۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۳۸

در یک نشست مطرح شد؛

مالیات گالری‌ها چطور تعیین می‌شود؟/ چالش جدی مالیاتی

مالیات گالری‌ها چطور تعیین می‌شود؟/ چالش جدی مالیاتی

در نشست هم‌اندیشی مدیران نگارخانه‌ها با مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره موضوعات و مشکلات گالری‌ها از جمله بحث مالیات سخن گفته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم‌اندیشی مدیران نگارخانه‌ها با حضور محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و محمد شیخ حسنی معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کشور عصر دوشنبه ۱۷ مهر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

قرار بود که محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست هم‌اندیشی حضور داشته باشد اما اعلام شد با تأخیر و در بخش‌های بعدی در جلسه حاضر می‌شود.

این نشست به صحبت درباره هم‌افزایی و گفتگو درباره موانع و مشکلات نگارخانه‌ها و با همراهی نمایندگان سازمان امور مالیاتی و مدیریت شهری، اختصاص داشت.

پیش از برگزاری نشست، مسعود رنجبریان شهردار منطقه شش تهران در جلسه‌ای با محمد خراسانی‌زاده مدیرکل تجسمی درباره موضوع نگارخانه‌های این منطقه به گفت‌وگو پرداختند.

محمد خراسانی‌زاده در ابتدای نشست هم‌اندیشی با نگارخانه‌داران گفت: بخش مهمی از فرآیند عرضه و ترویج آثار هنرهای تجسمی بر عهده نگارخانه‌ها است و خیلی خوشحالم که شما نگارخانه‌داران در این جلسه حضور دارید. مسأله عمده این است که اداره‌کل تجسمی یکی از وظایفش خدمت به نگارخانه‌ها و فراهم کردن شرایط حقوقی و همچنین پشتیبانی از نگارخانه‌ها و تعامل با شهرداری و مسایل حقوقی و شهری مرتبط با نگارخانه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه این نشست به منظور تعامل و شناخت متقابل و گفت‌وگو برای یافتن پاسخ برای مسایل است، بیان کرد: اگر شما نگارخانه‌داران دست یاری به ما بدهید بهتر و سریع‌تر مسایل موجود حل خواهد شد. یکی از مهمترین رویکردهای ما علاقمندی به مشخص کردن برنامه‌ها و اهداف و حرکت به سمت این اهداف است لذا اولین و مهمترین مساله شکل‌گیری تعامل است و شناخت بیشتر در این جلسه برای من اتفاق خواهد افتاد. می‌توانستیم در مکان بزرگ‌تر و با امکانات بیشتر در خدمت باشیم اما موزه هنرهای معاصر به عنوان خاطره مشترک همه ما حیف بود میزبان شما نباشد و چون خادمی موزه هم با بنده است، اینجا برای جلسه تعیین شد.

مالیات گالری‌ها چطور تعیین می‌شود؟/ چالش جدی مالیاتی

خراسانی‌زاده با اشاره به جلسه با شهردار منطقه شش که غالب نگارخانه‌ها در این منطقه قرار دارند، گفت: قرار است شهردار منطقه شش نیز در بخش بعدی نشست به جمع ما اضافه شود تا نظرات شما را شنوا باشند. در هر صورت علاقه من و مجموعه همکاران در اداره‌کل این است که کنش‌گران عرصه اقتصاد هنر را کمک کنیم تا چرخه اقتصادی پایدار داشته باشند و پیش از این‌ها، بازارسازی که در نگارخانه‌ها شکل می‌گیرد مهم است که باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود. در حراج تهران، استثنائاتی برای نگارخانه‌ها وجود دارد و این در حالی است که برخی نگارخانه‌ها حتی امکان فروش حتی یک اثر نیز ندارند.

وی افزود: اگر این فرایند به صورت طبیعی پیش رود هر مجموعه‌ای می‌تواند از پس حراج برآید و تلاش ما این است با پیشنهادات شما به سمت این مهم پیش رویم. در این زمینه با انجمن نگارخانه‌داران تهران نیز تعاملاتی داشته‌ایم.

در ادامه محمد شیخ حسنی معاون دفتر حسابرسی مالیاتی که در سازمان مالیاتی کشور قرار دارد، در این نشست، دلیل حضورش را پاسخ دادن به ابهامات مالیاتی نگارخانه‌داران عنوان کرد.

سپس نوبت به پرسش‌های نگارخانه‌داران رسید که یکی از نگارخانه‌داران درباره تعلق گرفتن مالیات به نگارخانه‌ها پرسید که آیا نگارخانه‌ها معاف از مالیات هستند یا خیر؟ یکی دیگر از نگارخانه‌داران نیز که اشراف بیشتری به موضوع مالیات داشت، با طرح این پرسش که میزان مالیات با چه ویژگی‌هایی مشخص می‌شود، گفت: یکی از مشکلات ما این است که هیچ‌کس به ما فاکتور رسمی نمی‌دهد و اغلب کسانی که با ما کار می‌کنند فاکتور رسمی به ما نمی‌دهند و به همین دلیل هزینه‌های ما برای اداره مالیات قابل استناد نیست. در اداره دارایی متوجه نمی‌شوند که کارهای هنری به صورت امانی در اختیار ما است و ما فقط در پایان فروش آثار، درصدی دریافت می‌کنیم، در صورتی که اداره مالیات فکر می‌کنند ما درآمد داریم! و این قضیه اصلاً عادلانه نیست.

خراسانی‌زاده نیز با تاکید بر اینکه درصد درآمد نگارخانه‌داران نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد پایین است، این چالش را جدی قلمداد کرد.

در ادامه، دیگر نگارخانه‌داران به بیان مباحث و مشکلات خود پرداختند که اکثریت آنها به موضوع مالیات، ارزش افزود و شفافیت در میزان دقیق مالیات اشاره کردند.

یکی از گالری‌داران به مشکلی مرتبط با حراج تهران اشاره کرد و گفت: گالری‌داران به نماینده یک هنرمند، اثر هنری را به حراج ارائه می‌کنند که در قرارداد آنها حدود پنج تا ١٠ درصد هزینه گالری‌دار برای حمایت از اثر هنرمند است اما مالیاتی که برای ما اعلام می‌شود، اتفاقی است و مالیاتی است که معمولا برای هدایای بانکی بسته می‌شود و نه برای مزایده های هنری!

نگارخانه‌دار دیگری با بیان اینکه حراج‌های هنری نباید معیاری برای سنجش وضعیت مالی نگارخانه‌ها باشند، گفت: نگارخانه ها نگاه فرهنگی دارند و به نظرمن باید نماینده‌ای از صنف ما در جلسات قانونی سازمان امور مالیاتی کشور حضور داشته باشد تا بتوانیم ارزش‌گذاری روی کالای هنری، درصد گذاری‌ها و موارد دیگر به وضوح مشخص شود.

در بخش دیگری از این نشست، محمد شیخ حسنی معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کل کشور درباره نظرات مطروحه گالری‌داران توضیح داد: به تمام عزیزان حق می‌دهم که با برخی ابهامات مواجه باشند اما این را بدانید هر شخص ایرانی که درآمد کسب می‌کند، مشمول پرداخت مالیات است اما قانون‌گذار به فراخور، در سال‌های قبل برخی را که درآمد کسب می‌کردند، معاف کرد و همچنین کسانی که فعالیت فرهنگی و هنری دارند نیز معاف شدند به شرط آنکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند. بعد از اصلاح قانون مالیات در سال ٩۴ لفظ «معافیت مالیاتی» حذف شد و «مالیات صفر» جایگزین آن شد. مالیات صفر یعنی درآمد مشمول مالیات تعیین و ضرب در صفر می شود که نرخ مالیاتی صفر است. به دنبال جایگزینی این مهم، تمامی افراد باید اسناد و مدارک  خود را ارائه کنند و بعد از رعایت شروط و موارد مطروحه، مالیات صفر خواهد شد.

وی همچنین توضیحاتی درباره پر کردن اظهارنامه مالیاتی توسط نگارخانه‌داران و مشکلات مربوط به آن، گفت: نگارخانه داران باید شرایط خود را به صورت دقیق مشخص کنند که آیا کالا را خرید و فروش می‌کنند یا به عنوان کسی که حق العمل کار است، قراردادی را تنظیم می‌کنند.

شیخ حسنی درباره تفاوت ضریب مالیاتی با بحث نرخ مالیات برای نگارخانه‌ها توضیح داد: ضریب مالیاتی به درآمد یک فعال اقتصادی تعلق می‌گیرد، یعنی کل آنچه دارد، فارغ از اینکه هزینه‌هایش چقدر است. ضریب برای برقراری عدالت و اینکه هزینه های متحمل شده او، محاسبه شود، است و تمام درآمدش به عنوان سود در نظر گرفته نمی‌شود که با جداسازی هزینه‌ها، آنچه می‌ماند سود خالص در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه نشست، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنر های تجسمی فجر در جلسه حاضر شدند.

 محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی به تسهیل در روند کار نگارخانه‌ها اشاره کرد و گفت: وظیفه ما این است که کار نگارخانه‌داران بهتر و سریع‌تر پیش رود و در همین موضوع امروز موفق شدم مصوبه هیات وزیران را درباره معافیت مالیاتی بگیرم؛ معافیت صد درصدی البته با شروطی که نوشته شده است که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانم؛ هزینه کرد اشخاص حقوقی، درباره تولید و انتشار محتوای فرهنگی و آموزشی و معرفی ظرفیت های گردشگری، زیارتی، فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران به زبان های خارجی با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حسب مورد و ساخت فرهنگسرا، مجتمع های فرهنگی و هنری و کتابخانه ها با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت اسلامی به صورت صد درصد به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.

وی همچنین بیان کرد: خواهش من این است که شما بزرگواران با همکاری اداره‌کل تجسمی کمک کنید این آیین نامه زودتر ایجاد شود. زمانی که آیین نامه انضباطی داشته باشیم خودمان به مسائل رسیدگی خواهیم کرد. در عرصه موسیقی این را داریم و تا حدود زیادی از ورود نهادهای دیگر جلوگیری می‌شود اما از جایی که وجود ندارد بخش‌ها احساس می کنند باید نقش خود را ایفا کنند. در این راستا نیاز به انسجام داریم و این تشکیلات باید ایجاد شود تا خودمان به موارد لازم تشویقی یا حتی توبیخی رسیدگی کنیم.

کد خبر 5907137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha