۲۲ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۵۵

مدیر منابع آب مشگین‌شهر:

قرار گرفتن «سد سبلان» مشگین‌شهر در وضعیت حجم مرده

قرار گرفتن «سد سبلان» مشگین‌شهر در وضعیت حجم مرده

مشگین‌شهر-مدیر امور منابع آب مشگین شهر گفت: سد سبلان مشگین‌شهر ۱۷.۸ میلیون مترمکعب آب تقریبا در حجم مرده قرار دارد و شرایط نگران کننده را سپری می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان فرجی مزرعه خلف ظهر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: سد سبلان مشگین‌شهر در حال حاضر ۱۷.۸ میلیون مترمکعب آب دارد که ۳ میلیون متر مکعب آن قابل بهره برداری است و با برنامه‌ریزی‌های‌ انجام‬ شده‬ در‬ تلاشیم‬ تا‬ آخر‬ شهریور‬ ماه‬ ‬ از‬ این‌ مقدار‬ آب‬ مورد نیاز کشاورزان را تأمین کنیم.

وی با اشاره به کاهش ۴ میلیون مترمکعب آب سد سبلان نسبت به مدت مشابه سال قبل خود افزود: سد سبلان تقریباً در حجم مرده قرار دارد و در شرایط نگران کننده‌ای قرار گرفته است که امیدواریم با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در هواشناسی شاهد بارش باران در بالادست این سد باشیم.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر ادامه داد: سایر سدهای این شهرستان که با عنوان سدهای کوچک شناخته می‌شوند نیز به دلیل بارندگی‌های نامناسب شرایط خوبی ندارند و تقریباً ۳۰ درصد حجم مخازن پر شده است.

فرجی مزرعه خلف با بیان اینکه کل پتانسیل منابع آبی شهرستان مشگین شهر ۳۴۸ میلیون مترمکعب است، افزود: از این مقدار ۴۳ میلیون متر مکعب سهم آب زیرزمین بوده و ۳۰۶ مربوط به منابع آب سطحی است.

وی خاطرنشان کرد: از حجم آب زیر زمینی در قالب یک هزار و ۷۷۴ حلقه چاه کشاورزی که در مشگین‌شهر در حال بهره‌برداری بوده برای مصارف کشاورزی و شرب و صنعت استفاده می‌شود و ۱۸۰ میلیون متر مکعب نیز به طرق مختلف از طریق سدهای احمد بیگلو و روش‌های سنتی در حال بهره‌برداری است.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر ادامه داد: در سال‌جاری با توجه به وجود سختگیری‌های بیش از اندازه از «خیاوچای» به طرف مشگین‌شهر ۱۷ کیلومتر نهر جدید و لایروبی نهر انجام شد و یک میلیون آب هدایت کردیم و نیازهای آبی برخی مناطق مشگین‌شهر و اطراف شبکه احمدبیگلو را برطرف کردیم.

فرجی مزرعه خلف با اشاره به مخاطرات مختلفی از جمله سیل، رانش، خشکسالی که مشگین‌شهر تجربه کرده است، گفت: بحران آب در شهرستان مشگین‌شهر بسیار جدی است و باید به سمت تغییر الگوی کشت حرکت کنیم و مانع کشت برنج، صیفی‌جات آب‌بَر، احداث چاه‌های غیرمجاز در این شهرستان باشیم.

کد خبر 5885487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha