۲۷ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۴۴

تغذیه سفره‌های زیرزمینی با اجرای عملیات آبخیزداری

تغذیه سفره‌های زیرزمینی با اجرای عملیات آبخیزداری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: اجرای عملیات آبخیزداری بجز مدیریت سیلاب و کاهش خسارت ناشی از سیل، باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی نیز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور اظهار کرد: اجرای عملیات آبخیزداری بجز تقویت سفره‌های زیرزمینی، با روش بیومکانیکی، تراس‌بندی و احداث هلالی‌های آبگیر باعث تقویت و توسعه پوشش گیاهی، ترسیب کربن، تولید علوفه، ایجاد اشتغال، کاهش فرسایش خاک، کاهش رسوب و خسارت سیل و افزایش عمر مفید سدها می‌شود.

به گفته وی، آبخیزداری همچنین باعث مدیریت سیلاب و کاهش خسارت سیل شده، بخشی از بیلان منفی و کمبود آب سفره‌های زیرزمینی را جبران و آبخوان‌ها را تغذیه می‌کند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به این که استفاده از روش‌هایی مانند جمع‌آوری سطوح آبگیر باران از ایجاد سیلاب و روان‌آب در معابر شهری و روستایی جلوگیری می‌کند و در بخش‌های مختلف کشاورزی، فضای سبز و مصارف غیربهداشتی قابل استفاده است، افزود: در بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که مشکل کمبود آب ندارند مانند بنگلادش هم از این روش استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: این روش به طور فراگیر در کشور انجام نشده و مواردی در استان مرکزی و گلستان انجام شده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: در هر هکتار عملیات آبخیزداری حدود ۵۰۰ متر مکعب و در هر هکتار عملیات پخش سیلاب ۱۰۰۰ متر مکعب آب استحصال می‌شود.

قزلسفلو تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برابر قانون مکلفند با کنترل آب‌های سطحی و استحصال آب باران به کسری آب سفره‌های زیرزمینی و کمبود آب در کشور کمک کنند.

وی افزود: کشور ما کم‌بارش است و هر چند میانگین سالانه بارش‌ها ۲۵۰ میلیمتر است، ولی با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها ضمن صرفه‌جویی در مصرف منابع آبی باید از روش‌های کارشناسی و فنی برای استحصال همین میزان آب هم بهره‌مند شویم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: در قانون ششم توسعه باید ۱۰ میلیون عملیات آبخیزداری انجام می‌شد، اما تاکنون ۵۸ درصد اجرایی شده و در صورت اختصاص اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۶۳ درصد عملیات آبخیزداری در کشور انجام خواهد شد.

کد خبر 5685183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha