۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۲۷

برداشت بی رویه گیاهان کوهی:

زنگ خطر انقراض چند گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمد

زنگ خطر انقراض چند گونه گیاهی در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمد

یاسوج_ زنگ خطر انقراض چندین گونه گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد با برداشت بی رویه به صدا درآمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن صدها گونه گیاهان دارویی، در زمره استان‌های پر ظرفیت این حوزه قرار دارد.

استانی که تنوع آب و هوایی و جنگل‌هایش آن را به استانی چهار فصل تبدیل کرده است، در فصل بهار همواره چالش هجمه‌های سودجویان به منابع طبیعی و گیاهان کوهی را بیش از پیش احساس می‌کند.

عدم ارتقای مشارکت مردم محور در کشت گیاهان دارویی از یک سو و برداشت بی رویه از طرفی دیگر شرایط را به سمت انقراض چند گونه گیاهان دارویی استان پیش برده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج گفت: کهگیلویه و بویراحمد یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور در زمینه گیاهان دارویی است.

سه گیاه در حال نابودی است

عزیزالله جعفری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سه گونه گیاه کوهی شامل جاشیر خوراکی، کرفس و زرین گیاه در حال نابودی کامل است.

این محقق و گیاه شناس تصریح کرد: به دلیل برداشت بی‌رویه سه گونه گیاه دارویی در استان در خطر انقراض قرار دارد.

جعفری گفت: برداشت گیاهان خوراکی محلی همزمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان در استان آغاز شده و تغییرات اقلیمی از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از سوی دیگر زنگ انقراض این گونه‌های گیاهی را به صدا درآورده است.

وی افزود: حتی آخرین بوته‌های این گونه‌ها به کمتر از ۲ هکتار در استان رسیده و اگر این گونه‌های گیاهی برای مردم محبوب است، می‌توانند با کشت بذر این گیاهان از تخریب و ریشه کنی و نابودی آنها جلوگیری کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهی به دلیل برداشت بی‌رویه، بدون تجربه و فقط با هدف تجاری منقرض شده‌اند، گفت: برداشت بی رویه صرفاً با هدف تجاری یک آسیب بزرگ است.

جعفری با اشاره به اهمیت کشت گیاهان دارویی، تصریح کرد: کشت یک هکتار «کَنگر» ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که می‌توان جهت جلوگیری از از بین رفتن آنها و منقرض شدن، به عنوان فرصت شغلی از این گیاهان استفاده کرد

جعفری گفت: کشاورزان و بهره‌برداران با تعامل با کارشناسان امر می‌توانند با بهره‌برداری اصولی و علمی، از نابودی و انقراض ده‌ها گونه گیاهی جلوگیری کنند و با فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه شاهد حفظ و احیای گیاهان دارویی در عرصه‌های زراعی و رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور باشیم.

کد خبر 5770912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha