۲۰ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۳۱

دکه نشریات؛

شماره ویژه نوروز ۱۴۰۲ آزما منتشر شد

شماره ویژه نوروز ۱۴۰۲ آزما منتشر شد

شماره ۱۷۳ ماهنامه آزما ویژه نوروز منتشر شده و روی پیشخان مطبوعات آمد که مرگ عباس معروفی معروفی در غربت ناخواسته یکی از مطالب آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره ۱۷۳ ماهنامه فرهنگی، اجتماعی آزما ویژه نوروز ۱۴۰۲ در ۷۴ صفحه در بخش‌هایی همچون یادداشت نخست، یادداشت، اندر احوالات، نگاه، نیم نگاه، گفت و گو، گزارش، پرونده، شعر دیگران، شعر خودمان، نقد و نظر، در حوالی صحنه، دریچه، داستان خارجی، داستان ایرانی، نقد کتاب و پیشخوان کتاب منتشر شد.

در بخش یادداشت نخست مطالبی با عنوان از سبزی جوانه، جنگل امید می‌دمد (سردبیر)؛ در بخش یادداشت مطالبی با عنوان آرزویی برای زیباترین گربه جهان (مدیر مسئول)، در بخش اندر احوالات مطالبی با عنوان مرگ تلخ معروفی در غربتی ناخواسته / ‏احمد‬ وکیلیان پژوهشگر فرهنگ عامه همه رفت / ‏‬به یاد عمران، شاعر سادگی‌ها؛ در بخش نگاه مطالبی با عناوینی همچون همراه با تاریخ؛ از ریشه تا جوانه‌ها (آزما)؛ نوروز هست، ما باشیم یا نباشیم (ناصر فکوهی)؛ در بخش نیم نگاه مطالبی با عنوان چرا آنجا بودم (پژمان سلطانی - ونداد سلطانی)؛ در بخش گفت و گو مطالبی با عناوینی همچون الواح پارسه، گروگان دانشگاه شیکاگو (گفت و گو با عبدالمجید ارفعی)؛ تئاتر، سینما و نقد، بحثی درباره واقعیت و در بخش گزارش مطالبی با عنوان با «بوعلی» در خانه بزرگمرد ماندگار (هوشنگ اعلم) منتشر شده است.

همچنین در این شماره از نشریه آزما، پرونده‌ای با عنوان بحران‌ها و سیاست بدون پشتوانه فرهنگی منتشر شده است که شامل مطالبی با عناوینی همچون ناهمگونی تفکر، مشکل اصلی اندیشه سیاسی (گفت و گو با منصوره اتحادیه)؛ فرهنگ، آبرو و اعتبار می‌آورد (فریدون مجلسی)؛ نهضت تنباکو آغازگر جنبش مشروطیت؛ این نسل را باور کنیم (علی اکبر قاضی زاده)؛ نسل امروز و شخصیت‌های گم شده (محمد راغب)؛ شعر، در آستانه خصوصی شدن (شمس لنگرودی)؛ بحران معنایی در عرصه هنر (بیژن اشتری)؛ شاید پنج سال دیگر (فرانک آرتا) است.

در بخش شعر دیگران این شماره از نشریه، اشعاری از امی لوئل، برایان کافی، پل ماری ورلن و در بخش شعر خودمان اشعاری از سعید اسکندری، مهناز رضایی، فرزانه ولی زاده، حبیبه نیک سیرتی، مژگان رودبارانی، یاور مهدی پور، فریاد شیری، فرهاد عابدینی منتشر شده است.

در بخش نقد و نظر مطلبی با عنوان سوادی آن سوی مه (عالیه یوسف فام)؛ در بخش حوالی صحنه مطلبی با عنوان تحریم تئاتر، آری یا نه؟ مسأله این است (شقایق عرفی نژاد)؛ در بخش دریچه مطالبی با عناوینی همچون آلیس ۱۲۵ ساله شد و صدها روایت از چمدانی پر از عجایب؛ در بخش داستان ایرانی مطالبی با عناوینی همچون نگاهی به کتاب زمانی برای معجزه (گیتی صفرزاده)، نگاهی به کتاب درمان دردهای مزمن روزانه با راهکارهای طبیعی (فرید اخباری)، دانستن به روش خاور نزدیک (پروانه کاوسی) منتشر شده است.

همچنین در بخش پیشخوان کتاب در این شماره کتاب‌هایی با عناوینی همچون داستان ثلاث باباجانی، نه فرشته نه قدیس، زنی در برلین، آئینه در برابر خورشید، یکاترینا معرفی شده است.

شماره ۱۷۳ ماهنامه فرهنگی، اجتماعی آزما ویژه نوروز در ۷۴ صفحه با بهای ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

فعالیت‌های فرهنگی در سالی که گذشت یکی پس از دیگری تعطیل و تعلیق شد. تئاتر، سینما، موسیقی و انتشار نشریه که به هرحال کاری پر هزینه است و در شرایط اقتصادی به وجود آمده و گرانی کاغذ و خدمات چاپ و بسته شدن همه روزنه‌ای که ممکن بود حمایتی باشد ما را هم به بن بست کشید و به رغم همه جان سختی‌ها به مرز چه کنم رسیدیم. انتشار یک مجله به مدت بیست و چهار سال آن هم بی وقفه و بی هیچ حمایتی از سوی نهاد یا سازمان یا افراد حقیقی و حقوقی دشوارتر از حد تصور است....

کد خبر 5728617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha