۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۰۵

تا پایان سال جاری؛

تمامی اختلافات اراضی کشاورزی و ملی در قزوین رفع می‌شود

تمامی اختلافات اراضی کشاورزی و ملی در قزوین رفع می‌شود

قزوین- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: تا پایان سال آتی تمامی اختلافات اراضی کشاورزی و ملی در استان رفع و تعیین و تکلیف می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن قاسم زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر شنبه در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد اظهار کرد :۷۵۳ هکتار از اراضی ملی استان که به طور غیرقانونی تصرف شده بود در سال جاری آزادسازی شد و به بیت المال بازگشت و از این میزان ۳۳۳ هکتار براساس احکام قضائی قطعی صادر شده، خلع ید و آزادسازی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: همچنین در قالب ماده ۵۹ قانون حفاظت از اراضی ملی ۴۰۲ و ۱۸ هکتار از اراضی که در قالب تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از اراضی ملی بر قلع و قمع حین مشاهده تخلف بود آزادسازی شد.

وی با تاکید براینکه تا پایان سال آتی تمامی اختلافات اراضی کشاورزی و ملی در استان رفع و تعیین و تکلیف می‌شود افزود: تمامی اراضی ملی قزوین به میزان ۷۱۴ هزار هکتار و هزار و ۲۰۰ پلاک حدنگاری یا کاداستر شده است و طبق ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید پنج دستگاه از جمله منابع طبیعی، امور اراضی، ثبت اسناد و املاک این مساله را پیش می‌برند و در این راستا هزار و ۱۹۲ پلاک در استان رفع تداخل شد که از این تعداد ۵۱۱ مورد محقق شده است.

این مسئول ابراز کرد: بررسی و استعلام ۱۰۹ فقره درخواست ایجاد و بهره برداری معادن در قزوین به مساحت ۴۱ هزار و ۷۰۰ انجام شد که با ۲۶ فقره از این درخواست‌ها به مساحت هزار و ۱۰۰ هکتار موافقت شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه با انجام ممیزی تعداد دامداران بهره بردار از مرتع و زمان چرا مشخص می‌شود حدود ۹۸ درصد ممیزی استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: ۸۸ هکتار از اراضی ملی استان در راستای قانون برای ساخت مسکن در مناطق روستایی قزوین در نظر گرفته شده که این اراضی برای مدیریت در زمینه عرضه مسکن در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

این مسئول تاکید کرد: ۳۱ فقره پروانه چرا به مساحت ۱۰ هزار و ۲۴۲ هکتار برای بهره برداران مراتع استان قزوین در سال جاری صادر شده است.

قاسم زاده بیان کرد: چرای غیرمجاز دام بیشتر ناشی از ورود غیرمجاز دام از استان‌های همسایه است که به پوشش گیاهی مراتع استان آسیب وارد می‌کند که در این راستا ۹۶ فقره پرونده چرای غیرمجاز به میزان ۶۳ هزار و ۷۹۶ واحد دامی به مراجع قضائی ارسال شده است.

وی تشریح کرد: در سال جاری تنها ۱۴ فقره آتش سوزی به مساحت ۲۶ هکتار به ثبت رسید که نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

این مسئول عنوان کرد: باتوجه به اینکه قزوین محل عبور یازده استان کشور است نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر با معضل قاچاق چوب روبرو هستیم چنانچه ۹۶ فقره قاچاق چوب به میزان ۷۷۰ متر مکعب در سال جاری شناسایی شده است.

وی ادامه داد: هفت کوره غیرمجاز ساخت زغال در استان قزوین طی سال جاری شناسایی شده که از این تعداد کوره بیش از ۶ هزار کیلوگرم زغال کشف و ضبط شده است.

وی در ادامه مطرح کرد: طرح زراعت چوب با هدف تأمین نیازهای جامعه به چوب و کاهش قاچاق و قطع درختان جنگلی در حال اجرا است که در این راستا تاکنون ۲۰۴ هکتار قرارداد با متقاضیان بهره برداری در استان منعقد شده است.

این مسئول یادآور شد: مطالعات آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه‌های آبخیز توآباد و شهری تاکستان و شهری قزوین به مساحت ۱۴۷ هزار هکتار در سال جاری با هزینه ۱۵ میلیارد انجام شد.

وی تاکید کرد: در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور در سال جاری ۱۷۵ میلیارد تومان به منابع طبیعی اختصاص پیدا کرد که تاکنون ۱۸ درصد آن محقق شده است.

قاسم زاده با تاکید براینکه برنامه مردمی کاشت یک میلیارد نهال در سطح کشور و ۱۰ میلیون نهال در استان طی چهارسال اجرا می‌شود بیان کرد: مقرر شده سالی ۲ میلیون ۵۰۰ هزار اصله نهال در استان قزوین کاشته شود که این برنامه با مشارکت گروه‌های مردمی، خیران، سپاه، محیط زیست، بنیاد مسکن، واحدهای تولیدی و سایر نهادها انجام می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه در روز درخت کاری سال جاری ۵۰ برنامه نهال کاری در مناطق مختلف استان قزوین برگزار می‌شود گفت: سرو خمره‌ای، صنوبر، بادام ارغوان و ون از جمله گونه‌هایی هستند که در هفته منابع طبیعی سال جاری کاشته می‌شوند.

کد خبر 5724912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha