۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱

بر اساس جدیدترین رتبه بندی وبومتریکس؛

دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت

دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت

رشت- رئیس دانشگاه گیلان گفت: بر اساس جدیدترین رتبه بندی وبومتریکس دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، فرید نجفی امروز سه شنبه در گفتگو با رسانه‌ها اظهار کرد: بر اساس جدیدترین رتبه بندی وبومتریکس دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم قرار گرفت.

وی افزود: رتبه بندی وبومتریکس شاخصی برای رتبه بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا می‌باشد که توسط مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) در کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۴ مشغول به فعالیت است.

نجفی ادامه داد: این مؤسسه، هر شش ماه یک بار در ماه‌های ژانویه و جولای وب سایت‌های بیش از ۳۱ هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین ۲۰۰ کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سه شاخص مهم و تأثیرگذار در این رتبه بندی وجود دارد، بیان کرد: قابلیت مشاهده دیگران با وزن ۵۰ درصد که شامل مجموع تعداد لینک ها و دامنه‌های ارجاع شده مربوط به این لینک ها از یک وب سایت خارجی به وب سایت دانشگاهی، مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی است و اطلاعات مربوط به این شاخص از دو پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج می‌شود.

نجفی به قابلیت دوم و سوم اشاره کرد و گفت: فایل‌های قابل دسترسی ( Openness) با وزن ۱۰ درصد شامل تعداد استنادها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات مورد نظر موتور جستجوی Google Scholar Citations بوده و قابلیت سوم برتری (Excellence) با وزن ۴۰ درصد نیز به معنای تعداد مقالات برتری می‌باشد که جزو ۱۰ درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشته‌های متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع آوری می‌شود.

رئیس دانشگاه گیلان اضافه کرد: مطابق شاخص‌های اشاره شده و آخرین نتایج ارزیابی توسط این نظام، دانشگاه گیلان از میان ۳۱۰۰۰ مؤسسه جهانی در رتبه ۱۳۵۹ قرار گرفته است و در بین ۴۴۳ مؤسسه ایرانی نیز موفق به اخذ رتبه ۱۷ شده است و بر این اساس، دانشگاه گیلان در جمع ۱۰ دانشگاه برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از جمله اهداف این رتبه بندی ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، تشویق دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به تولید و انتشار فعالیت‌های خود به صورت محتوای الکترونیکی و ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه است.

کد خبر 5867831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha