۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۷:۰۴

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان:

۴۷۰ پرونده موقوفه‌خواری در محاکم قضائی کردستان وجود دارد

۴۷۰ پرونده موقوفه‌خواری در محاکم قضائی کردستان وجود دارد

سنندج- مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: در حال حاضر ۴۷۰ پرونده مرتبط با موقوفه‌خواری در محاکم قضائی استان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد کاروند، بعدازظهر چهارشنبه در همایش یاوران وقف اظهار کرد: احیای وقف یک مقوله مهم است که از موقوفات جداست و این مهم فقط برعهده اوقاف و امور خیریه استان نیست و نیاز است به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شود.

وی موقوفه‌خواری نیز پدیده‌ای زشت و ناپسند است که بین مردم هیچ جایگاهی ندارد و لازم است با این مساله برخورد جدی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با بیان اینکه وقف در جای جای روستاها و شهرهای استان کردستان و حتی در روستاهای دورافتاده و با جمعیت کم نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است، افزود: فرهنگ سنت حسنه با تلاش روحانیون و ماموستاها در جامعه پیش رفته است.

وی با بیان اینکه باید در کل کشور و استان کردستان سنت حسنه وقف تبدیل به یک فرهنگ و مطالبه عمومی شود، گفت: به عنوان یک سبک زندگی اسلامی همه آحاد مردم درگیر وقف هستند و نباید دفاع از وقف منحصر به اوقاف باشد.

حجت‌الاسلام کاروند از پدیده مسجدخواری و موقوفه‌خواری بین آحاد مردم به عنوان یک عمل زشت و ناپسند یاد کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۴۷۰ پرونده مرتبط با موقوفه‌خواری در محاکم قضائی استان وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: سازمان اوقاف دو وظیفه اصلی دارد که مورد اول برخورد قاطعانه با پدیده موقوفه‌خواری است و باید در مقابل این پدیده شوم بایستد و مورد دوم مردم‌داری و مدارا با مردم است.

وی بیان کرد: رمز گسترش سنت حسنه وقف این است که آحاد مردم طعم شیرینی و حلاوت آن را بچشند و همه به عنوان اصحاب وقف فعالیت داشته باشند.

کاروند تعداد نیت واقف در کل کشور را ۸۵۰ نوع نیت خواند و گفت: در کردستان وقف مساجد بیشتر است اما ما نیازمند وقف برای ایتام، طلاب، بیماران و قرآن هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۱۲ وقف قرآنی در کل کشور وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد فقط یک مورد وقف در کردستان وجود دارد.

کد خبر 5909084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha