۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۱۶:۲۰

تسلیحات آمریکایی؛ عامل اصلی افزایش سرطان در عراق

تسلیحات آمریکایی؛ عامل اصلی افزایش سرطان در عراق

گزارش‌های بین‌المللی بدون هیچ تردیدی تأیید می‌کنند که آمریکا از صدها تُن اورانیوم ضعیف شده در عراق بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ و پس از آن برای بمباران صدها هدف غیرنظامی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری المعلومه، یکی از اعضای ارشد چارچوب هماهنگی شیعیان، طرف آمریکایی را به استفاده از تجهیزات نظامی متهم کرد که باعث افزایش موارد سرطان در عراق شده است.

بر اساس این گزارش، «ترکی العتبی» در مصاحبه با المعلومه افزود: همه گزارش‌های بین‌المللی بدون هیچ تردیدی تأیید می‌کنند که واشنگتن از صدها تُن اورانیوم ضعیف شده در عراق بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ و پس از آن برای بمباران صدها هدف که بیشتر آنها غیرنظامی بودند، استفاده کرد که منجر به آلودگی‌های زیست‌محیطی جدی و تشدید بیماری‌های سرطانی شد.

وی افزود: ماشین نظامی آمریکا علت اصلی نیمی از موارد سرطان و هزاران مورد اختلالات جنین در عراق است. فاجعه ناشی از اشغال عراق توسط آمریکا، بزرگ است و تا چندین دهه ادامه خواهد داشت.

العتبی تصریح کرد: پرونده سرطان باید بین المللی شود تا به خانواده‌های مجروحان عراقی به دلیل استفاده نیروهای آمریکایی از اورانیوم ضعیف شده، غرامت پرداخت شود.

گفتنی است که عراق از افزایش بی سابقه بیماری‌های سرطانی به ویژه در استان بصره به دلیل سلاح‌های آمریکایی رنج می‌برد.

کد خبر 5751663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha