برای عموم شهروندان قرار خواهد گرفت.

اداره کل هواشناسی استان توصیه کرده که شهروندان به ویژه گروه‌های آسیب پذیر جامعه از جمله سالمندان، افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی، زنان باردار و کودکان کمتر از هشت سال از تردد غیر ضرور و انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز بپرهیزند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 5670039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha