۱۰ آذر ۱۴۰۲، ۷:۵۷

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

هنرمندانی که به عشق حضرت فاطمه (س) به صحنه تئاتر آمدند

هنرمندانی که به عشق حضرت فاطمه (س) به صحنه تئاتر آمدند

نمایش آیینی «بهشت در آتش» با حضور هنرمندان شهر ابرکوه که به عشق حضرت فاطمه (س) و بدون چشم‌داشت ایفای نقش در این اثر را عهده‌دار شده‌اند، در فرهنگسرای بهمن تهران اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش آئینی «بهشت در آتش» به نویسندگی سیدکاظم فلاح‌زاده و کارگردانی علی جاور از ششم تا یازدهم آذر در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن روی صحنه است. «بهشت در آتش» با نقش‌آفرینی بیش از ۴۰ هنرمند و عوامل بومی شهرستان ابرکوه استان یزد تولید شده است که بازیگران اصلی آن عبارتند از ابوالفضل صادقیان، مصطفی مهدی پور، سید حمید پورسید، حسن حسن‌پور، جعفر قاسم‌پور، ابوالفضل حسینیان و علی نداف.

«بهشت در آتش» با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری و شهرداری منطقه ۱۶ تهران، اجرا می‌شود.

علی جاور کارگردان «بهشت در آتش» درباره روند تولید این نمایش آئینی، به خبرنگار مهر گفت: حوزه هنری یزد از تولید نمایش‌های میدانی و بزرگ با موضوع‌های مختلف مذهبی حمایت می‌کند. در شهرستان ابرکوه استان یزد نیز گروه «آئینه» در این زمینه فعالیت می‌کند که بنده به عنوان کارشناس و مسئول نمایش حوزه هنری یزد مأمور شدم تا با این گروه کاری را تولید و اجرا کنیم. سیدکاظم فلاح‌زاده نویسنده «بهشت در آتش»، متن را به من پیشنهاد کرد و پس از خواندن متن تصمیم گرفتیم که این اثر را تولید و اجرا کنیم. حدود ۷ ماه برای تولید این کار وقت صرف شد.

وی ادامه داد: نمایش «بهشت در آتش» را ۳ سال پیش در شهر ابرکوه و سال گذشته در یزد روی صحنه بردیم و امسال نیز در شهر تهران در حال اجرای این اثر هستیم.

کارگران و کشاورزانی که به عشق حضرت فاطمه (س) به صحنه تئاتر آمدند

جاور درباره موضوع نمایش «بهشت در آتش» توضیح داد: موضوع نمایش به فضای شهر مدینه بعد از رحلت پیامبر (ص) و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) می‌پردازد. یک قصه موازی هم در کنار این موضوع داریم. در این نمایش به مظلومیت امیرالمومنین (ع) بعد از شهات حضرت زهرا (س) می‌پردازیم و بر لزوم بصیرت‌افزایی، آگاهی، دشمن‌شناسی، ولایت‌مداری و هوشیاری امت اسلام در برابر فتنه‌ها و توطئه‌های دشمنان تاکید می‌کنیم.

کارگردان «بهشت در آتش» با اشاره به حضور ۵۵ نفر به عنوان بازیگر و گروه فرم این اثر، تاکید کرد: «بهشت در آتش» با فضایی مردمی شکل گرفته است. تمام بازیگران این نمایش کارگر، کشاورز و کارمندان و از اقشار مختلف اجتماعی شهرستان ابرکوه هستند که به عشق ائمه اطهار و حضرت فاطمه زهرا (س) و بدون هیچ چشم‌داشتی در این اثر حضور پیدا کرده و به ایفای نقش می‌پردازند.

وی با بیان اینکه بازیگران «بهشت در آتش» به لحاظ سنی، از ۵ تا ۷۰ سال را شامل می‌شوند، افزود: البته بخش فرم در اجرای جدید «بهشت در آتش» به نمایش اضافه شد که تعدادی از هنرجویان و دانشجویان استان یزد با هدایت آقای براتی از تهران، اجرای این بخش را عهده‌دار هستند.

جاور درباره ویژگی‌های طراحی صحنه و نور این اثر نمایشی، اظهار کرد: ما شهر مدینه را روی صحنه ساخته‌ایم و در کنار فرم و حرکت، از جلوه‌های ویژه نیز برای اجرای این اثر استفاده کرده‌ایم.

وی درباره چرایی تعداد محدود اجراهای «بهشت در آتش» در شهر تهران، تصریح کرد: هزینه‌ها خیلی بالا است. ضمن اینکه هر کدام از دوستان بازیگر درگیر مشاغل خود هستند و نمی‌توانند مدت زمان زیادی کار خود را رها کنند. این عزیزان به صورت تخصصی در زمینه تئاتر فعالیت نمی‌کنند بلکه عصرها و بعد از پایان کار خود، به صورت دلی برای ایفای نقش بر صحنه نمایش‌های مذهبی، حضور پیدا می‌کنند.

کارگردان «بهشت در آتش» ادامه داد: دوستان حوزه هنری و شهرداری تهران سال گذشته در شهر یزد اجرای این نمایش را دیدند و از ما دعوت کردند که امسال نمایش را در تهران اجرا کنیم. ما برای اجرای این اثر بلیت‌فروشی نداریم و تاکنون هر شب ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر به تماشای «بهشت در آتش» نشسته‌اند.

جاور درباره دیگر اجراهای مدنظر این نمایش آئینی در شهرهای مختلف کشور، گفت: به طور حتم این نمایش را در ایام فاطمه دوم، از ۲۰ تا ۲۵ آذر در شهر اردکان استان یزد اجرا خواهیم کرد.

«بهشت در آتش» ششم تا یازدهم آذر هر شب از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن اجرا می‌شود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیت رایگان می‌توانند به نشانی اینترنتی behesht.hozehonari.ir مراجعه کنند.

کد خبر 5953484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha