۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۱

مدیرکل صمت آذربایجان غربی:

۳.۹ میلیون تن کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

۳.۹ میلیون تن کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

ارومیه - مدیرکل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی از صدور بیش از ۳ میلیون و ۹۸۱ هزار تن کالا از گمرکات استان به خارج کشور خبر داد.

عبدالحمید سرتیپی در گفتگو با بیان اینکه طی ۶ ماهه نخست سال جاری بیش از ۶۷ میلیون و ۷۳۲ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۴ میلیارد دلار از گمرکات کشور به بازارهای هدف صادر شده است، افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور امسال ۳ میلیون و ۹۸۱ هزار تن انواع کالاهای داخلی به ارزش بیش از یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار از گمرکات استان به کشورهای هدف صادر شده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۳ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در مدت زمان یاد شده بیش از ۲۶۶ هزار تن انواع کالاهای مورد نیاز کشور به ارزش بیش از ۵۰۵ میلیون و ۴۸۲ هزار دلار از گمرکات استان وارد کشور شده است، عنوان کرد: عمده کالاهای صادراتی استان در حوزه‌های پتروشیمی و پایه نفتی، صنعتی، مواد معدنی و صنایع معدنی، کشاورزی، فرش و صنایع دستی بوده و عمده کشورهای مقصد صادراتی آلمان، کانادا، ترکیه، عراق، روسیه، امارات متحده عربی، چین، بلاروس، قرقیزستان، قطر، آذربایجان، صربستان، افغانستان، هند و غیره هستند.

سرتیپی اضافه کرد: عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان قطعات مورد نیاز صنعتی، معادن و صنایع معدنی، ماشین آلات ریسندگی، پودرجاذب، پلیمرهای اکریلیک جامد، ماشین آلات بافندگی، انواع تایر، پارچه‌هایی که تولید داخل ندارند، محصولات کشاورزی، اکسیدهای تیتان و غیره بوده و عمده کشورهای مبدا وارداتی ترکیه، کره، ایتالیا، آلمان، روسیه، چین، مالزی، بلغارستان، انگلستان، رومانی، اکوادر، سوئیس، سوئد، جمهوری چک، عراق و غیره است.

وی خاطر نشان کرد: نزدیک ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور و بیش از ۳۵ درصد اشتغال کشور متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و وزارت صمت یکی از کلیدی ترین وزارتخانه‌ها با طیف وسیعی از کارهاست که برای مدیریت و پیشبرد این امور نیازمند حجم عظیمی از دانش و تخصص هاست.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی اضافه کرد: بر اساس آمار سامانه رصد اشتغال از ۵۰ هزار اشتغال استان در سال گذشته، ۱۵۷۰۰ اشتغال مربوط به صمت استان است و ۷۱۰۰ نفر اشتغال در شش ماهه اول سال جاری در حوزه صمت استان در سامانه رصد ثبت شده است.

سرتیپی با اشاره به آمار حوزه صنعتی استان عنوان کرد: در دو سال اخیر ۲۶۱۰ جواز صنعتی با سرمایه گذاری ۱۱۴ هزار میلیارد تومان در استان صادر که رشد ۶۰ درصدی را شاهد بودیم. همچنین در این مدت ۱۷۱ پروانه بهره برداری و ۲۴۴ جواز توسعه برای واحدهای صنعتی صادر شده است.

سرتیپی تصریح کرد: هم اکنون در استان یک‌هزار و ۸۰۹ واحد تولیدی صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری معتبر در حال فعالیت هستند که برای بهره‌برداری از این واحدها ۱۲۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و با فعالیت این واحدها زمینه اشتغال مستقیم برای ۵۴ هزار و ۳۲۸ نفر مهیا شده است.

کد خبر 5914185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha