۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۰

ادبیات دیگران؛

انتشار نامه پاپ به یون فوسه/جایزه ۱۰ دسامبر دریافت می‌شود

انتشار نامه پاپ به یون فوسه/جایزه ۱۰ دسامبر دریافت می‌شود

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در نامه‌ای به یون فوسه برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ به وی تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کاتولسک، پاپ فرانسیس در نامه‌ای شخصی به یون فوسه برنده جایزه نوبل از وی برای شهادت ملایم ایمان و صدای ادبی اختصاصی‌اش تشکر کرد.

پاپ فرانسیس نامه خود به برنده جایزه نوبل ادبیات را چنین آغاز کرده است: من می‌نویسم تا اهدای جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳ را به شما تبریک بگویم. وی در این نامه نوشته که فوسه «توانایی برانگیختن فیض‌های خدای متعال، صلح و عشق را در دنیای اغلب تاریک ما دارد» و گفته معتقد است ادبیات فوسه می‌تواند زندگی زائران دیگر در مسیر ایمان را غنی کند. و در نهایت برای برنده جایزه نوبل فوسه دها کرده تا با «نعمت‌های الهی» سرشار شود.

فوسه که از پاپ فرانسیس انتظار چنین واکنشی را نداشت از دریافت نامه متعجب، خوشحال و متاثر شد.

اسقف نروژی برنت ایدسویگ در این باره گفت: برای پاپ که به برنده جایزه نوبل درود می‌فرستد، البته افتخاری بزرگ و شایسته است که فرصت را غنیمت شمرده و به هم‌کیشان و مومنان نروژی خود تبریک بگوید و در ضمن این نه تنها نشان می‌دهد که کسب چنین جایزه‌ای توجه بین‌المللی را به خود جلب می‌کند، بلکه سخنان فوسه فراتر از جهان می‌رود و حتی به اشتباه‌های واتیکان می‌رسد.

فوسه ۱۰ دسامبر(۱۹ آذر) جایزه خود را از آکادمی سوئد در استکهلم دریافت می‌کند. او نخستین شهروند نروژی است که این جایزه را در طول ۹۵ سال اخیر دریافت می‌کند. این جایزه شامل یک مدال طلا، یک دیپلم و ۱۱ میلیون کرون سوئد است.

فوسه چهارمین نویسنده نروژی است که این جایزه را دریافت کرده و دومین نویسنده کاتولیک نروژی. بیورنستجرنه بیورنسون در سال ۱۹۰۳، کنوت هامسون در سال ۱۹۲۰ و سیگرید آندست کاتولیک در سال ۱۹۲۸ این جایزه را دریافت کردند. بنابراین نیمی از برندگان جایزه نوبل ادبیات نروژی کاتولیک هستند.

تجربه تصادفی شدید در هفت سالگی که فوسه را به مرگ نزدیک کرد، به‌طور قابل توجهی بر نوشتن او در بزرگسالی تأثیرگذار بود و در نوشته‌های او جنبه معنوی بسیار قوی است و یاد خدا و دعا جایگاه ویژه‌ای دارد.

۵ اکتبر امسال فوسه از سوی آکادمی به عنوان برنده امسال جایزه نوبل ادبیات معرفی شد و نامه پاپ تاریخ ۱۸ اکتبر دارد، اما خبر آن به تازگی منتشر شده است.

متن نامه پاپ چنین است:

من می‌نویسم تا به شما برای اعطای جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ تبریک بگویم و قدردانی خود را از این که شهادت ملایم ایمان و صدای ادبی متعهد شما اکنون به مخاطبان گسترده‌ای خواهد رسید، ابراز ‌کنم.

به طور خاص، توانایی شما برای برانگیختن مواهب خداوند متعال از فیض، صلح و عشق در دنیای اغلب تاریک ما، مطمئناً زندگی کسانی را که در زیارت ایمانی مشترک هستند، غنی خواهد کرد.

با اطمینان در دعاهایم و با کمال میل برای شما وفور نعمت‌های فراوان الهی را طلب می‌کنم.

از واتیکان، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳/ فرانس

کد خبر 5953258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha