۱۱ تیر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۰

برای اولین بار رخ داد؛

کشت آزمایشی گیاه آلوئه‌ورا در خاک زرخیز مغان

کشت آزمایشی گیاه آلوئه‌ورا در خاک زرخیز مغان

اردبیل- برای اولین بار کشت آزمایشی گیاه پرخاصیت آلوئه‌ورا در خاک زرخیز دشت مغان انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندار شهرستان پارس‌آباد عصر یکشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت کشت و زرع در پارس‌آباد اظهار کرد: با کشت این گیاه پرخاصیت پارس‌آباد به جمع تولیدکنندگان گیاه آلوئه‌ورا اضافه شد تا پنجاه و یکمین محصول تولید شده در خاک زرخیز پارس‌آباد مغان به این گیاه پرخاصیت اختصاص پیدا کند.

جابر جهان‌بین تصریح کرد: برای اولین بار کشت آزمایشی این محصول در منطقه «گووشلوی» بخش مرکزی پارس‌آباد انجام شد و نتایج به دست آمده نشان می‌دهد آب و هوای معتدل و سازگار با این گیاه و وجود خاک غنی در این منطقه برای رشد آن شرایط بی‌نظیری را فراهم کرده است.

وی گفت: در یک فضای محدود ۲ هزار متر مربعی ۸ هزار گونه ریشه‌دار آلوئه‌ورا مورد کشت و پرورش قرار گرفت تا بعد از ۲ ماه قلمه‌زنی و تکثیر شاهد برداشت این گیاه پرخاصیت باشیم.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد افزود: بر اساس نظر پزشکان این گیاه پرخاصیت نه تنها خواص مفید برای پوست و مو دارد بلکه در صنعت پردرآمد لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.

جهان‌بین در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در درمان طب سنتی نیز آلوئه‌ورا از گیاهان پایه‌ای است که می‌توان با فرآوری این محصول زمینه صادرات آن را نیز به کشورهای مختلف فراهم کرد.

وی اضافه کرد: این گیاه ۴ بار امکان کشت و برداشت محصول را دارد و قطعاً با توجه به خواص مختلف برگ‌های آن و ژن موجود در گیاه آلوئه‌ورا یک لایه‌بردار طبیعی و فوق‌العاده برای درمان بیماری‌های پوستی و درمان زخم‌ها است.

جهان‌بین بیان کرد: با استقبال کشاورزان از کشت این گیاه ارزشمند می‌توان در سال‌های آینده ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشاورزان کرده و در کنار آن پارس‌آباد را به قطب تولید این گیاه و محصولات متنوع آن به ویژه ژن آلوئه‌ورا کرد که خواص درمانی و حتی دارویی به بیماری دیابت را دارا است.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد ادامه داد: شهرستان پارس‌آباد به رغم تولید ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی، همچنان از صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب با ارزش افزوده بالا محروم است که انتظار می‌رود مسئولان جهاد کشاورزی با همراهی سرمایه‌گذاران فرصت توسعه صنایع تبدیلی را فراهم کنند.

کد خبر 5825751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha