۹ فروردین ۱۴۰۲، ۷:۰۴

مهر گزارش می‌دهد؛

چادگان نگینی سبز در ارتفاعات زاگرس

چادگان نگینی سبز در ارتفاعات زاگرس

اصفهان – چادگان به دلیل طبیعت زیبایش همچون نگینی سبز بر ارتفاعات زاگرس می‌درخشد و می‌تواند ساعت‌های زیادی برای گردشگران اوقات خوشی را ایجاد کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- مهتاب خیری: چادگان از شهرستان‌های استان اصفهان است که به دلیل نزدیک بودن به زاینده‌رود طبیعتی زیبا و سرسبز دارد. این شهر بر روی ارتفاعات قرار دارد و مثل نگینی سبزرنگ در استان اصفهان می‌درخشد. چادگان از شهرهای شناخته شده و مناسب برای گردشگری و طبیعت‌گردی است. این شهر زیبا علاوه بر طبیعت چشم‌نوازش از شهرهای تاریخی است. در کتاب‌های تاریخی قدمت چادگان به دوران هخامنشی نسبت داده شده است. با سفر به چادگان، سفر به بهشت را تجربه خواهید کرد.

دهکده تفریحی زاینده رود

دهکده تفریحی زاینده رود یکی از زیباترین تفرج‌گاه‌های استان اصفهان است که در کنار سد چادگان و در ساحل دریاچه پشت سد با امکانات تفریحی فراوان و مناظر زیبا از طبیعت واقع شده است. در این مجموعه امکانات رفاهی از قبیل اسکله قایقرانی، زمین ورزش، مجموعه تجاری، رستوران، چایخانه سنتی و استخر به‌طور کامل راه‌اندازی شده است.

چادگان نگینی سبز در ارتفاعات زاگرس

انالوجه

«انالوجه» روستایی از توابع شهرستان چادگان است. انالوجه تا پیش از شهرستان شدن چادگان، جزئی از شهرستان بزرگ‌تر «فریدن» بوده است. مردم این روستا ترک زبان بوده و اصالتاً از ایلات شیرازی بوده که در قدیم الایام به این منطقه مهاجرت کرده و سکنی گزیده‌اند. نام اصلی این روستا «ایلچه» و در مرحله بعدی به «ایلانچه» و سپس به «آنالوچه» و در آخر به «انالوجه» تغییر یافته است.

چادگان نگینی سبز در ارتفاعات زاگرس

خانه معظم‌الملک میر پنج

مهم‌ترین جاذبه تاریخی چادگان، خانه «معظم الملک میر پنج» به شماره ثبت ۲۱۸۱۵ است. این ساختمان دارای زیرزمین، تالارها و اتاق‌های وسیع با دیوارهایی مزین به نقوش و آینه‌کاری‌های ظریف است. تزئینات خانه متأثر از تزئینات قرن گذشته اروپا ولی ساخت آن مطابق با موقعیت جغرافیایی این منطقه بنا شده است. به همین دلیل و به جهت موقعیت کوهستانی منطقه و جلوگیری از ورود سرما، در جلو ایوان اتاق خواب جداره‌ای از شیشه‌های الوان به‌صورت قرینه قرار گرفته‌اند. در مقابل عمارت هم حوضی بزرگ تصویر خانه را با شیشه‌های رنگینش منعکس می‌سازد.

چادگان نگینی سبز در ارتفاعات زاگرس

مشهد کاوه

«مشهد کاوه» یکی از دهستان‌های شهرستان چادگان است. این دهستان را با نام‌هایی چون دهستان کاوه، دهستان کاوه آهنگر یا مشهد می‌شناسند. اسم این دهستان «کودلیه» بوده و بعد از قیام کاوه آهنگر نام این دهستان تغییر کرده است؛ زیرا آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش در این مکان قرار دارد. این آرامگاه تجلی عشق به ایران زمین کاوه آهنگر یکی از اسطوره‌های تاریخی ایران است.

همه اهالی منطقه از پیر تا جوان کاوه را می‌شناختند و روایات مربوط به او را با جزئیات شنیدنی می‌دانستند و به‌درستی بازگو می‌کردند و حتی مهاجران ترک زبان که از دوران صفوی تا کنون چند نسل در این منطقه زندگی کرده‌اند، آن‌چنان وابستگی به کاوه دارند که می‌گویند، کاوه هم ترک بوده است.

نکته شایان توجه دیگر اینکه هنوز هم پس از گذر هزاره‌ها می‌توان جلوه‌هایی از روحیه دلاوری و جنگجویی و سپاهی‌گری نیاکان مردم منطقه‌ی فریدن را در شیوه‌ی زندگی مردم امروز و حتی بازی‌های محلی کودکان و نوجوانان و جوانان در هر کوی و برزن مشاهده کرد. در هر حال به نظر می‌رسد با توجه به موقعیت مطلوب روستای «کاوه آهنگر» یا «مشهد کاوه» در یک منطقه خوش آب و هوا و دارای جاذبه‌های گردشگری برجسته، رویکرد هرچه بیشتر گروه‌های ایران‌شناسی و گردشگری به دیدار از آرامگاه کاوه آهنگر به‌عنوان نماد قیام ملی ایرانیان در برابر بیگانگان، علاوه بر تقویت روحیه‌ی نیروهای ملی و ایجاد هم‌بستگی بیشتر، موجب رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه خواهد شد.

چادگان نگینی سبز در ارتفاعات زاگرس

دریاچه سد زاینده رود

دریاچه سد زاینده رود با مساحت ۴۵ کیلومتر مربع، در مجاورت شهر چادگان در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد. ارتفاع این دریاچه حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا است. سد زاینده‌رود در سال ۱۳۴۹ خورشیدی روی رودخانه زاینده‌رود در استان اصفهان به‌منظور تأمین بخشی از آب آشامیدنی استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، تأمین آب کشاورزی حوضه زاینده‌رود، کنترل سیلاب‌های فصلی و تولید برق ساخته شد.

چادگان نگینی سبز در ارتفاعات زاگرس

حجم مخزن این سد در بیشترین میزان ۱۴۷۰ میلیون مترمکعب و حجم مفید آن ۱۰۹۰ میلیون مترمکعب است. متأسفانه خشک‌سالی‌های سال‌های گذشته حجم آب ذخیره این سد را که تنها منبع تأمین‌کننده آب آشامیدنی ساکنان استان اصفهان و استان‌های همجوار است به‌شدت کاهش داده است. دریاچه سد زاینده‌رود زیستگاه ماهیانی همچون انواع قزل‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد است و افراد بسیاری برای ماهیگیری به این منطقه سفر می‌کنند.

کد خبر 5742412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha