۱۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۷

وظایف پرستار سالمندان؛ راهنمایی و مراقبت حرفه‌ای برای سالمندان

وظایف پرستار سالمندان؛ راهنمایی و مراقبت حرفه‌ای برای سالمندان

تأمین نیازهای روزمره فرد سالمند مانند کمک در بهداشت شخصی، تغذیه، حرکت و فعالیت‌های روزمره از اصلی‌ترین مسائلی است که پرستار سالمند در منزل باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، پرستار سالمند در منزل وظایف متعددی را در قبال فرد سالمند برعهده دارد. تأمین نیازهای روزمره فرد سالمند مانند کمک در بهداشت شخصی، تغذیه، حرکت و فعالیت‌های روزمره از اصلی‌ترین مسائلی است که پرستار سالمند در منزل باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

پرستار سالمند در منزل بهتر است یا خانه سالمندان؟

سالمندان با توجه به رد سنی به ۳ دسته تقسیم می شوند:

۱.سالمندان جوان در بازه ۶۰-۷۰ سال

۲.سالمند معمولی در بازه ۷۵-۹۰ سال

۳.سالمند پیر با سن بالای ۹۰ سال

انتخاب بین حضور سالمند در منزل شخصی و یا خانه سالمندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها بازه سنی سالمند است. افراد سالخورده با توجه به شرایط سنی، به مراقبت های مختلفی نیز نیازمندند؛ علاوه بر همه این‌ها شرایط عمومی سلامتی، محیط خانواده و روحیه خود سالمند نیز از عوامل تاثیرگزار هستند.

دو راهی بر سر انتخاب خانه سالمندان و منزل شخصی انقدر تکراری شد تا محققان پرسشنامه ای را در اختیار سالمندان، خانواده هایشان و پرستاران سالمند قرار دادند که خلاصه نتایج به شرح زیر است:

سالمندان به حضور پرستار در منزل بیشتر تمایل دارند.

سالمندان حتی منزل شخصی خود را به منزل فرزندانشان یا خانه سالمندان ترجیح میدادند بنابراین بهتر است پرستار مراقب سالمند را به منزل شخصیشان بفرستید.

پرستاران سالمند در منزل شخصی خدمات با کیفیت تری را ارائه میدهند چراکه در خانه سالمندان ممکن است یک پرستار مسئولیت رسیدگی به چندین سالمند را برعهده داشته باشد.

سالمندانی که سالها با فرزندان خود زندگی کردند و عادت به محیط های پر سروصدا به خصوص صدای کودکان دارند، ماندن در منزل شخصی را به خانه سالمندان ترجیح میدهند.

با وجود اینکه بهداشت در خانه سالمندان در سطح استاندرد رعایت می شود اما به دلیل وجود تعداد زیادی سالمند احتمال ابتلا به بیماری های مختلف زیاد است.

سالمندانی که روحیه بهتری دارند از خانه سالمندان بیشتر استقبال میکنند.

شرح وظایف پرستار سالمند در منزل

شرح وظایف مراقبان سالمندان ممکن است با توجه به شرایط منحصر به فرد هر سالمند متفاوت باشد، در ادامه به برخی از وظایف پرستار سالمند در منزل اشاره می‌کنیم:

توجه به نیازهای پزشکی

برنامه های مراقبت از سالمندان

رفع نیازهای اساسی

هم نشینی

انجام امور سبک خانه

توجه به مصرف داروها

توجه به وعده های غذایی

کمک به جابه جایی سالمندان

برخی مشکلات در کهن سالی مانند مشکلات حافظه و آلزایمر و یا بیماری های حرکتی و سبب می شوند که سالمندان در انجام فعالیت روزمره ناتوان باشند.

اشخاص سالمند معمولا چندین نسخه دارویی برای کنترل بیماری های مزمن دارند. بهتر است مراقبان سالمندان برای پیگیری در مصرف دوز صحیح دارو در زمان مناسب یک برنامه یادآوری داشته باشند.

وظایف پرستار سالمندان؛ راهنمایی و مراقبت حرفه‌ای برای سالمندان

برای آشنایی بیشتر با پرستار سالمند و نحوه درخواست اعزام پرستار، به سایت شرکت پرستاری سلامت اول (salamateaval.com) مراجعه کنید.

سالمندانی که به تنهایی زندگی میکنند انرژی و انگیزه کمتری برای خرید اقلام و تهیه وعده های غذایی دارند از این رو پرستار سالمند می تواند خود به تهیه وعده های غذایی سالم مشغول شود یا راه حل های جایگزینی را پیشنهاد دهد تا فرد سالخورده از تغذیه مناسب بره مند گردد.

سالمندان گاهی به دلیل عوارض داروهای مصرفی یا بیماری های مزمنشان دچار عدم تعادل هنگام بلند شدن یا راه رفتن باشند از طرفی خطر سقوط بسیار خطرناک است چراکه تراکم استخوانی با افزایش سن کاهش میابد و بسیاری از سالمندان دچار پوکی استخوان ها هستند.

وظیفه یک پرستار سالمند است که فرد تحت مراقبت را برای حرکت یاری کند.

حقوق پرستار سالمند چقدر است؟

از آنجایی که نوع خدماتی که پرستار سالمند ارائه می‌دهد، بسته به فاکتورهای مختلفی تغییر می‌کند، منطقی است که دستمزد وی نیز متغیر باشد. برای دریافت اطلاعات درباره حقوق حداقلی پرستار، به مؤسسات خدمات پرستاری مراجعه کنید. در این مؤسسات، شرایط بیمار و شرایط مالی و زمانی خود را توضیح دهید. در کل در تعیین دستمزد پرستار سالمند، پاره وقت یا شیفت شبانه‌روزی بودن تأثیر زیادی دارد.

در خدمات تمام وقت یا شبانه‌روزی، پرستار ۲۴ ساعته همراه سالمند است؛ برای روزهای تعطیل یا مرخصی، پرستار جایگزین ارائه خواهد شد. در خدمات پاره وقت، پرستار می‌تواند به صورت روزانه، شبانه یا ساعتی خدمات ارائه دهد. البته، هزینه پرستار پاره وقت کمتر از تمام وقت است. با این توضیحات، عوامل تأثیرگذار بر دستمزد پرستار سالمند به شرح زیر می‌باشند:

نوع استخدام پرستار (پاره وقت یا تمام وقت)

انجام امور نظافتی در منزل

نوع و کیفیت خدمات مراقبتی از سالمند (مخصوصاً در صورتی که نیاز به مراقبت‌های تخصصی داشته باشد)

وجود بیماری آلزایمر در سالمند

ارائه خدمات در تعطیلات و آخر هفته ها

سطح تحصیلات پرستار (مدرک پرستاری ممکن است به دستمزد بیشتری نسبت به مدرک بهیاری دست یابد)

استفاده از پرستار متخصص برای ارائه خدمات تخصصی مانند تزریقات وریدی، سونداژ، گاواژ و دستگاه‌های علائم حیاتی و تجهیزات تخصصی دیگر.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5830898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha