۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۳

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان:

دانش‌آموزان را با اشعار و اندیشه مختومقلی فراغی آشنا کنیم

دانش‌آموزان را با اشعار و اندیشه مختومقلی فراغی آشنا کنیم

مراوه تپه- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: باید نسل جوان به ویژه دانش آموزان ترکمن زبان را با اندیشه، آثار و اشعار عرفانی مختومقلی فراغی آشنا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر محمد رعیت بعد از ظهر پنج شنبه در آئین اختتامیه ۲۹۹ سالروز مختومقلی فراغی در روستای آق توقای اظهار کرد: باید تلاش کنیم با همه ظرفیت‌های موجود، نسل امروز این سرزمین به ویژه محصلان و دانش آموزان ترکمن زبان را با اشعار و اندیشه‌های بی نظیر مختومقلی فراغی آشنا کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ادبی و تدوین راهبرد عملی برای اشاعه هرچه بیشتر اندیشه‌های مختومقلی از جمله مباحثی است که می‌شود با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه مرتبط اجرایی شود.

رعیت گفت: مختومقلی فراغی نه یک شاعر بلکه یک عارف دلسوخته بود که برای طرح اندیشه‌های عرفانی خود از زبان شعر و ادبیات کمک می‌گرفت.

وی ادامه داد: با همکاری فرمانداران ۱۴ شهرستان استان برای بزرگداشت دویست و نودمین سالروز ولادت مختومقلی فراغی ۱۶ برنامه استانی اجرایی شده است.

گفتنی است در آئین اختتامیه دویست و نودمین سالروز مختومقلی فراغی هیئت ۴۰ نفره از ادبا و عرفای ترکمنستان، سفیر ترکمنستان و سرکنسول ترکمنستان در سرکنسولگری تهران و مشهد و همچنین معاون وزیر فرهنگ کشور ترکمنستان حضور دارند

مختومقلی فراغی در سال ۱۱۱۲ هجری قمری در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس چشم به جهان گشود و در سال ۱۱۶۲ هجری قمری چشم از جهان فرو بست. پیکر مختومقلی در روستای آق تقای مراوه‌تپه به خاک سپرده شد.

کد خبر 5783119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha