۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶

مفتح در نشست خبری مطرح کرد؛

تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین

تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین

نماینده مردم تویسرکان در مجلس که رئیس جمهور را در سفر به آمریکای لاتین همراهی کرده بود، توضیحاتی درباره دستاوردهای آن سفر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی مفتح که در سفر به آمریکای لاتین رئیس جمهور را همراهی کرده بود، در حاشیه جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح دستاوردهای این سفر، گفت: سفر به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه به صورت فشرده انجام شد، اما نتایج و دستاوردهای خوبی در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی به همراه داشت.

وی بیان کرد: به عبارتی سه کشور یاد شده در روابط بین الملل و مقابله با آمریکا به عنوان متحدان جمهوری اسلامی شناخته شده و در زمره کشورهای تحریمی آمریکا هستند. بر این اساس همکاری‌های بین المللی و حقوق بشری میان ایران و سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه دارای اهمیت ویژه است.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این سفر تکیه برنامه بر حوزه اقتصادی بود و قراردادهای دوجانبه متعددی به امضا رسید. ۲۷ قرارداد میان ایران با کشور ونزوئلا، ۶ قرارداد با باکو و ۶ قرارداد با نیکاراگوئه منعقد شد. به عنوان مثال در ونزوئلا محوریت بر ایجاد بازارچه برای تجارت و توسعه اقتصاد انرژی بود.

مفتح ادامه داد: ونزوئلا در حوزه معدن ظرفیت‌های خوبی دارد که مقرر شد استخراج سنگ آهن، فلزات قیمتی، طلا، نقره و غیره انجام شود و در این رابطه کشورمان نیازهایش را تأمین کند. برای تحقق برنامه‌های پیش بینی شده مقرر شد رفت و آمد کشتی‌ها به طور مستمر و هر ۱۵ روز یک بار باشد تا از این طریق اجناس تولیدی ایرانی صادر شده و در موقع بازگشت به کشور مواد معدنی مورد نیاز وارد شود.

مفتح با بیان اینکه فروش فرآورده، نفت خام و توسعه پالایشگاه‌ها از دیگر ظرفیت‌های همکاری میان ایران و ونزوئلا محسوب می‌شود، بیان کرد: در حوزه خودروسازی نیز همکاری‌های مشترکی انجام خواهد شد و کارخانه تراکتور که سالیان متعددی از متوقف شدن آن می‌گذرد، مجدداً احیا و رشد یابد. همچنین هدف گذاری شد فروش خودرو تولیدی کشورمان تا سقف ۳ هزار خودرو در سال جاری صورت گیرد و این رقم تا سال آینده به ۱۰ هزار خودرو افزایش یابد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا ادامه داد: در کوبا نیز ظرفیت‌هایی مانند احیا و توسعه کارخانجات باطری سازی وجود دارد. با توجه به وجود آلومینیوم فراوان در کوبا توافق شد کارخانه رینگ سازی خودرو احداث شده تا نیازهای مشترک دو کشور تأمین شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سطح عمومی قیمت‌ها در کشور نیکاراگوئه بالا است و این موضوع برای صادرات کالاهای ایرانی صرفه اقتصادی خوبی وجود دارد. ظرفیت‌های خوبی برای صادرات کالا به این کشور شناسایی شد و مقرر شد در رفت و آمد کشتی‌ها، مواد معنی مورد نیاز نیز وارد شود. مراکز تجاری در سه کشور مذکور احداث می‌شود.

وی تصریح کرد: در این سفر به حوزه دانش بنیان‌ها نیز توجه و مقرر شد صادرات کالاهای تولیدی دانش بنیان به سه کشور ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه انجام شود. همچنین در ونزوئلا و کوبا نیز خانه فناوری راه اندازی خواهد شد. در این راستا ۵ قرارداد دانش بنیانی میان تهران و کاراکاس منعقد شد و در حوزه صنعت مخابرات نیز قرار داد ۱۵ میلیون دلاری امضا شد.

مفتح اظهار داشت: همکاری‌های خوبی در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی میان ایران و کوبا وجود دارد لذا مقرر شد ۲۰ درصد تولیدات کشورمان به کوبا و دیگر کشورها صادر شود و در مقابل واردات مورد نیاز هم عملیاتی شود. همچنین کارخانه فناوری نیز در کوبا احداث خواهد شد. ظرفیت‌های خوبی برای کشت فراسرزمینی در کوبا و ونزوئلا برای ایران وجود دارد. الان سطح روابط تجاری میان ایران و ونزوئلا ۳.۶ میلیارد دلار است که پیش بینی شده این رقم به ۵ میلیارد، سپس ۱۰ میلیارد و در نهایت به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ونزوئلا گفت: در حوزه احداث نیروگاه نیز توافق شد مجموعه ۴۵۰ مگاواتی ساخته شود. باید کمیسیون‌های مشترک میان کوبا و نیکاراگوئه تشکیل شود تا اقدامات لازم برای عملیاتی شدن توافقات صورت بگیرد. این سفر در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی موفقیت آمیز بود و امیدوارم شاهد توسعه روزافزون ارتباطات میان تهران با کشورهای آمریکای لاتین باشیم.

کد خبر 5814158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha