۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۶

توافق‌نامه منطقه آزاد بین ایران و اوراسیا تا آخر سال نهایی می‌شود

توافق‌نامه منطقه آزاد بین ایران و اوراسیا تا آخر سال نهایی می‌شود

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد توافق‌نامه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا تا آخر امسال نهایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «الکسی اورچوک»، معاون نخست‌وزیر روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» اعلام کرد که توافق اتحادیه اوراسیا با ایران تا آخر امسال نهایی می‌شود.

وی دراین‌باره گفت: توافق منطقه آزاد بین ایران، روسیه و چند کشور دیگر که منطقه وسیعی از اوراسیا از مرزهای اروپای شرقی تا غرب چین را پوشش می‌دهد تا پایان سال ممکن می‌شود.

به گفته اورچوک «گفت‌وگوها بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا (شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه) با ایران در مراحل نهایی خود قرار دارد.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مرداد پارسال در جریان رسیدگی به تقاضای یک فوریت برای لایحه پروتکل تبدیل موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو که از سوی دولت مطرح شده بود، با ۱۸۵ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ رأی با بررسی آن به صورت یک فوریت موافقت کردند.

ماکسیم رِشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز اوایل مهرماه پارسالبا اشاره به همکاری کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران با توافقی موقت بر سر ایجاد منطقه آزاد تجاری، از احتمال ایجاد این منطقه تا سال ۲۰۲۳ خبر داد.

رِشتنیکوف در دومین مجمع اقتصادی دریای خزر گفت: انتظار داریم که در فضای مذاکرات که تاکنون پنجمین دور آن برگزار شده، بر سر ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با دسترسی گسترده‌تر و عمیق‌تر، تا سال آینده به توافق دائمی دست پیدا کنیم؛ زیرا به این نتیجه رسیده‌ایم که در حال حاضر شرایط، موقعیت و ظرفیت ایجادشده، به معنای واقعی ما را به سمت همکاری حداکثری و عمیق سوق می‌دهد.

کد خبر 5814060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha