۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۴

مدیرکل محیط زیست گلستان:

الگوی حفاظت از محیط زیست را تغییر دهیم

الگوی حفاظت از محیط زیست را تغییر دهیم

گرگان- مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: باید الگوی حفاظت را از حفاظت دولتی به حفاظت مشارکتی و مردمی تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا کنعانی پیش از سه‌شنبه در نخستین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت اظهارکرد: سال گذشته ۹۲.۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش میزان آتش سوزی در پارک ملی گلستان به ثبت رسیده که استفاده از ظرفیت بسیج و برپایی چادرهای حفاظتی و افزایش تجهیزات و امکانات اطفای حریق از دلایل کاهش آمار حریق بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: برنامه‌های اجرایی و عملیاتی انجام شده با ۶ میلیارد تومان اعتبار در سال‌های اخیر انجام شده و در سفر رئیس جمهور به گلستان ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با اطفای حریق در پارک ملی گلستان مصوب شد که تاکنون ۵۰ درصد آن هزینه شده است.

وی ادامه داد: باید الگوی حفاظت را از حفاظت دولتی و پادگانی به حفاظت مشارکتی و مردمی تغییر دهیم و از ظرفیت‌های جوامع محلی در حفاظت از پارک‌های ملی از جمله پارک ملی گلستان نهادینه کنیم.

کنعانی افزود: استفاده از مشارکت مردمی باید با در نظر گرفتن معیشت جوامع محلی و با برنامه‌های طبیعت گردی محقق شود.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.
این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش معروف است.
پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.
گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.
بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

کد خبر 5788135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha