۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی:

تنها رقم ناچیزی از مصوبات سفر رئیس جمهور به عشایر تخصیص یافته است

تنها رقم ناچیزی از مصوبات سفر رئیس جمهور به عشایر تخصیص یافته است

تبریز- مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: در سفر دوم رئیس جمهور به استان اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی به عشایر استان تصویب شد که تاکنون تنها رقم ناچیزی تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن آل هاشم ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: آذربایجان شرقی یکی از استان‌های عشایرنشین کشور است که حدود دو درصد جمعیت استان جزو عشایر هستند.

وی با تاکید بر اینکه آمار جمعیت عشایری استان روبه کاهش است، ادامه داد: ترویج فرهنگ عشایری یکی از اولویت‌های این اداره کل است.

آل هاشم با بیان اینکه در سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۵۰ میلیارد تومان به بخش عشایر استان اختصاص یافت، گفت: این مبلغ قرار است ۸۰ میلیارد تومان در حوزه راهسازی برای عشایر و همچنین ۷۰ میلیارد تومان در حوزه آبرسانی به عشایر هزینه شود ولی تاکنون رقم ناچیزی درحدود ۲.۵ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه ۱۱۳ شهید عشایر در استان داریم، افزود: ۴۹ نفر نیز از عشایر استان جانباز و ۷ نفر نیز آزاده هستند.

وی به خسارت برف و کولاک ابتدای سال جاری به دام عشایر نیز اشاره داشت و گفت: ۱۲۰۰ رأس دام عشایر سراب، کلیبر و اهر تلف شدند. ۵۹ درصد عشایر استان در منطقه ارسباران ساکن هستند.

آل هاشم با تاکید بر اینکه شش درصد عشایر کشور در فصل ییلاق در استان آذربایجان شرقی حضور دارند، ادامه داد: همچنین در فصل قشلاق نیز حدود چهار درصد جمعیت عشایری کشور در این استان حضور دارند.

وی با بیان اینکه ۱.۵ میلیون رأس واحد دامی از هفت میلیون رأس دام استان در اختیار عشایر هستند، افزود: یک میلیون هکتار نیز از اراضی استان در اختیار عشایر است.

مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه شیر، گوشت قرمز، صنایع دستی، پشم و قالی و قالیچه از مهمترین تولیدات عشایر استان است، گفت: سالانه عشایر استان ۳۰ هزار تن شیر و ۱۱۲ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

آل هاشم با بیان اینکه جمعیت دو درصدی استان که عشایر هستند حدود ۲۰ درصد مواد پروتئینی آذربایجان شرقی را تأمین می‌کند، ادامه داد: هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب آبرسانی را در مناطق عشایری استان شاهد بودیم، گفت: قبلاً با تانکر آبرسانی انجام می‌شد ولی حالا به ۳۰ قشلاق آبرسانی کرده‌ایم که عشایر می‌توانند از آب دائمی در این مناطق استفاده کنند.

کد خبر 5888530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha