۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۳۵

مرگ کیومرث پوراحمد در آینه رسانه‌/۴

برخی رسانه‌ها بنابر گرایش خود از مرگ پوراحمد سوءاستفاده کردند

برخی رسانه‌ها بنابر گرایش خود از مرگ پوراحمد سوءاستفاده کردند

مدرس دانشگاه در حوزه خبر و ارتباطات گفت: برخی از رسانه‌ها بنا بر گرایش‌های سیاسی خود از مرگ کیومرث پوراحمد سواستفاده کردند و در سکوت دوستان و اعضای خانواده او به هر آنچه صحت نداشت پرداختند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: مرگ کیومرث پوراحمد، رویکرد و تیترهای متفاوت و جهت‌دار رسانه‌ها درباره این‌مساله باعث شد پرونده‌ای را در مهر باز کنیم و با اساتید ارتباطات و روزنامه‌نگاری به گفتگو بنشینیم. این‌پرونده در حال حاضر به قسمت سوم خود رسیده و در سه‌قسمت پیشین آن با داود نعمتی انارکی عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما، امیدعلی مسعودی استاد علوم ارتباطات دانشکده فرهنگ وارتباطات دانشگاه سوره و فریدون صدیقی پیشکسوت و مدرس روزنامه‌نگاری گفتگو کردیم.

سه گفتگوی پیشین این‌پرونده در پیوندهای زیر قابل دسترسی و مطالعه هستند:

* «رسانه‌های خارجی مرگ پوراحمد را به مسائل روز گره زدند»

* «توضیح خانواده پوراحمد می‌توانست موج اخبار کذب را خنثی کند/شایعه چه‌زمانی به وجود می‌آید؟»

* «حواشی مرگ کیومرث پوراحمد به‌خاطر فضای کنونی بود»

هادی البرزی سردبیر ارشد خبرگزاری صداوسیما در این‌باره به خبرنگار مهر گفت: یکی از موضوعاتی که در حاشیه این اتفاق یا رویدادهای مشابه رخ می‌دهد، زمانی است که سرعت خبررسانی کم و ابهام در آن رابطه بسیار زیاد است. طبیعتاً انتشار خبر مرگ اینچنینی آن هم در خصوص یک فرد شناخته شده که دارای هیچ سابقه بیماری هم نبوده از اهمیت بالایی برخوردار است و بی تردید باعث ایجاد شایعات فراوانی می‌شود.

وی افزود: زمانیکه فردی مثل پوراحمد بدون هیچ بیماری و زمینه قبلی چنین مرگی را برای خود رقم می‌زند و اذهان عمومی و دوستان و اعضای خانواده او هم اصلاً آماده و مهیای قبول آن نبودند، ابهامات و شایعات زیادی بوجود آمد که به نوعی با شوک خبری و حواشی زیادی همراه شد.

این مدرس دانشگاه گفت: از سوی دیگر خانواده پوراحمد نیز به نوعی درگیر همین شوک بزرگ و نوعی سکوت شد و خواسته یا ناخواسته تمرکز رسانه‌ها هم به جای دیگری معطوف شد. هر چند دادستان استان گیلان بلافاصله بعد از این اتفاق با بررسی تمامی اسناد و شواهد، اطلاعیه‌ای را صادر کرد تا ابهامات برطرف شود، اما باز هم برخی از رسانه‌ها در فضای مجازی بنا بر گرایش‌های سیاسی و هدفمند خود از این اتفاق سواستفاده کردند و در سکوت دوستان و اعضای خانواده پوراحمد به هر آنچه که صحت نداشت، پرداختند.

البرزی گفت: این میان رسانه‌های بیگانه هم بلافاصله فرصت را غنیمت شمرده و با طرح مسائل و دلایل واهی سعی کردند به اهداف خود برسند. متأسفانه انتشار تصویر مرحوم پوراحمد نیز آتش این شایعات را شعله‌ور تر کرد و باعث شد فرضیه‌های مختلفی طرح و منتشر شود. به نظر من انتشار عکس پیکر مرحوم به هیچ عنوان اخلاقی، منطقی و حرفه‌ای نبود و باعث شد جریان اطلاع رسانی صحیح و واقعی تغییر کند و وارد فضای دیگری شود.

وی در پایان گفت: هرگاه در روند انتشار خبر به سه عامل سرعت، صحت و دقت، توجه و عمل شود، حجم شایعات و ابهامات موجود به حداقل می‌رسد و زمینه‌ای برای موج سواری و سواستفاده برخی رسانه‌ها از این قبیل رویدادها بوجود نخواهد آمد.

کد خبر 5755613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha