علی ربیعی:

بین گفتار، نوشتار و رفتار عماد افروغ فاصله‌ای وجود نداشت

بین گفتار، نوشتار و رفتار عماد افروغ فاصله‌ای وجود نداشت

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه افروغ روشنفکر بود اما اسیر بازی‌ها و دام روشنفکری نشد، گفت: آن مرحوم سیاست شناس و جامعه شناس بود اما هرگز سیاست کار نبود و آلوده سیاست نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم در آئین بزرگداشت دانشمند فرزانه و جامعه شناس انقلابی مرحوم عماد افروغ که با حضور جمعی از مسؤولان کشوری و اندیشمندان برجسته در تالار وحدت برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: اولین چیزی که از مرحوم افروغ به ذهن می‌رسد خصوصیات فردی، اخلاقی، شیوه زیست و سپس آرا و نظرات ایشان است. بین گفتار، نوشتار و رفتار او فاصله‌ای وجود نداشت، دو گانه سخن نمی‌گفت، ابراز ارادت‌های چند گانه نداشت و از همه مهم‌تر هر چه بود خودش بود.

وی افزود: چقدر زشت است که امروزه برخی چندگانه سخن می‌گویند، نقاب‌های مختلف به چهره می‌زنند و زیست های چند گانه دارند؛ مرحوم افروغ می‌تواند الگوی خوبی باشد. آن مرحوم اصلاً اهل تظاهر و ریا نبود حرف نمی‌بافت و حرف را می‌یافت. حرفی که می‌زد بر اساس یافته‌هایی بود که از مطالعه عمیق به دست می‌آورد.

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه مرحوم عماد افروغ عدالت بنیان بود، گفت: عدالت برای او شعار سیاسی نبود بلکه یک رفتار نهادینه شده بود. اهل سیاست ورزی و آلودگی‌های انحرافی سیاست نبود. عدالت را انصافاً در همه جریان‌های سیاسی مراعات می‌کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه افروغ معلم بود، بیان داشت: حتی در پوشش و ظاهر خودش چنین بود، شخصیت سالمی داشت و به سیاست به عنوان یک امر پژوهشی می‌نگریست. سیاست شناس و جامعه شناس بود هرگز سیاست کار نبود و آلوده سیاست نشد و هرگز خدمت کردن به مردم را با خدمت خواهی جابجا نکرد.

وی تاکید کرد: مرحوم عماد افروغ اصول گرا بود فارغ از برچسب‌های سیاسی کاری، اصول گرایی را چارچوب‌های اخلاقی و رفتاری و فکری و نظری داشت. عدالت را در چارچوب‌های تنگ سیاسی در رفتار و عملش نشان می‌داد. افروغ رابطه نظریه و عمل را درک کرده و به آن عمل می‌کرد.

سخنگوی دولت دوازدهم با بیان اینکه عقل گرایی انتقادی لازمه جامعه امروز است، گفت: افروغ روشنفکر بود اما اسیر بازی‌ها و دام روشنفکری نشد. زمانی که عقل گرایی رئالیسم را نوشت پای او ایستاد. آن مرحوم همواره ایستاده در میانه بود و در میانه ایستادن بسیار سخت و تلخ است. او از هر مطلبی که به غلط بیان می‌شد انتقاد می‌کرد.

کد خبر 5764042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha