۱۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۳

یادداشت مهمان؛

کوروش هخامنشی در نوشته‌های ابن خلدون

کوروش هخامنشی در نوشته‌های ابن خلدون

کوروش از چهره‌های بزرگ و کم نظیر تاریخ ایران و بنیان گذار بزرگترین امپراطوری و نیروی سیاسی در جهان باستان محسوب می شود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: محمدجواد گودینی نویسنده مترجم و استاد دانشگاه یادداشتی را با عنوان «کوروش هخامنشی در نوشته‌های ابن خلدون» برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.

مشروح متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

کوروش بزرگ از چهره‌های بزرگ و کم نظیر تاریخ ایران و بنیان گذار بزرگترین امپراطوری و نیروی سیاسی در جهان باستان محسوب شده و نخستین شاهنشاهی شکوهمند تاریخ را در حدود ۶ سده پیش از میلاد مسیح با یکپارچه نمودن دو قوم ماد و پارس بنیان نهاد؛ امپراطوری که در ادامه وسعتی شگفت انگیز پیدا نمود و از هند تا دریای مدیترانه را در بر گرفت و به مدت بیش از دو سده (تا زمان سیطره یافتن اسکندر مقدونی)، به حیات خود در دنیای باستان ادامه داد. (کوروش کبیر هنر رهبری و جنگ، ص ۱۴).

شاهنشاه خردمند و بزرگوار هخامنشی با وجود قدرت بسیار با اقوام زیر دست خویش با مهربانی و احترام رفتار کرده و سلسله‌ی مقتدر هخامنشی را که بیش از دو سده بر بخش وسیعی از دنیای آن زمان فرمان می‌راند و تمدن پارسی در این روزگار به چیرگی بی مانندی دست یافت، پایه ریزی نمود. وی پسر کمبوجیه و نواده‌ی کوروش اول بود که در لوح مشهوری (به خط بابلی) چنین گفته است: منم کوروش … پسر کمبوجیه شاه بزرگ شاه شهر انشان نوه‌ی کوروش شاه بزرگ از نسل چیش پیش… (امپراطوری فراموش شده، ص ۲۱).

مادرش نیز ماندانه یا ماندانا نامیده می‌شد که به گفته‌ی مورخان یونانی، دختر پادشاه مادها بوده و از آنجایی که از جانب دخترش احساس خطر می‌کرد، او را به مردی از قوم ماد شوهر نمی‌داد و میان او و کمبوجیه (مردی شریف از قوم پارس؛ پدر کوروش) پیمان زناشویی منعقد نمود. (شاهنشاهی هخامنشی، ص ۵۶).

کودکی این شخصیت برجسته و نامدار و تأثیر گذار در تاریخ جهان، در هاله‌ای از ابهام و افسانه پوشانده شده است. به گزارش هِرُودُوت (مورخ مشهور یونانی و پدر علم تاریخ)، زمانی که کوروش متولد گردید، آستیاگ (پادشاه ماد و پدر بزرگ کوروش) که از جانب نوه اش احساس خطر می‌کرد، او را به وزیرش سپرد تا به زندگی اش پایان دهد؛ اما وی، دستور پادشاه را نادیده گرفت و نوزاد را به خدمتکاری سپرد و آن خدمتکار (گاو چران) و همسرش از کوروش پاسبانی کرده و از وی نگهداری نمودند و بدین ترتیب کودکی وی بدور از دربار و در بیابان و کوهستان سپری شد. (کوروش بزرگ، ص ۱۰۸).

کوروش که پدرانش از بزرگان خاندان پارس بوده و مادرش ماندانا نیز شاهزاده‌ی مادی بود (شناخت کوروش، ص ۲۵)، با افزایش قدرت و توانایی و مقبولیت، به فکر استقلال از سلسله‌ی ماد افتاد و طغیان خود علیه دولت آستیاک (پدر بزرگش) را آغاز کرد. نارضایتی‌های موجود در طبقات گوناگون مردم ماد نیز کوروش را در دستیابی به هدفش مساعدت نمود. با قدرت یافتن کوروش، دوران پادشاهی ۳۵ ساله‌ی استیاگ به فرجام رسید و مادها تحت فرمان پارسیان در آمدند و پادشاه هخامنشی با مقامات مادی با احترام رفتار کرد و آنان که در امور نظامی و اداری از تجربه‌ای برخوردار بودند، نزد وی به مقامات عالی دست یافتند. شاه هخامنشی همچنین آستیاگ را تا پایان عمر در دربار خویش نگاه داشت و با احترام با او رفتار می‌کرد؛ بی آنکه به وی صدمه‌ای رساند. وی با تسخیر لیدی و فتح بابل، امپراطوری گسترده‌ای را فراهم آورد و زمامداری می‌نمود. (کوروش بزرگ، ص ۳۵۵).

به گفته «دیودوروس سیکولوس» (مورخ یونانی)، کوروش در میان مردم زمانه‌ی خود از نظر شجاعت و خردمندی و فضیلت‌های دیگر سرآمد بود؛ زیرا پدرش او را با منش پادشاهان پرورش داده و مشتاق کسب عالی‌ترین دستاوردها بود. روشن بود که او بانی کارهای بزرگ خواهد بود؛ زیرا قابلیتی فراتر از سن و سالش از خود بروز می‌داد. (شناخت کوروش، ص ۷۲).

پارسیان در طول حکومت هخامنشی گسترش امپراطوری خود را وامدار کوروش دانسته و باور داشتند کسی همطراز و برابر با کوروش نیست؛ از این رو یاد او را همواره گرامی داشته و او را می‌ستودند و در ستایش او شعرها سروده و به نیکی از وی یاد می‌کردند. می‌توان گفت کمتر شخص جهانگشا و قدرتمندی در جهان را می‌توان یافت که در طول تاریخ و حتی در میان اقوام بیگانه از چنین جایگاه و ستایشی برخوردار باشد. به طور نمونه، بابلیان کوروش را برگزیده ی خدای خود (مردوک) دانسته و یهودیان نیز وی را فرستاده ی خداوند توصیف می‌نمودند. (همان، ص ۱۲۴).

کوروش با نیروهای زیر دست خود با مهربانی و گذشت رفتار می‌کرد و از این حس وفاداری را در میان آنان برانگیخت. به گزارش گزنفون مورخ یونانی، کوروش سربازان خود را برای نبرد با دشمنان تربیت می‌کرد و آنان را پاداش مناسب می‌داد. (کوروش کبیر، ص ۳۴۸).

ابن خلدون مورخ و جامعه شناس برجسته ی اسلامی (از کشور تونس؛ سده‌ی هشتم هجری) در مقدمه‌ای پرمغز و پرنکته بر کتاب مشهورش (العِبَر و دیوان المبتدأ و الخبر …) و نیز در متن کتاب، در چند قسمت به کوروش اشاره نموده و در جایی چنین شاهنشاه پارس را مورد التفات قرار داده و چنین گفته است: کوروش بر فارس و (قوم) ماد حکومت خویش را پایه ریزی کرد. (ذوالقرنین یا کوروش کبیر، ص ۷۲).

ابن خلدون همچنین در مقدمه‌ی کتابش، به تاریخ قوم یهود توجه داشته و سرگذشت آنان را مورد اشاره قرار می‌دهد. وی در این قسمت به اقدام کوروش پادشاه هخامنشی در تسامح با یهودیان (به عنوان قومی خداپرست که از این منظر با کوروش که وی نیز به طور حتم خدای یگانه را پرستش می کرده و موحد بوده، همفکر و همسان بوده اند)، محبت به آنان و از میان بردن آزارِ گذشته نسبت به ایشان می‌پردازد و او را مورد تقدیر قرار داده و با نیکی از کوروش (که از وی به عنوان پادشاه کیانی یاد کرده)، نام می‌برد.

وی در این خصوص چنین نوشته است:

بنی اسرائیل پس از موسی و یوشع (ع) تا حدود ۴۰۰ سال به امور حکومتی توجهی نداشتند و تنها همت آنان، اقامه‌ی دینشان بوده است و کسی که متولی امور دینی بوده، کُوهِن نامیده می‌شد که (نزد یهودیان) جانشین موسی (ع) دانسته می شد… آنان از پیامبرشان سموئیل خواستند که خداوند به آنان اجازه دهد مردی را بر آنان حاکم گردانده (و حکومت را به وی واگذار نماید). از این رو طالوت بر قوم بنی اسرائیل حکومت یافت و جالوت پادشاه فلسطین نیز به قتل رسید و پس از وی، داود (ع) و در ادامه سلیمان (ع) به حکومت دست یافتند. در روزگار سلیمان، دامنه‌ی پادشاهی اش گسترش یافت و به حجاز، یمن و بخشی از سرزمین روم نیز رسید.... پس از آنکه بُختنصر (نبوکد نصر) پادشاه بابل بر آنان غلبه یافت، محل عبادت آنان را تخریب نمود، توراتشان را به آتش کشید و کوشید دین یهود را به پاس فراموشی سپرد و آنان را به سرزمین اصفهان و دیار عراق کوچاند (و تبعید نمود). تا اینکه یکی از پادشاهان کیانی از میان پارسیان (کوروش بزرگ) آنان را پس از ۷۰ سال به بیت المقدس بازگرداند و آنان نیز عبادتگاه خود را بنا کرده، دینشان را اقامه نمودند و کاهنان در میان آنان به شکوه رسیدند؛ اما قدرت از آنِ پارسیان بود…. (المقدمة، ص ۱۷۳).

بدین ترتیب ملاحظه می‌گردد ابن خلدون دانشمند و مورخ مسلمان به نگاهی توأم با احترام به کوروش هخامنشی (که در مواردی او را پادشاه پارسیان و پادشاه کیانی نامیده) نگریسته، وی را متحد کننده ی دو قوم ماد و پارس توصیف نموده و اقدام وی در بازگرداندن یهودیان به سرزمین فلسطین و از میان برداشتن آزار و اذیت نسبت به آنان را که در قوم یهود و کتب تاریخی یهودیان نیز به عنوان رویدادی خجسته از آن یاد شده و کوروش نیز مورد تقدیر و ستایش فراوان آنان قرار گرفته را تمجید نموده و او را در خور ستایش تلقی می‌نماید.

یهودیان نیز با احترام فراوانی از کوروش یاد کرده و حتی وی را مسیح خداوند توصیف نموده اند و به گزارش آنان کوروش پادشاه پارس چنین گفته است: یَهُوه خدای آسمان‌ها، تمامی ممالک زمین را به من داده است و مرا امر فرمود که خانه‌ای برای او در اورشلیم (بیت المقدس) که در یهودیه است، بنا کنم… (شناخت کوروش، ص ۲۱۷؛ امپراطوری هخامنشی، ج ۲ ص ۱۴۱۴).

کوروش هخامنشی پادشاهی نامور در تاریخ بشریت محسوب می‌شود و از مفاخر سرزمین ایران و بنیان گذار سلسله‌ی هخامنشی به شمار می‌رود که حکومتی قدرتمند، توأم با مهر، عطوفت، لطف به زیر دستان، مدارا با شکست خوردگان و مراعات حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها را در دنیای قدیم مدیریت می‌کرد و الهام بخش نسل‌ها و سرزمین‌های گوناگون در طول تاریخ بوده است؛ فردی که در کنار سیاست ورزی، از عاطفه، محبت و فروتنی نیز برخوردار بوده و در طول زندگی اش به پیشرفت‌های برجسته ای نائل آمده است.

کوروش در برخی متون اسلامی نیز با بزرگی یاد شده و به گفته‌ی تعدادی از مفسران قرآن کریم، وی همان ذوالقرنین بوده که در سوره‌ی مبارکه‌ی کهف (آیات ۸۳ تا ۹۷) با عظمت از وی نام برده شده و ویژگی‌های ذوالقرنین (همچون نوع دوستی، مدیریت نیکو و خردمندانه، مهربانی و …) در شخصیت وی متجلی گردیده است. در تاریخ ابن خلدون و در قلم وی نیز با احترام از پادشاه بزرگ هخامنشی یاد شده و از وی به عنوان ناجی قوم یهود نام برده شده است؛ کسی که پس از دوران ۷۰ ساله‌ی ستم گری بابلیان، یهودیان را به سرزمین فلسطین بازگرداند و به آنان اجازه داد آزادانه شعائر دینی خود را به جای آورده و خدای یگانه ی خود (یهوه) را پرستش نمایند؛ از این رو یهودیان که پیشتر دوران تلخ اسارت را تجربه نمودند، غرق در شادی شده و زبان به ستایش شاهنشاه هخامنشی گشودند. (نقش ایرانیان در تاریخ تمدن جهان، ص ۷۰).

کوروش همچنین دستور داد معبدی را که بخت النصر تخریب نموده، دوباره بنا نهند و هزینه‌ی آن را از خزانه‌ی حکومتی خویش پرداخت نمود. وی همچنین دستور داد ظرف‌های طلا و نقره‌ای را که بخت النصر به بابل آورده بود، به یهودیان بازگردانند و با این رفتار خویش، از خداپرستان آن زمان جانبداری نمود و کوشید روحیه ی تسامح، مدارا، مهرورزی و محبت را بگستراند. (همان).

نکته جالب توجه این که اسکندر مقدونی (با وجود خشونت وی در به آتش کشیدن تخت جمشید به سال ۳۳۰ پیش از میلاد)، پس از استیلا یافتن بر امپراطوری هخامنشی، نه تنها در صدد نابود ساختن سنتهای پارسیان نبود، بلکه با دیده ی احترام به کوروش و مقبره‌ی وی (در پاسارگاد) می نگریسته و برای شاهنشاه ایران و آرامگاه وی احترام شایانی قائل بوده است. (کوروش بزرگ، ص ۱۸؛ شاهنشاهی هخامنشی، ص ۴۰).

از این رو کوروش را می‌توان شاهی تحسین برانگیز در تاریخ سرزمین ایران نامید که خداپرست و برخوردار از فضیلت‌های اخلاقی بوده است که حتی دشمنان نیز به بزرگی و جایگاه رفیعش اذعان داشتند. وی جهانداری خوشنام بوده که در نوشتهای یونانیان، یهودیان و مسلمانان به عنوان فردی بزرگ، خردمند، نیک سرشت و نیک کردار توصیف گردیده است.

فهرست منابع:

۱- قرآن کریم
۲- آزاد، مولانا ابوالکلام، ذوالقرنین یا کوروش کبیر، ترجمه: محمد ابراهیم باستانی پاریزی، چاپخانه تابان ۱۳۴۲
۳- ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد، المقدمة، بیروت، دار صادر ۲۰۰۹
۴- افشاری، علی رضا (به کوشش)، کوروش بزرگ، انجمن فرهنگی افراز ۱۳۹۵
۵- بروسیوس، ماریا، شاهنشاهی هخامنشی، ترجمه: هایده مشایخ، نشر ماهی ۱۳۹۲
۶- بریان، پیر، امپراطوری هخامنشی، ترجمه: ناهید فروغان، انتشارات فرزان ۱۳۸۱
۷- حقیقت، عبد الرفیع، نقش ایرانیان در تاریخ تمدن جهان، نشر کومش ۱۳۸۸
۸- دریایی، تورج، کوروش بزرگ، ترجمه: خشایار بهاری، نشر فرزان ۱۳۹۴
۹- ضرغامی، رضا، شناخت کوروش، ترجمه: عباس مخبر، نشر مرکز ۱۳۹۴
۱۰- کرتیس، جان، تالیس، نایجل، امپراطوری فراموش شده، ترجمه: خشایار بهاری، نشر فرزان ۱۳۹۲
۱۱- هارولد لمب، کوروش کبیر، ترجمه: رضا زاده شفق، چاپخانه‌ی تابان ۱۳۴۰
۱۲- هدریک، لاری، کوروش کبیر هنر رهبری و جنگ (به روایت گزنفون)، ترجمه: عبد المجید روح نیا، نشر تهران ۱۳۸۹

کد خبر 5800173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ناشناش IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      93 26
      درود خدا بر ابن خلدون
      • ایرانزمین IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        84 19
        کسانی که نام کوروش هخامنشی رو انکار میکنند باید اول نام اون رو از سه کتاب مقدس پاک کنند و همینطور از تمام منابع غربی هرودوت کتسیاس گزنفون استرابو و .... پاک کنند و همبنطور از منبع عربی اسلامی ایرانی
      • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        47 10
        چقد حسود و بخیل اینجا داریم😶
      • حسین IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
        13 52
        کورش سامی تبار بود ربطی فارسها نداره و صد البته از بنی اسراییل بود!! من نمیدونم چرا بزرگترین دلیل که نامی ازش در شاهنامه فردوسی پارسی نیست رو انکار میکنید!! کورش یک زمانی ایران جزئی از قلمروش بوده و اخباری کم ازش رسیده و احتمال زیاد ذولقرنین باشه و ربطی به پارس نداره
    • R IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      کوروش یهودی بود وپا دشاه یهود بود.....برای همین اسکندر کوروش و تاج وتخت ستمگرش رو از بین برد
      • کوروش IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        درود بر کوروش بزرگ،مرگ بر دروغگو
      • پارسا IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        پانترک دل.قک کوروش به احتمال نود درصد زرتشتی و یکتاپرست بود
      • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        129 5
        شرف و وجدان در لقمه های حلال و پاک است
      • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        58 20
        بعد خبرگزاری مهر فوش دادن را ممنوع کرده. خب این طور نوشته‌ها را منتشر نکنید، تا ما هم مجبور نشیم، فوش بدیم. آخه آدم نباید بفهمه چی داره می‌نویسه؟ هر چی به نظرش رسید باید بنویسه، بدون مطالعه؟ شما هم منتشر کن تا نشون بدی خیلی بی‌طرفی!
      • امیر IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        ساکت شو پانترک چرا چیزی نمیدونی زر میزنی در صورتی که خیلی از مورخ های جهان مثل گزنفون هردوت پدر تاریخ جهان که یونانی و دشمن ایران بودن کوروش مهربونم دلیر شجاع نامیده و اونها آریایی اصل خونده و قصه زندگی کوروش گفته
      • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        عشق است کوروش بزرگ تا چشم تو دربیاید اجنبی
      • معین US ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        50 9
        یکم گوشی روکنار بزار کتاب بخون
      • انسانی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        56 12
        مورخان به دلیل اینکه کورش کبیر دارای حرم و مرقد هست و برخی گزارش های دیگر زرتشتی نمی‌دونن و دین زمان هخامنشیان دین زرتشتی دانسته نشده و در اون زمان هنوز به تازگی دین زرتشت درحال جوانه زدن بوده و به هر حال گفته شده که در کتاب تورات و حتی قرآن (به لقب ذوالقرنین صاحب شرق و غرب) یاد شده و یکتاپرست بوده
      • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        66 11
        من ندیدم ملتی اینچنین نسبت به تاریخ و پیشیان خود حسود باشن... کامنت یه عده فقط باعث تاسفه
      • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        60 23
        کوروش یهود بود؟ پس مقبرش توی پارسارگاد چی میگه؟😐
    • کوروش بزرگ IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      درود بر اوی و نیاکان گران قدرش ،نور خورشید به خاک پاکش بتابد از پِگاه تا پَسین
    • محمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      متاسفانه بعضی ها در کشور ما از نام کوروش بزرگ در هراس هستند بخاطر اینکه خودشان و ریشه قومشان اصالت ایرانی ندارند و خیلی از شخصیت ها و حکومت های تاریخ ایران را بصورت جعلی بنام خودشان ثبت می‌کنند که به خودشان هويت ببخشند و سعی می‌کنند این مرد اسطوره ای ایران زمین که اصالت لرداردقصه و تخیل جلوه بدهند
      • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        42 45
        "کوروش اصالت لر دارد!" ای خدا بیا منو بخور..! استیکر گریه ندارین؟
      • گلپایگانی 362 IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        34 70
        درآثار ﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﻫﯿﭻ ﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯﮐﻮﺭﺵ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺗﺎ دهه پنجاه ﺑﮑﻠﯽ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺷﻨﺎﺧﺘﻪﺍﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ، ﮐﻮﺭﺵ ﺩﺭ تفکر ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﯾﮏ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﯾﺎ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺑﺮﺗﺮ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻧﺎﻡ ﮐﻮﺭﺵ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ که نام تک تک پادشاهان ایرانی رو روایت کرده هم نیامده
    • رصا حضرتیاقای AE ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      57 26
      اقای گودینی فراموش کردی زادگاه کو روش که همان اکباتان وهمدان امرو زی است اشاره کنه که پایتخت تمدن ایران است
      • ارش محمودی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        61 20
        کوروش بزرگ زاده آنشان یا ایذه امروزی است
      • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        27 16
        کی به کیه اصلا کورش اصفهانی بود
    • سعیدعظیم زاده ازآذربایجانشرقی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      درودبرکوروش بزرگ.شاه شاهان
    • علی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      توهم پانفارسی و ماشین هویت سازي آنها فعال شده
      • N IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        83 23
        دوست عزیز، حرف شما درست مثل این می‌ماند که،روز روشن را انکار کنی. در واقع، حقایق اثبات شده را انکار کنی. ماهیت کورش، و هخامنشیان و تمدن ایرانی، فارق از هر قومیتی، یک قضیه اثبات شده در تاریخ و باستان شناسی است. و این‌ها تحقیقات ایرانیان نیست، بلکه تحقیقات دشمنان ایرانیان است(اروپاییان و غرب).
      • مهرداد US ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        97 36
        امان از بی سوادی پانترک ها
      • AE ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
        برای مغول‌زاده‌ها و خودمغول‌پنداران از چنگیز خونخوار یا تیمور وحشی و یا ناصرالدین‌شاه هوسباز بگویید و خرکیف‌شان سازید.
      • خدا رو عشقه IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        38 11
        قربون خدا برم برای حفاظت از بنده پاک و مخلصش ذره‌ای در دادن حماقت و نادانی به مخالفان عادل شاه کوتاهی نمیکنه
    • سجاد FR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      کوروش بزرگ مایه افتخار همه ما ایرانیان است. این ابرپادشاه بزرگ نام مقدس ایران را برای همیشه تاریخ در نزد جهانیان سربلند و سرافراز نموده است.
    • AE ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      درود بر کوروش بزرگ
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      15 28
      درود بر فاطمه میرزا جعفری
    • Amir altay DK ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      کوروش بزرگترین جنایتکار تاریخ و نابودکننده دو تمدن بزرگ جهان یعنی ماد و بابل بود.او لکه ننگ تاریخ بود.فهرستی از جنایات کوروش: جنایت: مصادره خانه‌های مردم توسط کورش به نفع سردارانی که مجاهدت بیشتری کرده بودند. منبع: (گزنفون، کورش‌نامه، ترجمه رضا مشایخی، چاپ ششم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶،
      • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        41 20
        درود مغول جان
      • فرشید IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        16 23
        افرین درود برشما
    • ایران IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      75 8
      درود بر شرف کسانی که جز حقیقت نمی گویند .چه به کام با شد چه نباشد باید از گذشته آموخت
      • گلپایگانی IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        27 27
        ازسوم ابتدایی به ما گفتن شاهنامه را میتوان بزرگترین اثر ادبی این سرزمین دانست،حالا خالق این اثر فردوسی ، از اولین شاه تا آخرین شاه این سرزمین یاد کرده اما در بین این شاهان هیچ اسمی از کوروش نیست!
    • ناشناس IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      11 32
      حقیر یکبار گفتم تاریخ ایران بیش از ۹۰۰۰ سال هست اما کسی باور نکرد و همه تخت جمشید را به کور ش نسبت دادند که تقریبا در یت هست اما چرا تخت جمشید و چرا نگفتند تخت کورش ! اول کورش ۲ نفر بودند و کورش کبیر و دومی که بدل کورش بوده اما برای ثابت کرون تاریخ ایران میتوانید دنبال کتابی بگردی بنام گشتاسبی
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      42 78
      جعلیات تا کجا !!.؟ آدم خنده اش میگیره.خخخ
    • DE ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      96 32
      کوروش مایه افتخار ایرانیان و خار چشم دشمنان ایران بزرگ بویژه پانتورکهای نژاد قزاقی هست...
      • گلپایگانی IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        25 60
        ﮐﺘﺎﺑﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺣﮑﯿﻢ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ، ﺳﺎﻝﻫﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺻﺮﻑ ﺁﻥ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﻨﺎﯾﯽ ﻣﺤﮑﻢ ﺷﻮﺩ ونکته ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ تو ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ، ﻫﯿﭻ ﺣﺮﻓﯽ ﺍﺯ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﻭ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻭ ﻧﯿﺴﺖ. ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻫﯿﭻ ﻧﻘﺸﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯿﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﯿﺴﺖ. ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺘﻮﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﻢ، ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﺎﻩِ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﯾﮏ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﻧﻈﺎﻣﯽ صرف معر
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      71 7
      درود بر انسانهای پاک سرشت در هر دوره تاریخی از هر نقطه جغرافیای
    • هادی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      44 88
      توهمات پانفارسی از نوع شدید
    • یک معلم IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      42 75
      باتمام احترام به طرفداران کورش چند سوال ازاین عزیزان دارم چرا در60هزازبیت شاهنامه هیچ نامی ازکورش نیست؟ چطورهمزمان باجشن های 2500 ساله شاهنشاهی به یکباره نام کورش ومنشورش برسرزبانها افتاد؟
      • IRAN IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        61 13
        شما که معلمی بعیده چنین سوالی بکنید اول اینکه مگر شاهنامه کتاب تاریخیه که به سلسله های ایرانزمین بپردازه ⁉️ دوم مگر نام دیاکو پادشاه ماد یا ارشک پادشاه اشکانیان و .... تو شاهنامه هست !!؟ اونا هم وجود نداشتن ‼️ هرچیزی که در شاهنامه نوشته نشده وجود نداشته ⁉️
      • Ir IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        37 9
        سوم شاهنامه ۱۵۰۰ سال بعد از زمانه هخامنشیان نوشته شده و حتی بعد از حمله عربها زمانی که حتی خط ما هم عربی شده بوده فردوسی بزرگ‌با‌توجه‌به‌منابع‌در‌دسترسش‌اونو‌مینویسه‌‌که‌تازه‌منابع‌ایران‌باستان‌هم‌به‌زبان‌پهلوی‌بوده‌نه‌زبان‌فردوسی‌بخاطر‌همین‌ حتی خیلی‌ از‌ تلفظ‌ها‌ هم‌ فرق‌ داشته ‼️
      • Irr IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        50 11
        چهارم خیلی ها هم معتقدن کیخسرو در شاهنامه همان کوروش هخامنشی و دارا همون داریوش هخامنشی هست
      • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        30 11
        آثار تاریخی ایرانیان باستان به زبان هایی مانند پهلوی، اوستایی نوشته شده بود بعد از ورود اسلام به ایران، زبان فارسی دری که زبان مردم شرق ایران بود به زبان رسمی ایرانیان بدل گشت . ساکنان خراسان بزرگ با این آثار آشنایی نداشتند و قادر به خواندن متون این زبان ها هم نبودند به همین علت، آنها از بخشی از تار
      • IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        56 13
        در شاهنامه از خیلی شخصیت‌های مطرح اسم برده نشده. این مطلب دلیل بر رد یا تایید این اشخاص نیست.
    • ژوزف استالین IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      61 19
      من مدتی در کانال رسانه بعضی کشورا عضو میشدم و چیزای فوق العاده عجیبی دیدم تاراج تاریخ! آذربایجان حکومت صفویه به نام خود میزنند عراقی ها عباسیان به نام خود میزنند ازبکستانی ها میگویند سلسله تیموریان برای ما ترکیه میگن سلسله سلجوقی برای ماست ایتالیا میگه ما بزرگ ترین امپراطوری باستانیم نه ایران!
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      28 11
      افرادی که به دنبال مسخره کردن و تخریب بزرگان کشور هستند بهتر است گوشه ای از تاریخ گه ربارشان را بفرمایند ما فیض ببریم ، مطمئن هستم تاریخ باشکوهی دارند ، تاریخ مغول و وحشی گری هاشون ، تاریخ نابودی ایران و تکه تکه کشور توسط قاجار و .... ، نداشتن تاریخ پاک و منزه دلیل حمله به بزرگان دیگران نمیشه
    • رضاجوام IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      52 10
      پاینده سرزمین مقدس و پرافتخارم ایران درود بر نیاکان عزیزمان و فرهنگ جاویدان ایران درود بر سربازان و سرداران شاهان و مردمان این سرزمین .درود بر روان پاک کوروش بزرگ و سربازان و سردارانش .جاوید ایران .جانم ایران .درود بر روانرسربازان و درود بر روان شهدا ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
    • حسین AE ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      21 43
      این حرفا کذب محضه در کتاب ابن خلدون حتی یه کلمه هم از کوروش اسم برده نشده. کوروش علی رغم اینکه با مادها متحد نشد بلکه طی یک کودتا پادشاه مادها که پدر بزرگ مادریش میشه رو از میان برداشت و شکست سنگینی به مادها داد. کوروش از خودش نه تاج نه تخت نه قدرتی داشت همه قدرت اون سرمایه و اندوخته های مادها بود.
    • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      45 13
      کورش افتخارآفرین پیامبری عادل تاقیامت دنیاازکورش سخن خواهد گفت منشور کورش الهام بخش دنیا ذوالقرنین
    • مجید محاوی IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      25 50
      پرسش مگر کوروش زرتشتی نبود چرا اینگونه دفن میشه بعد چرا از مقبره کورش ازمایش دی ان ای نمیگیرید بعد چرا در شاهنامه نامش نیامده یا دانشمندی . عطاری . شاعری . وزیری .....قبل حکومت پهلوی کوروش نبوده کوروش ساخته تخیل است و افسانه ....
      • ... IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
        34 10
        مگر ما الان زرتشتی نداریم چرا الان قبر دارن میسازن قدیما که در کوه اونار رها میکردن.بعدم اثار باستانی رو خراب کنن واسه استخونی که معلوم نیس اصلا هنوز مونده یا نه بعدم کارشناسی باستانی. هرودت(که فردی بوده که ضد ایرانم میگفته )از کورش حرف زده.گزفون. تورات. خود کتیبه کوروش نشان دهنده وجود اون هست
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      18 4
      آفرین دخترخردمند‌
    • بابک IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      23 35
      کجای کتاب ابن خلدون اسمی از کوروش برده همچنین کجای کتاب ابن خلدون و حتی پدر علم تاریخ هرو چت اسمی از کوروش و سلسله هخامنشی برده،اونی که میگین جمشید بنیانگذار سلسله کیانیان بوده تاریخ ما کلا وارونه ست
    • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      34 19
      مقاله‌ی کوروش کبیر واقعا عالی بود
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      24 12
      روحش شاد.درودبرشمااستادگرامی
    • mirza IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      12 8
      1- من در مقدمه ابن خلدون چنین داستانی ندیدم و به نظر می رسد ارجاع ایشان اشتباه است. 2- برای دانستن نظر دقیق ابن خلدون درباره کوروش رجوع کنید به جلد اول کتاب ابن خلدون بنام العبر ...ترجمه عبدالمحمد آیتی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1383، از صفحه 111 تا 114
    • فرشاد IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      28 17
      همون کتیبه که با خط بابلی نوشته شده وخودشو معرفی کرده برای اثباتش کافیه،کتیبه ها تنها مدرکی هستند که دست نخوردن مثل این کتابای الکی نیستند که هزار بار درطول تاریخ مطالبشون عوض شده
    • م RO ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      42 11
      مردمی که با گذشته خود غریب باشد از حال و آینده خود نیز بیخبرند ... به بزرگان این مرز و بوم خارج از هر نوع قومیت احترام گذارید تا بیگانگان نیز برای تاریخ کشورمان و اصالت این مردم احترام گذار باشند..
    • درمانده IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      33 19
      فقط مجبوری توی مدرسه قرآن خوندم. اما ذوالقرنین، پیامبر مهربان ایران بوده که از او یاد شده مردی که پیام آور یکتا پرستی بوده قبل از هر دینی، دین زرتشت بوده، پدر ادیان الهی
    • شهرام US ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      33 15
      گوروش مردی برزگ وبا محبت بوده که امروزه اورا به نیگی یاد میکنند ونام نیکش بر گرفته از کار نیگش است
    • reza IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      18 9
      دوتاسنی که میگن چرا اسمی از کوروش درشاهنامه نیامده، کوروش در شاهنامه فریدون هست به زندگی هر دو نفر دقت کنین یکیه، بعد ابوریحان بیرونی شاهان کیانی رو با شاهان هخامنشی نسبت داده اسم کتابش رو یادم نیست سرچ گوگل کنین میاره براتون، فریدون همون کوروش در شاهنامست
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      2 3
      البته هرودوت و گزنفون و تاریخ یهود نوشته اند در زمان ابن خلدون وجود داشته اند و به زبان عربی هم ترجمه شده بودند در شاهنامه قبل اسکندر پیشد ادی محسوب میشن
    • علی رستمی IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      7 16
      عنوان مقاله در متن وجود ندارد پادشاه کیانی چه ربطی ب کوروش دارد.؟ پادشاه با این عظمت چرا. در شاهنامه فردوسی کمترین اشاره به او نشده است ؟ سلسله هخامنشی اساسا ساختگی و جعلی است .
    • حسین ادهمی RO ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      2 0
      میدانید شما نظرات راثبت نمی‌کنید.
    • کورش هخامنشی RO ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      6 3
      نمره بیست پروفسور .البته منشور کورش هست.به این متون عربی احتیاجی نیس
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      7 1
      کاش فیلم سازان ما صداوسیما هم نگاهی به بزرگان ایران میکردن چندین فیلم از قهرمان بزرگان سرداران زن ایران فیلم می ساختن تادر جهان وایران یک بار هم جای فیلمهای ترکیه ای کره ای فیلم قهرمان تاریخ ایران میدیدنم
    • محمد RO ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      2 4
      واقعا جای تأسف داره آخه شاهنامه اول در چه دوره تاریخی سروده شده دوم سرودن شاهنامه دلیلش چی بوده .شاهنامه نیومده تاریخ ایران رو بنویسه دلیل سرودن شاهنامه این بوده که زبان پارسی حفظ شود تمام داستانهای شاهنامه تخیلی هس .جمشید که در شاهنامه اسم برده شده پس کی هس دوستانی که میگید اسمی از کورش درون شاهنان
    • محمد RO ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      4 6
      واقعا کمی مطالعه کنید نه کورش لر تبار بوده نه یهودی از قوم پارس بوده و بس حالا هرکسی به نفع خودش حرفی میزنه مهم اینکه ایرانی هس واقعا جای تأسف هس عده ای بعد از اینهمه سال هنوز نمی‌خوان قبول کنند کورش هیچ وقت ظالم نبوده شما دوست عزیز تاریخ رو ی بار دیگه مرور کن
    • محمد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      7 5
      کوروش بزرگ افتخار ایرانی هاست و میتوان او را پدر ایرانی ها خطاب کرد
    • محمد IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      5 9
      کوروش بزرگ اصالت صدرصد پارسی داشته و از تبار ایل بختیاری و زاده شهر انشان ایذه کنونی میباشد
    • محمد IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      6 6
      کورش پارسی نبوده پس کاخ و مقبره درپاسارگاد بوده چی میگه
    • رضا US ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      2 11
      کوروش که یه آدم مجهول الهویه هست لطفا ازش بت نسازید
    • امیر IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
      2 8
      داداش مگه تاریخ نخوندی هخامنشیان ازشمال شرق وارد ایران شدن دراصل ایرانی نبودن مهاجر بودن چرامیخای بزور مارومتقاعد کنی که ایرانی هستند هیچ ربطی به پان ترک پان عرب پان کرد وهیچی نداره تاریخ اینو میگه حالا هی بیا تاریخ سازی کن ایرانی سفید پوست نداره همشون سبزه هستند اصلا نژاد ایرانی نیستند تاریخ روبخون
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      6 0
      هرکی برای سربلندی این خاک زحمت کشید پرچمش بالا از کوروش کبیر تا حاج قاسم عزیز
    • حسینی IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      5 2
      تحریف و مبالغه ممنوع میباشد
    • ه IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
      0 0
      درود بر کوروش بزرگ پادشاه بزرگ پارس آنگونه که خودش معرفی کرده
    • اصغر IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      عالی