۱۴ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۶

یادداشت اجتماعی/

بازگشت به عفت؛ راهبرد زنان علیه آزادی جنسی اجباری

بازگشت به عفت؛ راهبرد زنان علیه آزادی جنسی اجباری

یک پژوهشگر حوزه مطالعات اجتماعی یادداشتی با عنوان «بازگشت به عفت؛ راهبرد زنان علیه آزادی جنسی اجباری» منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طه اسدالهی، پژوهشگر مطالعات اجتماعی طی یادداشتی به موضوع «بازگشت به عفت؛ راهبرد زنان علیه آزادی جنسی اجباری» پرداخت که جزئیات آن به شرح زیر است:
سال‌ها پس از رویکرد گروه‌ها و جنبش‌های اجتماعی بر پایه لیبرالیسم و آزادی‌های اجتماعی امروزه شاهد رشد گروه‌های متعدد هستیم که عفت‌ورزی و پاک‌دامنی را انتخاب نموده و علیه فرهنگ تنوع‌طلبی به فعالیت می‌پردازند.

این گروه‌ها از بسترهای مختلف ارزشی و دینی و یا ناشی از تجربیات تلخ جوانان پس از شکست‌های روحی شکل گرفته است. اما شاید بد نیست بدانیم که این جریانات نه با پشتوانه‌ی نهادهای مذهبی که بر اساس تحقیقات علمی و حتی به دلیل تجربیات زنان فعال در جریانات زنانه تشکیل و فعالیت می‌کنند.

یکی از محورهای مورد تاکید در این جریانات این است که امروزه بی موالاتی و تنوع‌طلبی جنسی حتی یک انتخاب نبوده و به نوعی اجبار فرهنگ غربی بر جوانان و نوجوانان است به شکلی که اگر فردی مایل به این تجربیات نباشد از سوی جامعه طرد و تقبیح خواهد شد.

یکی از پژوهش‌هایی که در این زمینه صورت پذیرفته است در سال ۲۰۰۶ از سوی مؤسسه ملی مبارزه با مصرف مواد مخدر در آمریکا صورت گرفته است نشان می‌دهد که از بین نوزده هزار نوجوان زیر هجده سال، تعداد دختران جوانی که رابطه جنسی را تجربه کرده‌اند، چهار برابر بیشتر از پسران درگیر افسردگی شده‌اند. نیز افسردگی با میزان تجربه این روابط رابطه مثبت را نشان می‌دهد. از سوی دیگر سطح افسردگی دخترانی که از تعدد روابط و مواد مخدر متنوع پرهیز کرده‌اند با پسران تفاوتی را نشان نمی‌دهد اما دخترانی که نسبت به این موارد پرهیز نداشته‌اند در معرض ابتلاء به افسردگی بیشتر و علائمی مثل کم اشتهایی، احساس غم و اندوه و ناامیدی قرار داشتند.

یک سال قبل از این پژوهش، مؤسسه پژوهشی پاسیفیک پژوهشی را منتشر کردند که طی آن ثابت شد، آزادی جنسی، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی در بین نوجوانان منجر به افسردگی شدید در ایشان می‌شود. این امر از این جهت مورد اهمیت بود که باور عمومی مردم آمریکا این است که نوجوانان افسرده با تجربه مواد مخدر و آزادی جنسی قصد دارند افسردگی خود را درمان کنند. درحالی که این رفتارها موجب تشدید افسردگی ایشان است.

نتیجه‌ی این رفتارها و افسردگی ناشی از آن این است که بسیاری از دختران در دوره نوجوانی تجربه‌ی آسیب به جسم خود را دارند. به نظر روانپزشکان این امر ناشی از عصبانیت و احساس طردشدگی است. این دختران احساس می‌کنند که در دنیای واقعی دیده نمی‌شوند و از نداشتن احساس خوشبختی رنج می‌برند. این حس که دختران نوجوان احساس می‌کنند با خود واقعی‌شان دیده نمی‌شوند با شعار آزادی در غرب در تضاد است. نتایج پژوهش‌های متعددی که در مجله‌ی مطالعات مسائل جنسی منتشر شده است نیز این امر را تأیید می‌کند که بسیاری از دانشجویان که روابط کوتاه (صرفاً جنسی و به صورت تصادفی) را تجربه می‌کنند اظهار کرده‌اند این رفتارشان ناشی از فشار اجتماعی بر ایشان، دختر و پسر است؛ نه به این دلیل که خود تمایلی به برقراری روابط این چنینی دارند.

نتایج تمامی این پژوهش‌های علمی موجب شده است تا افراد تحصیل‌کرده به گروه‌ها و جریانات خویشتن‌داری روی آورند و فارغ از چارچوب‌های اخلاقی از سلامت روان خود محافظت نمایند.

کد خبر 5958781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha