۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۱۰

سفیر چین در ایران:

ایران و چین در بهترین زمان همکاری قرار دارند

ایران و چین در بهترین زمان همکاری قرار دارند

ارومیه - سفیر چین در ایران با اشاره به اینکه در بهترین زمان همکاری بین ۲‌ کشور قرار داریم، گفت: امیدواریم با راهبری روسای جمهور ۲ کشور، روابط بین‌ کشورها بسیار بیشتر از گذشته ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، چانگ هوا ظهر شنبه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی در حاشیه برگزاری مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا در ارومیه، افزود: در حال حاضر در حوزه‌های مختلف همکاری‌های خوبی بین ۲ کشور وجود دارد که امیدواریم روز به روز شاهد گسترش آن باشیم.

وی اضافه کرد: همچنین فرصت‌های زیادی برای همکاری با استان آذربایجان غربی وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها بویژه در حوزه تجارت بین الملل با اروپا، ظرفیت‌های معدنی و تبادل تجربیات در حفاظت محیط زیست استفاده کرد.

چانگ هوا ادامه داد: سند همکاری تجارت چین با اروپا از طریق ایران امضا شده که می‌توان از ظرفیت این استان و جاده ابریشم در این خصوص استفاده کرد.

سفیر چین در ایران اظهار کرد: ماهانه گردشگران زیاد چینی از ایران بازدید می‌کنند که می‌توان تعداد آنها را به صورت روز افزون افزایش داد.

استاندار آذربایجان‌غربی هم در این دیدار به ظرفیت‌های قابل توجه استان در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: این استان ظرفیت‌های بسیار قابل توجهی در حوزه تجارت بین الملل دارد و دروازه ایران به اروپاست.

مشارکت چین در احیای دریاچه ارومیه

محمدصادق معتمدیان افزود: یکی از مهمترین مزیت‌های آذربایجان‌غربی وجود مسیر ریلی به ترکیه و اروپاست که می‌توان از این طریق کالاهای شرق آسیا را به اروپا رساند.

استاندار آذربایجان غربی همچنین گفت: تغییرات اقلیمی به ویژه کاهش بارش‌ها و افزایش دما دریاچه ارومیه را با مشکل جدی مواجه کرده است همچنین برداشت غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی وتوسعه بی رویه کشاورزی این شرایط را تشدید می‌کند.

معتمدیان افزود: ۲۶ برنامه‌های نرم افزاری و سخت افزاری را برای نجات دریاچه ارومیه در حال اجرا داریم انتقال آب از مهمترین این برنامه هاست که به اتمام رسیده است و سالانه ۱ میلیارد متر مکعب را رها سازی کردیم و برای نجات دریاچه ارومیه مایل به همکاری‌های فنی وتحقیقاتی با چین هستیم.

وی با اشاره به طراحی جاده نوین ابریشم اضافه کرد: مسیرهایی در ایران و آذربایجان غربی وجود دارد که می‌توان از آنها برای این منظور استفاده کرد.

معتمدیان ادامه داد: همچنین می‌توان از کریدور چابهار به ماکو برای حمل‌کالاها از چین به اروپا استفاده کرد که با این امر کاهش هزینه‌ها و زمان حمل و نقل نیز فراهم خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌غربی تاکید کرد: این استان بهترین ظرفیت را در دسترسی به اروپا، دریای مدیترانه و دریای سیاه دارد که می‌توان از آن به صورت بهینه برای انجام تجارت استفاده کرد.

معتمدیان از وجود ظرفیت‌های دیگر در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: معادن متعدد و غنی، ظرفیت کشاورزی و گردشگری متعدد از جمله مواردی است که می‌توان در ارتقای مراودات با کشور چین از آنها بهره برد.

کد خبر 5865100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha