۲۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۱۲

اکبری مطرح کرد؛

ضرورت تغییر الگوی توسعه کشور

ضرورت تغییر الگوی توسعه کشور

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت تغییر الگوی توسعه کشور گفت:مردم پای حفاظت از محیط زیست بیایند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن اکبری در چهارمین همایش ملی جنگل ایران که همزمان با ششمین روز از هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهارداشت: در ایران ۳۰۹ منطقه حفاظت شده تحت مدیریت مناطق چهارگانه وجود دارد که در این مناطق ۲ هزار مهره دار وحشی و بیش از هشت هزار گونه گیاهی شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه در ایران اکوسیستم‌های متنوعی از پهنه‌های تالابی تا تپه‌های ماسه‌ای و اراضی مرتعی وجود دارد که کمترین کشوری دارای چنین ظرفیتی است، اظهار کرد: کشور ما جایگاه بسیار ویژه ای از بُعد تنوع زیستی و اکوسیستمی دارد که می‌توان بیشترین بهره برداری از منابع ژنی موجود در کشور برد ولی بی توجهی به این مقوله بسیاری از این منابع ژنتیکی را از دسترس خارج کرده است.

اکبری گفت: تخریب جنگل دیلمان، خشکی زاینده رود، خشکی دریاچه پریشان و بسته شدن پرونده حیات ۲ گونه گربه سان بزرگ ایران و همچنین بسیاری از مشکلات حوزه آب و کانون‌های فرسایش از پیامدهای برخی طرح‌های توسعه‌ای است.

ضرورت تغییر الگوی توسعه کشور

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید مدل توسعه را تغییر دهیم، افزود: رویکرد توسعه باید در کشور تغییر کند هرچند تاکنون نتوانسته ایم در کنار دستگاه‌های توسعه گر، بخشی از فرمان توسعه را به دست بگیریم.

وی گفت: برخی طرح‌های توسعه‌ای در خانه حیات وحش انجام می‌شود که باید دستگاه‌های اجرایی در این زمینه نهایت دقت را داشته باشند؛ تا زمانی که تغییر رویکرد در بدنه دستگاه‌های توسعه گر نداشته باشیم روزبه روز محیط زیست و حیات وحش بیشتر از بین می‌رود.

اکبری اظهار کرد: تخریب محیط زیست در سیستم حسابرسی کشور وزن ندارد و زمانی که ارزش یک درخت در جنگل هیرکانی به اندازه جان یک انسان باشد به مرحله‌ای از رشد می رسیم که طبیعت را خودمان حفظ کنیم.

وی افزود: بایستی در دستگاه‌های متولی محیط زیست و منابع طبیعی با تغییر رویکرد، زیرساخت‌ها را به سمت مدیریت جدید پیش ببریم و دانشجویانی را تربیت کنیم که متفاوت فکر کنند به طوریکه چندین واحد حفاظت مشارکتی، روانشناسی محیط زیست و اخلاق محیط زیست جایش در دانشگاه‌ها خالی است.

مردم پای حفاظت از محیط زیست بیایند

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری با مشارکت مردم بهترین راهکار است و دراین زمینه باید مردم پای کار بیایند.

وی گفت: یک نقص قانونی در سازمان حفاظت محیط زیست داریم که از یکسال پیش در این موضوع ورود کرده ایم زیرا در حوزه تنوع زیستی تنها قانون حفظ تنوع زیستی ما قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ است ولی قانون اساسی را نمی‌توان به تنهایی اجرا کرد.

اکبری با بیان اینکه قانون مطالبه گرانه ای نداریم، افزود: باید برنامه‌های خاصی برای گونه‌هایی که در لبه پرتگاه انقراض هستند مثل گوزن زرد و یوزپلنگ ایرانی داشته باشیم تا در سال‌های آینده احیا شوند.

وی تاکید کرد: بایستی با یک خرد جمعی و تصمیم عاقلانه برای حفظ تنوع زیستی کشور تلاش کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: پیش نویسی مصوبه‌ای را آماده کرده ایم که به زودی به دولت می‌رود تا مردم پای کار بیایند و بخشی از حفاظت به مردم سپرده شود.

کد خبر 5731211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha