۲۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۵۰

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

بام ایران رتبه نخست در تولید بادام آبی

بام ایران رتبه نخست در تولید بادام آبی

شهرکرد_مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از کسب رتبه نخست استان درتولید بادام آبی کشور برای دهمین سال متوالی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین برزگر اظهار کرد: ۱۷ هزار از باغات چهارمحال و بختیاری مختص بادام است که با توجه به بارش‌های خوب زمستان سال گذشته و کنترل آفات، برداشت بادام هم اکنون به طور متوسط ۴ تا ۴ و نیم تن در هکتار است که پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲۵ هزار تن بادام از این باغات برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه ارقام مامایی، ربیع، سنگی، سفید، منقا و شاهرودی ازجمله ارقام محلی استان هستند تصریح کرد: رقم بادام مامایی شهرت جهانی یافته و صادر می‌شود.

برزگر با بیان اینکه باغات بادام در این استان به صورت شبکه‌های نوین آبرسانی می‌شوند گفت: بادام آبی در این استان به خاطر مدیریت منابعی آبی رشد خوبی داشته و به همین خاطر رتبه نخست را کسب کرده است.

وی همچنین به راه اندازی شهرک تخصصی بادام در این استان اشاره کرد و گفت: شهرک تخصصی بادام در شهرستان سامان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا یک ماه آینده راه اندازی می‌شود.

برزگر خاطر نشان کرد: راه اندازی واحدهای فرآوری بادام دراین شهرک، همچنین صادرات مستقیم مغز بادام و جایگزینی ارقام «امید بخش» بادام در بیش از ۶۰ درصد باغات بادام ازجمله سیاست‌های حمایتی از تولید کنندگان بادام برای افزایش ارزش افزوده این محصول و حفظ جایگاه تولید این محصول درسال‌های آتی است.

وی با اذعان بر اینکه قطعی‌های مکرر برق ایستگاه‌های پمپاژ آب از مهمترین چالش باغداران در فصل آبیاری است گفت: با توجه به شرایط خوب بارشی سال گذشته پیش بینی می‌شد از باغات بیش از ۳۰ هزار تن بادام برداشت شود، اما قطعی‌های طولانی مدت برق در فصل آبیاری تنش‌هایی را به درختان وارد کرد و این مهم محقق نشد.

کد خبر 5885922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha