پرونده «روایت یک حماسه»/۶؛

ماجرای تلخ دوران اسارت دختر نوجوان فلسطینی؛ قصه پُرغصه «نورهان»

ماجرای تلخ دوران اسارت دختر نوجوان فلسطینی؛ قصه پُرغصه «نورهان»

شرایط سخت زندان‌های رژیم اشغالگر که حتی برای مردان مبارز و آموزش‌دیده فلسطینی نیز غیرقابل تحمل است، نتوانست «نورهان خضر عواد» را از اهداف خود دور کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «نورهان خضر عواد» از جمله اسرای زن فلسطینی است که در توافق تبادل اسرا میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی آزاد شد. او نیز همانند دیگر زنان مبارز فلسطینی ماجراهای غم‌انگیزی را در زندان‌های دشمن از سر گذرانده است.

نورهان خضر عواد در سنین نوجوانی هنگامی که با «هدیل عواد» دختر عموی ۱۴ ساله خود از مدرسه برمی‌گشت، مورد حمله نظامیان رژیم اشغالگر قرار گرفت. هدیل عواد بر اثر اصابت گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید و نورهان زخمی و بازداشت و سپس به بیمارستان منتقل شد و در آنجا مورد بازجویی قرار گرفت. نورهان بعد از انجام بازجویی و در شرایطی که اوضاع جسمانی مساعدی نداشت به زندان هشارون منتقل شد.

دادستانی نظامی رژیم صهیونیستی اصرار داشت نورهان و دخترعمویش را که شهید شده بود به اقدام به قتل و زخمی کردن دو شهرک‌نشین صهیونیست با سلاح سرد متهم کند. دادستانی نظامی اسرائیل ادعا می‌کرد که نورهان به خاطر انتقام خون برادرش که در سال ۲۰۱۳ به دست نیروهای اسرائیلی به شهادت رسیده بود، اقدام به انجام عملیات ضد صهیونیستی کرده است.

رژیم صهیونیستی، نورهان را با وجود سن و سال کمی که داشت به ۱۳ سال و نیم زندان و پرداخت ۳۰ هزار شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) جریمه نقدی محکوم کرد. یکی از اسرای زن آزاد شده که در زندان بسیار به نورهان نزدیک بود می‌گوید او بسیار غریب و در عین حال دختری شگفت‌انگیز در زندان بود و همانند پروانه به قلب همه نفوذ می‌کرد و همه او را دوست داشتند.

نورهان بسیار با احساس است و همواره دوست داشت یک توپ کریستالی پر از برف داشته باشد. نورهان همانند همه دختران هم سن و سال خود رویاهای ویژه‌ای برای خود دارد، از جمله اینکه حتی در زندان بسیار علاقه داشت به تحصیلاتش ادامه دهد و با وجود اینکه شرایط بسیار سختی در زندان داشت اما موفق شد در داخل زندان درس بخواند و امتحانات دوره دبیرستانش را با موفقیت پشت سر گذاشت. نتیجه عالی که نورهان از امتحانات دبیرستان گرفت نشان دهنده روحیه مقاومتی و انگیزه بالای وی است و اینکه شرایط سخت زندان‌های رژیم اشغالگر که حتی برای مردان مبارز و آموزش‌دیده فلسطینی نیز غیرقابل تحمل است، نتوانست این دختر نوجوان را از اهداف خود دور کند.

مادر نورهان می‌گوید او پیش از بازداشت شاگرد ممتاز بود و موفقیت‌های او حتی پشت میله‌های زندان نیز ادامه داشت. درحالی که گلوله نظامیان دشمن در بدن نورهان جا خوش کرده بود و هنوز هم از شرایط سخت جسمانی رنج می‌برد، اما خبر موفقیت‌های تحصیلی وی در زندان، اندکی از نگرانی‌ها و اضطراب‌های ما را کم می‌کرد.

کد خبر 5958274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha