۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۰۳

فرمانده نیروی هوایی ناتو:

اوکراین نمی‌تواند تا قبل از ۲۰۲۷ از جنگنده‌های اف-۱۶ استفاده کند

اوکراین نمی‌تواند تا قبل از ۲۰۲۷ از جنگنده‌های اف-۱۶ استفاده کند

فرمانده نیروهای هوایی ناتو می‌گوید به دلیل نبود خلبان‌های ماهر و توانمند، ارتش اوکراین نمی‌تواند تا قبل از ۲۰۲۷ از جنگنده‌های اف-۱۶ استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جیمز هی‌کر»، فرمانده نیروهای هوایی ناتو تأکید کرد که ارتش اوکراین به دلایلی واقعی نمی‌تواند تا قبل از ۲۰۲۷ از جنگنده‌های اف -۱۶ در میدان جنگ استفاده کند.

وی دراین‌باره گفت: گرچه ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین در سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود، اما استفاده از این جنگنده‌ها تا قبل از ۲۰۲۷ ناممکن است.

به گفته این فرمانده ارشد ناتو «خلبان‌های اوکراینی واقعاً بی‌تجربه هستند؛ آنها خلبان‌های جوانی هستند که تجربه پرواز خیلی کمی دارند، بنابراین اکنون آماده رفتن به جنگ نیستند، اما به دست‌کم به یک سال دیگر آموزش نیاز دارند.»

جیمز هی‌کر با بیان اینکه «بعید است که اوکراین در آینده قابل پیش‌بینی قبل از سال ۲۰۲۷ تعداد کافی خلبانی داشته باشد که قادر به پرواز با اف -۱۶ باشند.» افزود: می‌توان به سرعت بر برخی از سیستم های تسلیحاتی تسلط پیدا کنید، اما برای ساخت دو اسکادران اف -۱۶ و آماده شدن و کارآمدی کافی برای شرکت در میدان جنگ، نیاز به مدت زمانی طولانی است؛ یعنی ۴ تا ۵ سال.

روز شنبه آمریکا به دو کشور اروپایی اجازه داد جنگنده اف -۱۶ در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند. یک مقام آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن با ارسال جنگنده‌های اف -۱۶ از سوی دو کشور دانمارک و هلند به اوکراین موافقت کرده و این کار پس از تکمیل روند آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از این جنگنده‌ها صورت می‌گیرد.

در حالی که اوکراین فعالانه به دنبال دستیابی به جنگنده‌های اف -۱۶ ساخت آمریکا است، این مقام دولت آمریکا گفت که واشنگتن به دانمارک و هلند تضمین رسمی داده که آمریکا درخواست انتقال اف -۱۶ به اوکراین را پس از آموزش خلبانان تسریع خواهد کرد.

«ووپکه هوکسترا» وزیر امور خارجه هلند در این باره اعلام کرد که این کشور از تصمیم واشنگتن برای هموار کردن مسیر ارسال جنگنده‌های اف -۱۶ به اوکراین استقبال می‌کند.«یاکوب المان جنسن» وزیر دفاع دانمارک گفت که دولت این کشور در حال گفتگو با متحدان نزدیک خود درباره ارسال این نوع جنگنده‌ها به اوکراین است.

وزارت دفاع دانمارک نیز روز جمعه اعلام کرد ائتلافی متشکل از ۱۱ کشور آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با جنگنده‌های اف -۱۶ اواخر ماه جاری در دانمارک آغاز خواهند کرد.

کد خبر 5867050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha