۲۹ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۵۴

کارگردان مستند«هیچ‌کس منتظرت نیست»:

«هیچ‌کس منتظرت نیست» نگاهی انتقادی نسبت به عملکرد مسئولان دارد

«هیچ‌کس منتظرت نیست» نگاهی انتقادی نسبت به عملکرد مسئولان دارد

قزوین- کارگردان مستند«هیچ‌کس منتظرت نیست» گفت: مهمترین مسئله‌ای که می‌خواستیم در این مستند به آن بپردازیم و تمرکزمان بر آن بود نگاه انتقادی نسبت به عملکرد مسئولان در قبال اعتیاد است.

محسن اسلام زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» اظهار کرد: من بیشتر درباره جهان اسلام کار کرده و مستندهای سیاسی ساخته‌ام و «هیچ‌کس منتظرت نیست» جزو اولین تجربه‌های اجتماعی من بود.

وی افزود: این تجربه برایم جذاب بود چراکه وقتی از دنیای سیاسی وارد حوزه اجتماعی می‌شویم، دنیای جدیدی است و به لحاظ دراماتیک جذابیت‌های بسیاری دارد.

این مستندساز با بیان اینکه برای ساخت ابن مستند بسیاری از افراد حاضر در مؤسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت شخصیت پردازی شدند، مطرح کرد: در این مرکز به صورت مداوم تنش وجود داشت و ما شاهد اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری بودیم به همین دلیل روی شخصیت‌های زیادی کار کردیم اما به این نتیجه رسیدیم که به قصه مونا و سپیده علیزاده و همچنین سرفصل کاهش آسیب بپردازیم.

کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» با اشاره به اینکه ۵ ماه ضبط و ۸ ماه تدوین برای این پروژه انجام شده است، مطرح کرد: مهمترین مسأله‌ای که می‌خواستیم در این مستند به آن بپردازیم و تمرکزمان بر آن بود نگاه انتقادی نسبت به عملکرد مسئولان در قبال اعتیاد است.

اسلام‌زاده با بیان اینکه ما باید با صبر و تمرکز دنبال نجات افراد آسیب‌دیده از اعتیاد باشیم، ادامه داد: تهران ۶۰ سال است گرفتار کارتن‌خواب، معتادان و مهاجرانی است که در کوچه و پس‌کوچه‌ها زندگی می‌کنند و مسئولان در هر دوره‌ای می‌خواهند با دستگیری‌های گسترده و به زور آن‌ها را ببرند اما فایده ندارد چراکه کار باکیفیت انجام نمی‌شود.


وی با اشاره به نمایش این مستند در کمپ‌ها و زندان‌ها تاکید کرد: پس از پخش «هیچ‌کس منتظرت نیست» در کمپ و زندان به این نتیجه رسیده‌ایم که باید این مستند برای خانواده معتادان نیز به نمایش درآوریم تا تلنگری به جامعه و خانواده‌های این افراد بزنیم.

کارگردان «هیچ‌کس منتظرت نیست» درباره فیلمبرداری انجام شده برای مستند و همچنین موسیقی آن تصریح کرد: برای فیلمبرداری از ابتدا تصمیم بر این شد که نما روی سه پایه نداشته باشیم، دوربین سر دست باشد و تک دوربین کار کنیم. همچنین لنز انتخابی ما نیز شبیه چشم انسان است. در حقیقت تلاش کردیم دوربین در زندگی آن‌ها حل شود و ما صحبتی با آدم‌ها نداشته باشیم. درباره موسیقی اثر که کار افشین عزیزی‌ست نیز باید بگویم که ایشان تا با اثری ارتباط برقرار نکند، نمی‌تواند موسیقی بسازد اما خوشبختانه کار را پسندید و موسیقی بدون نقصی برای کار ساخت.

اسلام‌زاده در پایان با بیان این مه در عرصه جهانی مستندهایی اهمیت دارند که تجربه‌ای را به مخاطب منتقل کنند یادآور شد: من تلاشم بر این بوده است که این تجربه را به علاقه‌مندانش ارائه کنم که امیدوارم موفق بوده باشم.

گفتنی است مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» چهارشنبه شب با حضور سازندگان این اثر در قزوین به نمایش در آمد.

کد خبر 5686611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha